Може ли да си представите "Кръстникът" без Ал Пачино? По този въпрос сигурно почти всеки фен на филма ще се съгласи - никой не е по-подходящ за ролята на Майкъл Корлеоне от гениалния Пачино.
Но когато започват снимките на "Кръстникът" през 1971 г. продуцентите от Paramount се обединяват около решението да го уволнят и всячески се опитват да притиснат режисьора Франсис Форд Копола да го смени с Робърт Редфорд или Райън О'Нийл.
"Къде намери това хлапе? Прекалено е нисък, а изпълнението му е анемично", са само част от коментарите на студиото за играта на Пачино.
Но Копола е непреклонен. За него няма по-добър Майкъл Корлеоне от Ал и постоянно дава съвети и увереност на тогава прохождащия в киното актьор.
Режисьорът лично предлага ролята на Пачино по телефона, след като гледа негово изпълнение в театъра и не се интересува, че той няма опит в играта пред камера и не е толкова известен.
"Най-трудната част от снимането на "Кръстникът" беше, че никой, освен Франсис, не ме искаше във филма. Много пъти му казвах, че няма проблем да ме уволни, ще си намеря и друга работа, а и често казано, се страхувах от ролята. Не вярвах, че съм толкова талантлив, за да го изиграя", споделя актьорът години след това в интервю за сп. GQ.
За снимките на филма се говори много преди той да излезе на екран. Имената на Франсис Форд Копола и Марлон Брандо предизвиквали достатъчно внимание, така че продуцентите да искат всичко около "Кръстникът" да е перфектно. Всички вярват, че се подготвя шедьовър, а Пачино е смятан за потенциалната спънката по пътя към върха.
Самият актьор също се чувствал доста неуверен в присъствието на Копола и Брандо.
"Спомням си първата сцена със сватбата, която снимах с Даян Кийтън, а Марлон Брандо ни гледаше на няколко метра разстояние. В края на деня двамата с Даян отидохме в хотелската стая и се напихме до безпаметност. Мислехме, че сме се изложили, че сме играли ужасно и то пред очите на Марлон Брандо. Бяхме убедени, че ние ще провалим филма", разказва Пачино.
Дали защото са виждали пропуканото му самочувствие сред големите имена, или неговата неопитност, но продуцентите не спират да натискат Копола с въпроса: "Няма ли да махнеш това момче от филма".
Този въпрос продължава да се задава до сцената в ресторанта, в която Майкъл със стиснати зъби намира скрия пистолет в тоалетната и застрелва двама души, заплашващи фамилията Корлеоне, след което хладнокръвно напуска заведението.
Този епизод е важна точка в сюжета на "Кръстникът", както и в самия снимачен процес. След заснемането на откъса актьорът е поканен в студиото, за да изгледа записа заедно с продуцентите и да обсъдят бъдещето му участие в екранизацията. Ал Пачино отива убеден, че ще го уволнят.
"Гледах записа с тях и не смятах, че е нещо велико, а по-скоро, че не е толкова зле. Не осъзнавах колко важен преход е за филма, как превръщам Майкъл от наивно хлапе в гангстер, принуден да се укрива от властите, но те го видяха", разказва актьорът.
След тази среща повече не се повдига въпросът за уволнението на Ал Пачино. Той е брилянтен в превъплъщението, което показва трансформацията на героя му, а след като филмът излиза на голям екран, получава първата си номинация за "Оскар".
Критиката посочва сцената в ресторанта, заедно с откриващата сцена с Дон Корлеоне и Бонасера като най-добре заснетите и изиграни епизоди в киното въобще, поставяйки на една плоскост известния Марлон Брандо и новопоявилия се Ал Пачино, когото продуцентите само месеци преди това са настоявали да бъде уволнен.
Самият актьор споделя, че е попил характера на героя си с многократно препрочитане на книгата и до днес силата на текста е основният му критерий, преди да приеме някоя роля, било то в театъра или киното.
Тази летва му е донесла 8 номинации за "Оскар", от които печели един за "Усещане за жена", 17 номинации за "Златен глобус", от които печели четири и две награди "Тони". При тези награди Пачино се превръща в човека, който казва не. Не на главна роля в "Хубава жена", не на "Умирай трудно" и не на "Крамър срещу Крамър".
Актьорът става много прецизен при подбора си на роли, заради което всеки следващ негов проект се очаква с голямо нетърпение. Така беше с "Ирландецът на Мартин Скорсезе, така е и със сериала Hunter по Amazon Prime. Самата му поява на екран е знаменателно събитие и днес продуцентите са поласкани, ако се съгласи да участва в техен филм, като никой не помисля да го уволни.