Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Пълно ускорение" и затаен дъх за Ford срещу Ferrari

"На 7000 оборота животът е различен", въздъхва Кен Майлс, докато форсира прототипа на бъдещия Ford J из горещата пустиня на Южна Калифорния. Това ще бъдат едни от последните думи на култовия британски пилот на Ford, преди да загине нелепо на 47-годишна възраст.

Странният живот на Майлс, както и отношенията му с известния конструктор Карол Шелби, са в основата на филма по истински случай "Пълно ускорение" (оригинално заглавие LE MANS 66, известен и като FORD v FERRARI). Върху тези отношения е изградена многопластова история за чистата и неподправена любов към скоростта, за конфликта между бизнеса и личния интерес, за приятелството, за семейството. Но най-вече - за стремежа към слава и победа.

Именно тя движи Хенри Форд II в конкуренцията му с Енцо Ферари на най-предизвикателната европейска писта през 60-те край френския град Льо Ман.

"24 часа на Льо Ман" е най-дългото състезание за спортни автомобили и прототипи в света. Тук се измерват не само здравината и бързината на всеки нов модел, но и рефлексите на пилотите. 6-километровата писта се обикаля отборно в продължение на 24 часа.

През годините "Льо Ман" е добила легендарен статус, който се допълва от богата на катастрофи история. И до днес не може да бъде забравен случаят през 1955 година, когато френският пилот Пиер Левег излита от пистата, забива се в публиката и убива 83 зрители.

В продължение на 6 години Ferrari нямат конкуренция на Льо Ман - до момента, в който от Ford не решават да влязат в битката. Но както става ясно и от филма, не можеш да спечелиш "24-те часа на Льо Ман" с много пари. Трябва ти най-добрият пилот в света, а той е... избухлив, нефотогеничен, егоцентричен и прекалено квалифициран за цялата мениджърска кохорта, обградила Хенри Форд II.

На американската компания й се налага да започне конструирането на спортни болиди от нулата и именно тук е историческата роля на Карол Шелби, изигран във филма от Мат Деймън.

През 1959 година Шелби печели "24-те часа на Льо Ман" с Aston Martin DBR1. Скоро след това обаче научава, че страда от сериозно сърдечно заболяване, което му пречи да се състезава отново. Именно затова започва да проектира и да продава автомобили и създава свой инженерен екип. В него е включен и гениалният зад волана Кен Майлс (в ролята е Крисчън Бейл, който вкарва забележителния си британски акцент в действие). Образът на Майлс е на отдаден баща и съпруг, но също така той носи конфликт в себе си: честен, но труден като характер, праволинеен, но също така отстъпчив, безцеремонен, но много сърдечен. Според версията, разработена във филма, именно избухливият характер на Майлс е и причината от Ford да не го искат в екипа за "Льо Ман".

Вероятно е излишно да се уточнява, че Деймън и Бейл правят страхотно силни роли, пресъздавайки конфликта на два различни характера, свързани от здраво приятелство. Атмосферата на 60-те е подсилена от истински колекционерски модели и пренася публиката в свят, от който почти нищо не е останало.

Историческите модели като GT40 Mk.II на Ford със 7-литров мотор, или червеното Ferrari 330 P3 представляват реалистичен декор на вълнуващата история за величие и инженерен гений.

Добрата новина е, че не е нужно да сте запален почитател на моторните спортове, за да оцените високото качество на "Пълно ускорение". Дори да се абстрахираме от техническите детайли в разговорите, от историческите факти или от външния вид на състезателните коли, филмът пак ще ни се стори изключително интересен.

Освен блестящия актьорски екип, за това допринася и качествената режисура на номинирания за "Оскар" Джеймс Манголд ("Да преминеш границата" и "Логан"), силния сценарий (Джез Бътъруърт, Джон-Хенри Бътъруърт и Джейсън Келър), и разбира се, визуалните и звуковите ефекти, които наподобяват усещането за висококачествена компютърна racing игра.

Допълнителното заглавие, с което Le Mans 66 се представя по световните кина, е "FORD v FERRARI". Сравнението между двете компании по отношение на моторните спортове на кино в крайна сметка ще се окаже в полза на Ford. Разбира се, реалните дългогодишни статистики на "Льо Ман" показват малко по-различна картина, но все пак говорим за Холивуд (20th Century Fox), а там пропагандата е неизбежна.

Затова и фокусът e съсредоточен върху няколкото златни години, когато новите модели на Ford жънат успехи по пистите - краткият период между 1966 и 1969 година.

Премиерната дата на "Пълно ускорение" за България е 15 ноември 2019 г.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените