Идеологът на евтиното пътуване със самолет - шефът на Ryanair Майкъл О'Лиъри, предупреди още през миналата година, че ерата на полетите от 10 евро приключи.
Тази година се уверяваме, че както винаги устатият ирландец е прав. И не става дума за цени от 10 евро, а доста сериозен скок в тарифите на всички авиолинии, по доста от дестинациите.
Конкретно за 2023 г. прогнозата на шефа на Ryanair е за ръст от 10-15 на сто, не повече от 20%.
Може би средно е действително така, но всеки, който се кани да пътува и търси изгодни оферти, има чувството, че увеличението е доста повече, особено за някои дестинации и компании.
Според статистиката на френското министерство на екологичния преход ръстът на цените на самолетните билети е с 23,6% спрямо миналата година, цитира данните "Евронюз". Сайтът за резервации Kayak сочи увеличение на полетите от Великобритания с около 18 на сто от 2022 г. - насам.
На какво обаче се дължи това?
Факторите са няколко - инфлация, цена на горивото и високо търсене.
Войната в Украйна несъмнено дава отражение за първите два.
"Заради ръста на цената на горивата със 71% в рамките на година, нашата средна тарифа скочи с 31%", обясни пред АФП изпълнителният директор на Easyjet Йохан Лундгрен. Това е така, защото около една трета от разходите на превозвачите са за гориво.
Друга причина е резкият ръст в цените на поддръжката на флотилиите заради дефицит на някои метали и нарушените вериги за доставки. Влияние оказва и ръстът на заплатите в авиационния сектор, цитира "Евронюз" шефа на френската компания Air Caraibes Марк Роше.
На фона на ръста на цените обаче търсенето не намалява, дори и след изключително хаотичното лято на 2022 г.
През миналата година броят на пътуващите рязко скочи след 2 г. ограничения заради пандемията, а превозвачи и летища се оказаха неспособни да го посрещнат, което доведе до хиляди отменени полети, огромни закъснения и рекордни количества загубен багаж.
Пандемията е и една от причините за продължаващото високо търсене и през 2023 г. - не само защото хората искат да наваксат пропуснатите 2 години, но още са в сила и бонуси, давани от компаниите за отменени полети във времената на коронавируса.
Все още има клиенти, които не са използвали отстъпките си, а тази година е последният срок, в който могат да го направят.
В резултат от нарушенията при трафика през 2022 г. няколко големи летища, включително в Амстердам и Лондон, наложиха ограничения в дневния брой пътници, които могат да поемат - в опит да контролират хаоса, породен от липсата на достатъчно персонал.
Това намали броя на полетите и съответно - възможностите на авиолиниите да постигнат растеж и по-голям капацитет, с който да отговорят на увеличеното търсене.
Отделно превозвачи като британската Flybe и норвежката Flyr фалираха, а още редица други имат сериозни финансови проблеми, което също ограничава броя на полетите.
Нещо повече - производителите на самолети - Airbus и Boeing - също не успяват да наваксат и да спазват графиците за доставки на нови машини, което значи, че авиолиниите имат по-малко самолети на разположение.
Само при Boeing забавянията ще доведат до 9000 места по-малко през лятото, което отново ще донесе намален брой полети.
Броят на пътниците обаче расте, и то сериозно. Така предлагането е по-малко от търсенето и резултатът са по-високи цени.
Има и още един фактор - спадът в бизнес пътуванията и съответно - далеч по-ниското търсене на билети за първа класа при компаниите, които не са нискотарифни. Цените в първа класа са доста по-високи от тези на икономичната и поемат стабилна част от разхода на авиолинията за полета.
Когато тези пътници са по-малко, цената за останалите логично расте.
"Вече не е възможно да летиш на цената на едно такси", обясни наскоро и изпълнителният директор на нискотарифната Eurowings Йенс Бишоф пред немската медийна компания Funke.
Според него цените ще продължат да растат заради горивото и разходите за летищни такси и за заплати на персонала - в Германия периодично има стачки и спиране на полетите заради протестите на работещите в транспортния сектор за по-високи възнаграждения.
Бишоф също смята, че по време на високия летен сезон цените на полетите ще са с около 20% по-високи спрямо същото време на 2022 г.
Трудно е да се прогнозира какво ще стане тепърва и какъв е шансът в близките години отново да се радваме на евтини билети.
Вероятно не толкова голям - Европейският съюз планира и по-строго законодателство по отношение на въглеродния отпечатък от въздушния транспорт, което ще доведе и до повече разходи за превозвачите - например за купуване на квоти за емисии.
Ако има добра новина, тя е, че макар и високи, цените се задържат на относително същите нива. Както и че все пак има и приемливи оферти - стига човек да може да си позволи повече гъвкавост и промяна на плановете и дестинацията.