На 1 октомври един от символите на Япония навърши 60 години.
На този ден през 1964 година първият Шинкансен потегля рано сутринта от Токио към Осака.
Изминава 515-километровото разстояние за 4 часа - 2 часа и 30 минути по-бързо от съществуващия влак между двата града. Максималната скорост на влака, чието име значи "нова основна линия" по онова време е 210 км/ч - най-високата в света.
Днес японският влак-стрела взема същия маршрут за 2 часа и 21 минути и пътува с до 285 км/ч.
За изминалите 60 години само по тази линия Шинкансен е превозил близо 7 милиарда пътници и е белязал развитието на Япония.
Той осигурява бърза транспортна връзка и подпомага скоростното ѝ икономическо развитие. Стартът му също е символичен - няколко дни по-късно, на 10 октомври, Токио е домакин на Летните олимпийски игри - още едно събитие, което връща страната на голямата международна сцена.
За цялото това време няма нито един сериозен инцидент при превоз на пътници.
Нито един от тези 7 милиарда пасажери не е пострадал, въпреки че трасето се намира в една от най-сеизмично активните страни на света.
По маршрута пътуват дневно над 370 влака, които превозват 430 000 пътници. Средното закъснение на влак е около 1 минута, но от компанията, която обслужва тази линия на влака-стрела - Central Japan Railway Company, подчертават, че в това се включват и закъсненията заради природни бедствия.
Юбилеят беше отбелязан с церемония при потеглянето на първия влак за деня на една от гарите в Токио в 6 сутринта.
Ранният час не попречи на фенове и официални лица, а някои от учениците бяха от 5 сутринта на гарата, за да присъстват на тържествения момент и спомена за технологията, която е част от чудото на трансформацията на Япония след Втората световна война.
Преди 60 години Шинкансен са първите високоскоростни влакове на света, но дължат прякора си bullet train и на елегантната си форма със силно издължена предна част.
По време на Втората световна война железопътната система на Япония е повредена и в страната се води дебат струва ли си да се инвестира в скъп проект като изграждане на нова. Постепенно обаче държавата започва да се възстановява икономически и проектът за бързи влакове, които да свързват най-населените райони на страната, става актуален.
Шинкансен, който днес има 9 линии и стига до повечето големи градове на основния японски остров, а също и до северния Хокайдо и южния Кюшу, е инженерно чудо.
Някои линии понастоящем стигат до скорост от 322 км/ч.
Освен земетръсна зона и островна държава, Япония е планинска страна и това налага изграждане и движение през множество тунели. Аеродинамичният дизайн на влаковете-стрела позволява тунелите да са по-компактни и малки.
Шинкансен имат системи за ранно предупреждение при сеизмична активност - те са снабдени със земетръсни сензори и система, която спира движението им автоматично при по-сериозен трус, което също обяснява защо в цялата си история линията от Токио до Осака няма не просто нито един фатален инцидент, но и нито един ранен пътник.
Шинкансен обаче прекрояват и картата на Япония. Възможността да се изминават 500 км за два часа променят напълно начина на пътуване и ежедневието на хората. Те позволяват работа в отдалечен град без да се живее в него, а градовете по маршрутите им бележат растеж и възход.
Типичната японска прецизност и организация е във всеки детайл, включително и в почистването на влаковете. При пристигането си в Токио влакът има точно 12 минути престой.
2 от тях са за слизане на пътниците, точно 7 за почистване и останалите 3 - за качване на новите пътници.
Шинкансен не спират да се развиват. След 2030 г. се очаква достигането на влака-стрела до Сапоро - най-големият град на северния остров Хокайдо. Изграждането на линията се бави, тъй като 80% от трасето е тунели, които се копаят трудно в скалите.
Когато и тази линия е готова, пътуването от Токио до Сапоро ще е 5 часа при 9 сега.
Паралелно с това се подготвят влакове на автопилот, които се очакват към средата на следващото десетилетие.
В ход е и проект за влакове тип Маглев - с магнитна левитация, които са още по-бързи и намаляват рисковете при земетресения. Началото се очаква след 10 години по линията от Токио до Нагоя, а след това и до Осака, което ще намали времето за пътуване до 67 минути.
Съществуващите Маглев в Китай развиват близо 500 км/ч.
Япония тества и ново поколение влакове-стрела, наречени ALFA-X.
Те ще развиват до 400 км/ч, но при превоз на пътници ще се движат с до 360 км/ч. - най-бързите влакове от този тип.
"Носът" им също ще е по-дълъг от всички подобни машини досега - 22 метра, осигурявайки по-добра аеродинамика и най-вече намалявайки "ефекта на буталото" при навлизане в тунели - звукови вълни и движение на въздуха, които могат да бутат хора край спирките и да чупят прозорци.
Плановете са новите Шинкансен да влязат в експлоатация слез 2030 г., заедно с новата линията към Сапоро.
Тези влакове са много повече от транспорт. Ефикасни, модерни и надеждни, те наистина са символ на Япония.