Разходете се по Медисън авеню край бляскавите витрини на магазините, където са изложени щраусови чанти за $5000 и диамантени обици с форма на капка за $150 000. Вероятно се чудите дали има хора - мъже, жени, който и да е - които наистина купуват тези неща. Очевидно има.
Въпреки че повечето купувачи не се връщат към навиците си за шопинг отпреди рецесията, напоследък има възраждане на харченето за лукс. Свръхбогатите купувачи, които от самото начало никога реално не са били засегнати от рецесията, започват да излизат от скривалищата си. Други пазаруващи с дебели портфейли започват да си връщат увереността заради възраждащите се пакети акции - и завръщането на огромните чекове с бонуси.
Според MasterCard Advisors SpendingPulse, месечен доклад, който проследява разходите на купувачите, луксозната категория е претърпяла растеж от 15% през февруари спрямо същия период през 2009 г.
Продажбите набират скорост от януари, когато е регистриран ръст от 8% на харченето за лукс в сравнение с януари 2009 г. Купувачите се завръщат - и може би малко по-тихи отпреди и дискретни. Очакват покупките им да бъдат уникални и ръсят пари единствено за наистина специални стоки.
Мислете в едри цифри. Наистина едри.
Да вземем луксозната верига за слънчеви очила Ilori, собственост на Luxottica Group. Миналия месец, по време на почивка си в Сан Диего, една жена влиза в магазина CityCenter на Ilori в Лас Вегас и дава $25 000 за чифт инкрустирани с диаманти златни слънчеви очила Sama. Само две седмици по-късно, подобен инкрустиран с диаманти чифт очила е продаден в същия магазин.
Вицепрезидентът и генерален директор на Ilori Майкъл Хансен приписва възраждането на продажбите на това, което той нарича "позициониране като пясъчен часовник." Хансен казва: "Имаме стартова цена, която позволява на клиентите, които искат да демонстрират просперитет, да могат да купят нещо, но все пак поддържаме по-крайна цена за истинските купувачи на лукс." Само 1% от продажбите на Ilori от миналата година са били за суми над $900. Тази година до момента този процент е скочил до 9%, разказва Хансен.
Каролина Херера вижда възраждането на търсенето на едноименната й марка
Една от нейните плажни украсени с мъниста сиви рокли за 2010 вече е напуснала магазините. На нейно място стоят зашеметяващите $7990. Херера казва: "Жените, които някога купуваха три рокли на ден, вече не купуват толкова. Но пък купуват тази, която наистина желаят." Дизайнерката, заедно с разширяването на по-достъпната си марка CH, продължава да се цели в купувачите от най-висока категория. Есенната й колекция за 2010 г., която тя демонстрира през февруари в Ню Йорк, беше пълна с кожи от самур, палта с украси от крокодилска кожа и бродирани тюлени вечерни рокли (всичките вероятно имат цени, които оправдават луксозния им външен вид).
Но това леко възстановяване на харченето за лукс не значи, че трудните времена са приключили
Големият играч от света на лукса Йоджи Ямамото обяви фалит миналата година. Междувременно Кристиан Лакроа затвори врати на магазините си за висша мода и конфекция и вече пуска само лицензирани продукти. Търговците все още се борят с мантрата на потребителите 'Никога няма да платя пълната цена.' А в по-голямата си част дизайнерите и търговците все още стоят в защитни позици, борейки се с огромните си загуби от последните няколко години.
Въпреки това Андреа Хансен, изпълнителен директор на Ivanka Trump Fine Jewelry, приема този момент като чудесно време да изпъкнат марките със силна позиция. "През последните шест-седем години имаше толкова голям избор и толкова много пари на пазара, че един дизайнер можеше да бъде обикновен, а в някои случаи много посредствен - и все пак вероятно продаваше, защото хората просто хвърляха пари наоколо," казва Хансен. "Без значение дали ставаше въпрос за марка, търговец или универсален магазин, реално не се налагаше да бъдеш чак толкова добър. Сега обаче се налага," казва тя.
Хансен следи и пазара на стоките, които жените си купуват сами. 90% от клиентите й са жени, които купуват бижута за самите себе си. Това не е изненадващо, тъй като жени вече държат повече от 50% от всички работни места в САЩ и разполагат с повече личен доход.
По-важно от всякога е луксозните марки да поддържат връзка с клиентите, чиито вкусове са се променили. Блестящите и ярки логота например в наши дни вече са демоде.
На мода е тихият лукс
Лана Маркс, известна със своите скъпи чанти от алигаторска кожа, чиято цена може лесно да достигне $30 000, казва, че чантите й продължават да се продават добре по време на икономичеснкия срив в "Харви Никълс" в Лондон и Дубай - и в магазините на марката й в Ню Йорк и Палм Бийч - заради привлекателността на липсата на лого по тях.
"Това е най-изключителната колекция от ръчни чанти в света, от най-невероятните съществуващи екзотични кожи, като алигаторска, крокодилска и щраусова, изработени от най-изтъкнатите италиански майстори," казва Маркс. "Моите клиенти знаят това, но не желаят да се афишират."
Този сезон Роже Вивие пусна нова дамска ръчна чанта Miss Viv, вдъхновена от Карла Бруни-Саркози (подходяща муза за новото движение на тихия лукс). Версията от крокодилска кожа струва $13 000. Това е една от новите 'специални' чанти на сезона. А Hermes и Tod's постигнаха успех в предлагането на специално изработени чанти за багаж и обувки от екзотична кожа, които ще бъдат напълно уникални за купувачите им.
Може би дори се завръщат дните на задължителните стоки за този сезон, които се продават преди още да са стигнали до магазините. Интересувате се от инкрустираните с перли сандали Lucite на Prada от модната колекция пролет 2010 г., с цена близо $1800? Закъснели сте, вече всички са разпродадени.