Въпреки че рекламата на Nike “Напиши бъдещето” се оказа лоша поличба за пет от звездите в нея и на световното по футбол в Южна Африка, спортния гигант отново се довери на футболист.
Компанията спонсорира нов рекламен филм, който отдава почит на бразилската звезда Роналдо.
„Преди и след Роналдо” е създаден след като в средата на февруари играчът обяви, че на 34-годишна възраст слага край на кариерата си и се отказва от официалния футбол.
Видеото е заснето този месец в Аржентина и е дело на агенция F/Nazca Saatchi & Saatchi.
Роналдо завинаги промени футболната игра със скоростта, уменията и силата си. Той покори планетата. Обедини фенове на противникови отбори и се пребори с травмите. Неговото наследство вдъхновява следващото поколение бразилски футболни звезди. И всичко това заради едно простичко удоволствие: да разиграваш топката, смятат от спортния гигант Nike, на които в последно време им се насъбра доста с рекламните лица на марката.
За аперитив преди близо две години голф звездата Тайгър Уудс им сервира огромен секс скандал, който, според изчисления на Университета в Калифорния, е донесъл загуби на обща стойност 12 милиарда долара на всичките му спонсори.
Два от основните спонсори на Уудс – телекомуникационният гигант AT&T и консултантската компания Accenture, прекратиха деловите си отношения с него почти веднага след катастрофата от 27 ноември 2009 г. и последвалите пикантни разкрития около личния му живот. Nike обаче останаха един от малкото му основни спонсори, които не го заразяха дори и в най-трудните моменти. Миналата пролет спортният гигант дори пусна нова, изключително сантиментална реклама с участието на Тайгър – първата му медийна изява след секс скандала.
Nike не оттеглиха бранда си и от името на Уйен Рууни, след като "Сънди мирър" разкри, че играчът на "Манчестър Юнайтед" е изневерявал на съпругата си Колийн (докато тя била бременна със сина им Кай) с всеобщата любимка на футболисти от английската висша лига - 21-годишната Дженифър Томпсън.
Тогава британските таблоиди напомниха, че Рууни е новата жертва на "проклятието на Nike" – поредната звезда, спонсорирана от компанията, която се забърква в подобен скандал. И че очевидно слоганът на фирмата "Просто го направи" (Just Do It) се възприема твърде буквално от спортистите.
От фирмата спонсор обаче заявиха, че няма да се откажат от услугите на Рууни, определяки събитията като "личен въпрос", докато от "Кока кола" побързаха да се произнесат по скандала с отрицателен знак (ядосани и от няколко предишни действия на Рууни – като пушене и уриниране на обществено място – скандалът с изневерите му окончателно промени отношението им към звездата на "Манчестър Юнайтед").
"Черешката на тортата" за Nike обаче остава рекламата покрай Световното първенство по футбол, която само за една седмица от пускането й в YouTube покори рекордите по гледаемост със 7,8 милиона посещения.
Но на пет звезди от рекламния клип и от терена – Дидие Дрогба, Уейн Рууни, Фабио Канаваро, Тиери Анри и Франк Рибери - им се наложи да се върнат много бързо у дома.
Дори Кристиано Роналдо, последният оцелял герой от рекламата – истинска филмова продукция на режисьора Алехандро Гонзалез Иняриту ("21 грама", "Вавилон", „Бютифул“) - не успя да защити имиджа на Nike. След загубата от Испания на осминафиналите, Роналдо се изплю в краката на оператор, което предизвика реакциите на стотици потребители на социалната мрежа Twitter, които се обединиха около мнението, че футболистът всъщност е "един беден нещастник".
И двамата Роналдовци също така бяха забъркани в скандали с проститутки през 2008 г.
Кристиано Роналдо плати на пет компаньонки от агенция в Лиийдс да се погрижат за него и съотборниците му от Манчестър Нани и Андерсон, а после си нае още една серия момичета по време на визитата си в Рим.
През април същата година, докато е в родната си Бразилия, Роналдо закарва гаджето си до дома й, а на път към хотела качва в колата си три проститутки. Десет минути след като затръшва вратата на хотелската стая, изскача от нея, защото току-що е разбрал, че е качил травестити, които започнали да го изнудват да им плати, за да не раздухат историята. Той отказва, те правят сделка с няколко таблоида, и днес четем за тази нелепа история отново.
Заради подобни скандали компаниите се защитават с договори, бронирани срещу ударите, които могат да получат от героите си. Това са така наречените "Bad boy clauses", които позволяват предсрочно прекратяване на споразуменията.
През 1997 г. те са били неразделна част в 50% от договорите. След случаите на Кейт Мос (от която H&M и Chanel се отдръпнаха, когато моделът беше уличен в употреба на кокаин) и Кобе Брайънт (чиито рекламни приходи, възлизащи на 20 милиона долара на година, бяха замразени за дълго, след като бе обвинен в сексуален тормоз ) са се увеличили до 75%, а днес са задължителни за почти всички споразумения.