Преди броени дни, в руския град Екатеринбург, компанията "Уралвагонзавод" представи прототипа на нов трамвай. Името на модела е RUSSIA ONE (R1). Всичко по него, без механизмите на вратите и хармониката - е руско прозводство. Включително дизайнът, който е дело на Алексей Маслов.
В руската блогосфера веднага започнаха коментари. Видни блогъри направиха снимки на прототипа и подробен анализ на технологичните плюсове и минуси на новата мотриса, чийто изглед е повече от космически.
Блоговете прецениха
Блогърът Илия Варламов, който е сред първите, разгледали изложения прототип, представи модела със собствени снимки (виж галерия). Той възхвалява дизайна на R1 и твърди, че по удобство и по качество на използаните материали и изработка, трамваят се доближава до качеството на хубав западен автомобил.
Блог "Иппиарт" от своя страна съпоставя новата мотриса с успешни европейски и американски модели на трамваи и доказва, че лъскавият привидно дизайн всъщност крие доста рискове.
Изглежда ефектно, но...
"Трамваят изглежда много добре" пише Илия Варломов. "Ако серийното производство не се отличава от показаното, то това ще бъде първият руски трамвай, от който човек да не се срамува."
Преподавателят по проектиране и история на железопътната техника, който седи зад блога "Иппиарт" обаче пише: "Неблагородно е да критикуваш колегите, но въпреки това аз ще се опитам да опиша грешките, които виждам в проектирането".
Космическа кабина
"Трамваят е красив. Корпусът е направен от панели композитно стъкло" - пише Вароломов. "Особено впечатляваща е кабината на ватмана. Сега водачът може да се почувства като кранист. Той ще вижда почти на 180 градуса. На конструкурите им се е отдало да намалят "мъртвата зона" на 10%-15 %. Този трамвай ще бъде по-безопасен!"
Машинният специалист зад блога "Иппарт" обаче е на друго мнение: "Първото, което се набива на очи - това е кабината на ватмана. Обраният наклон на предното стъкло по замисъл трябва да увеличи зоната на наблюдение на водача. Затова и в профил трамваят напомня ледоразбивач, носът на когото трябва да разбива ледовете. Но това е непростима грешка за проектиране на градски транспорт!"
Той обяснява, че всеки обект: човек, мотоциклетист, лек автомобил може лесно да бъде помлян от многотонната машина, иманно заради дизайна на кабината. "В железопътната техника, а също така и при магистралните тирове. е възпиет стандарт за предната каросерия, който не позволява нищо да се озове под кабината. У R1 сякаш всичко е измислено с обратната цел!"
Същото важи и за фаровете
Същото експертът твърди, че важи и за фаровете, които Варломов възхвалява: "Фаровете на трамвая са доста стилни. Те са огромни, ярки и могат да работят в различни режими. Качеството на детайлите изобщо е като на хубав автомобил."
Да, изглеждат страхотно, само че острите ъгли, са изключително опасни за пешеходците - възразява блогърът от "Иппарт".
Друг минус, според него е излишният лукс, както при фаровете, така и при вратите. "Що се отнася и до фаровете - нека отбележим, че цената им ще бъде доста висока. Повечето западни аналози използват доста скромни стандартни модули за фарове." - пише той.
Илия Варламов възхвалява вратите, които се отварят при нужда, със звънец, безшумно и много плавно, както и тройната защита за безопасност при качване на пътиниците, докато блогърът от "Иппиарт" намира това за неоправдана разточителност.
И двамата критикуват салона
Макар, че Варламов е възхитен от шика в салона на трамвая, както и от светодиодната подсветка, в крайна сметка и двамата блогъри са единодушни: в интериора има прекалено малко седящи места - и в двете секции те са само 28.
Блогърите критикуват и наклона на пода, и нерационалното използване на пространството, като най-голямата критика отнасят просторните седалки.
Нов дизайн? Сигурно, но надали
"Надявам се конструктивните грешки да отпаднат при по-нататъчна разработка на модела" - споделя блогърът от "Иппиарт".
Според Илия Варломов обаче промени по прототипа не се очакват. R1 е готов да бъде пуснат в употреба, твърдят разработчиците. Първите серийни образци ще се появят още на есен. Тогава ще започнат и изпитанията в градски условия, за да може в началото на 2015 година, в Екатеринбург, а и в други градове в страната трамваят да заработи по градските линии. Така че очаква се промените по показания прототип ще бъдат минимални - не повече от 10 % от това, което се вижда на снимките.
Остава все пак някаква надежда, дизайнът да бъде премислен още веднъж. Ясно е, че трамваят се представя за гордостта на Русия, но струва ли си този шум, ако се окаже, че е доста опасен за пътниците?