Целият свят наблюдаваше речта на Илон Мъск по време на Международната астрономическа конференция в Мексико.
И неслучайно: Мъск обяви плановете на SpaceX да колонизира Марс и да превърне човечеството в интерпланетарен вид.
Речта му беше наистина забележителна, но все пак остави няколко сериозни въпроса без отговор.
Защо Марс?
Мъск обяви, че целта му е да "превърне Марс в нещо достижимо, да бъде нещо, което всеки от нас да знае, че може да постигне в живота си... място, което всеки би могъл да посети, стига да иска".
Причината за това е, че хората имат две възможни алтернативи за съществуването си, каза още Мъск: Едната от тях е да останем на Земята завинаги - т.е. рано или късно да достигнем момента, в който ще се сблъскаме с катастрофално събитие, водещо до изчезването ни.
Алтернативата е да усвоим пътуването в космоса и да се превърнем в "мултипланетарен вид". "Надявам се, че всички сте съгласни, че това е правилният път", вметна Илон Мъск.
Марс е подходящ за тази цел поради няколко причини - включително поради факта, че размерът му е подобен на този на Земята. Така или иначе - опциите в нашата Слънчева система са ограничени. Венера представлява басейн от врящи киселини. Спътниците на Юпитер и Сатурн биха могли да свършат работа, но се намират прекалено далеч от Земята.
Разбира се, съществува вариантът да се прехвърлим на Луната, коментира Илон Мъск, но той би бил доста по-проблематичен. Луната е много по-малка от Земята, няма атмосфера, не е толкова богата на природни ресурси, а денят й е с продължителността на 28 земни дни.
В този смисъл, Марс е доста по-подобен на Земята, каза Мъск. Ако можем да затоплим Марс, бихме могли отново да предизвикаме образуването на атмосфера и океани.
По думите му "би било много забавно" да колонизираме Червената планета, защото силата на гравитацията на Марс е едва 30% от тази на Земята, което означава, че хората ще могат да подскачат по повърхността на планетата.
Какво ни спира?
Най-големият проблем пред възможността за колонизиране на Марс, казва Мъск, е че няма допирна точка между хората, които искат да отидат дотам, и хората, които реално могат да си го позволят.
Една оптимистична сметка за разходите опказва, че пътуването до Марс би трябвало да струва около 10 млрд. долара на човек - ако можем да екстраполираме стойността на мисиите до Луната.
Затова трябва да направим така, че двете групи да се припокрият - с други думи, да снижим цената за преселване на Марс приблизително до средната сума за закупуване на жилище в САЩ - т.е. около 200 000 долара.
Когато това се случи, коментира Илон Мъск, значи сме стигнали до етап, при който почти всеки може да отпътува до Марс - стига да е спестил нужните пари и наистина да го желае. Подобно съкращаване на разходите е огромно препятствие.
В такъв случай - как може да се оптимизират разходите за пътуването до Марс с цели 5 000 000%? Ключовите фактори са: пълноценна възможност за повторна употреба на космическите кораби и модули, презареждане в открития космос и избор на правилния вид ракетно гориво, което ще направи пътуването възможно и ефикасно.
Ако пътуванията от Земята до Марс станат редовна практика, цената ще спадне драстично.
Полетът от Лос Анджелис до Сан Диего струва 43 долара, но ако самолетът се изхвърляше след всяко пътуване, билетът щеше да излиза по 1 млн. долара в една посока.
Броят пътувания с една и съща техника до Марс не може да се сравнява с авиацията на Земята, защото елементът на космическия кораб може да се използва само за две години. Но ускорителят и резервоарът "могат да бъдат ползвани постоянно", коментира Илон Мъск.
Ако космическият кораб се зарежда с гориво в орбита, това би дало възможност за значително разширяване на капацитета за полезен товар за пътуването до Марс.
Без тази опция, ще е необходимо използването на ракета от три елемента - което би повишило цената на единичния билет до Марс с 500 процента, каза още основателят на SpaceX. Използването на ускорител за многократна употреба може да доведе до намаляването на размера на резервоара за ракетно гориво.
Използването на едни и същи космически кораби за пътуванията от и до Марс е още един ключов елемент, който предполага, че на съседната планета ще се изгради обект за добив и производство на гориво. За щастие, Марс разполага с големи залежи, тъй като атмосферата й е изградена от въглероден диоксид, а по повърхността му се намира лед от вода.
Изборът на правилния тип гориво е последният елемент от редуцирането на разходите.
Има три основни варианта: керосин, водород/кислород, или дълбоко замразен метанокс (форма на метана). Би било трудно да се произвежда традиционното самолетно гориово (керосин) на Марс, а водородът е твърде скъп и труден за използване при условията на планетата.
Това означава, че метанът остава единственият добър избор - произвежда се лесно и би струвал доста по-евтино.
Ракета за повторна употреба
Системата на SpaceX може да издържи на 1000 повторни употреби на ускорителната ракета, 100 - за резервоара, и 12 за самия космически кораб, твърди Мъск. Ракетата може да се върне на Земята до 20 минути след изстрелване на апарата в Космоса, да се натовари с резервоара и да се върне в орбита, където да зареди кораба с гориво.
Идеята е да се създаде "флотилия" от космически кораби, която да бъде изпратена едновременно към Марс, за да се максимизира капацитета от превоза на товари и пътници.
"Това ще изглежда като "Battlestar Galactica", ако сте го гледали. Хубав сериал", отбеляза Илон Мъск.
Всеки кораб е проектиран така, че да побира около 100 души в херметизираната кабина, включително ще има товарно отделение за багаж и материали за изграждане на леярни, фабрики, пицарии "и каквото ви дойде наум", каза Мъск.
За да има устойчива популация на Марс, там трябва да се заселят 1 млн. души, което означава, че ще са необходими поне 10 000 пътувания в едната посока.
Мъск коментира, че вероятно ще се наложи да се разшири секцията за екипажа, така че да се поберат още 100 или повече пътници на полет, за да се снижи цената на пътуването.
"В крайна сметка, би било добре да имаме поне 1000 космически кораба", каза той, като добави, че изграждането на подобни мощности ще отнеме време.
Каква е времевата рамка, в която Марс може да бъде колонизиран от 1 млн. души?
Според Илон Мъск - тази мисия ще отнеме между 40 и 100 години. Той обяви, че космическият кораб ще бъде проектиран по такъв начин, че да бъде удобен и приятен за пътниците.
Отначало продължителността на пътуването би трябвало да бъде само 80 дни, а крайната цел е този период да бъде снижен до 30 дни в по-далечното бъдеще.
SpaceX планира да осигури част от средствата за финансиране на тази програма чрез услугите си за изстрелване на сателите в космоса. Мъск твърди, че има и "много хора в частния сектор, заинтересовани от финансирането на база на Марс", а подобен интерес се наблюдава и в правителството.
Той коментира, че се надява проектът да бъде осъществен като публично-частно партньорство с помощта на САЩ или други държави.
По думите му - самото доказателство, че тази мисия е възможна и реалистична може да привлече още повече средства.
"Причината, поради която лично аз спестявам, е за да мога да го финансирам", каза Мъск, като добави, че единствената му цел за трупане на лично богатство е да даде мултипланетарно бъдеще на човечеството.
Графикът (или най-големият враг на Мъск)
SpaceX се надява да завърши първия си тестов космически кораб до 4 години и да започне да осъществява кратки пътувания с него - включително в орбита.
Според Илон Мъск тази технология ще позволи на компанията му да доставя товари до всяка точка на Земята за не повече от 45 минути, макар че целта й не е такава.
Ускорителят на кораба би трябвало да е сравнително лесен за производство, тъй като представлява уголемен модел на Falcon 9.
По думите на Мъск - "ако всичко върви супер добре", първият полет с хора до Марс може да се случи в рамките на 10 години. Целта е дотогава да се правят опити за изпращане на совалки при всяко оптимално доближаване на Марс и Земята.
Мъск планира да изпрати Dragon 2 на Марс до две години. Можем да се направи и още една мисия на Dragon през 2020 г. При всяко следващо пътуване ще се изпращат товари от жизненоважно значение за бъдещата колония, а най-накрая ще бъде изстрелян и космически кораб. По неговите разчети дотогава ще могат да се изпратят поне 2-3 тона полезен товар до Марс.
Мъск твърди, че производствените мощности за създаването на нов двигател с необходимия обем вече са почти налични.
Производството на резервоара от карбонови нишки все още е известен проблем, тъй като този материал трудно издържа на криогенно ракетно гориво. Въпреки всичко SpaceX вече са изградили прототип на този елемент и първоначалните изпитания са дали добри резултати, твърди Мъск.
Отвъд Марс
Макар че конкретната цел на този проект е колонизацията на Марс, тя не изчерпва капацитета на самия кораб на SpaceX.
"Това е нещо повече от превозно средство. Той е система, която притежава ракетен ускорител, космически кораб, резервоар и вградена система за произовдство на гориво. С тези четири елемента, можете да стигнете до всяка точка от Слънчевата система", каза Мъск.
Все още има твърде много въпроси по отношение на устойчивостта на тази програма, като намирането на средства за финансирането й съвсем не е маловажен проблем.
Мъск дори се пошегува, че сред източниците на пари може да се добави и Kickstarter.
"Смятам да кръстя първия кораб, който тръгне към Марс, "Златното сърце", каза Мъск с препратка към името на кораба от "Пътеводителя на галактическия стопаджия".
"Харесва ми, че той се задвижва от безкрайната невероятност - защото и нашият кораб ще бъде безкрайно невероятен".