Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Какво е необходимо за победа в Остин?

Алонсо трябва да намери начин да победи Фетел в Остин Снимка: Getty Images
Алонсо трябва да намери начин да победи Фетел в Остин

Новата писта „Curcuit of the Americas" приема този уикенд 19-я кръг от световния шампионат във Формула 1 - надпреварата се завръща в САЩ, този път в Остин, Тексас - град, за който всички твърдят, че няма нищо общо с представата ни за Юга. Дали световната титла ще се реши в Остин - до края остават два старта, един пилот може да спечели максимум 50 точки, а световният шампион Себастиан Фетел има аванс от 10 точки пред Фернандо Алонсо.

Новото трасе изглежда много атрактивно от гледна точка на пилотите и зрителите - в конфигурацията му има по нещо за всеки. Според симулациите на Mercedes, пистата в Остин има повече завои, които се минават с над 250 км/ч от „Спа" и повече завои, които се преодоляват с по-малко от 100 км/ч от „Хунгароринг", което е повече от интересна комбинация.

При дизайна на трасето неговите създатели са конфигурирали повечето завои така, че да напомнят на някои участъци от вече легендарни писти - например, първият завой след старта, който е на изкачване силно напомня на първата част от стария „Остеррайхринг" в Австрия от 70-те години, а освен това има и комбинация от бързи завои, които наподобяват конфигурацията на „Маготс" и „Бекетс" на „Силвърстоун".

В първия и последния сектор от пистата най-важно ще е поведението на автомобила в завоите, тук се очаква предимството да е на страната на Red Bull - основно заради доброто аеродинамично притискане към пистата, но McLaren, Lotus и Ferrari няма да са много по-назад.

Квалификацията ще е изключително важна за изхода на Гран при на САЩ - поредицата завои в началото на първата обиколка след старта ще разтегли бързо колоната, тка че тези, които са в челото ще имат предимство. Следващата цел ще е по-сериозно разкъсване, за да не могат преследвачите да използват своите DRS системи.

Остин е десетият домакин на старт от Формула 1, носещ името Гран при на САЩ. За последно световният шампионат гостува в Индианаполис, но собствениците на легендарното трасе и Бърни Екълстоун не успяха да се разберат колко точно трябва да е таксата им. САЩ са изключително важен пазар за рекламодателите във Формула 1, не само за Ferrari, така че е нормално всички да искат да се върнат там. Билетите за Гран при на САЩ в Остин този уикенд са напълно разпродадени, но истинският тест ще е състезанието догодина - да видим дали феновете ще се върнат.

Себастиан Фетел може да спечели титлата още в неделя, стига да вземе с 15 точки повече от Алонсо. Ако не успее, титлата ще се решава в последното състезание в Бразилия. Почти сигурно Red Bull ще вземе короната при конструкторите в Остин - тимът има нужда от едва 4 точки за това.

Фетел е фаворит за победата, той спечели четири от последните пет състезания. А и трасето изглежда най-подходящо за колите на Red Bull - серия бързи завои, дългият завой №17, където притискането е решаващо, така че поне един от пилотите на Кристиан Хорнър би трябвало да е на първа редица за старта.

Pirelli осигурява средно твърди гуми (бял маркер) и твърди (сребрист маркер) за това състезание, като тимовете използваха тази комбинация в Малайзия, Белгия и Италия. В последните два старта - в Индия и Абу Даби, от Pirelli заложиха на по-консервативен избор на гуми, което пък накара тимовете да ограничат стратегическите си експерименти и повечето пилоти караха с по едно спиране в бокса. В Остин може да се очаква същото.

Но пистата е напълно нова и никой няма реална информация за това кой е правилният подход за квалификацията и състезанието. От днес започва събирането на данни, а правилното им анализиране ще е много важно.

Като натоварване на гумите американското трасе се доближава до „Силвърстоун", а като общи характеристики - до пистите в Корея и Индия. Пистата е прашна и състоянието й ще се подобрява в хода на уикенда, повече тимове предричат най-бързите обиколки в квалификацията да са около 1,38 минути.

За самото състезание решаваща ще е разликата в представянето на двата типа гуми в рамките на една обиколка. Предполага се, че в квалификацията средно твърдите гуми ще са с около 0,8 секунди по-бързи от твърдите. В състезанието един комплект средно твърди гуми се очаква да има живот около 20 обликолки, а твърдите - 26-28 тура.

За свободните тренировки днес Pirelli осигури по един допълнителен комплект гуми за всеки пилот, за да може тимовете да съберат повече информация.

Засега стратегическите симулатори дават предимство на стратегията с едно спиране пред тази с две посещения на бокса, но разликата е малка - около 3 секунди. Но стратегията с едно спиране осигурява и по-добра позиция на пистата в последните обиколки, което също е важно. Сега в тренировките трябва да се разбере дали пък състезанието с две спирания няма да е по-доброто решение.

Гран при на САЩ е стъпка в неизвестното за тимовете от Формула 1, а бонус за публиката е фактът, че това може да се окаже най-важното състезание в битката за титлата.



 

Най-четените