Спонсори срещу корупцията

Най-големите спонсори на ФИФА Adidas, Sony и Visa призоваха световната футболна централа да хвърли яснота върху обвиненията за даване на подкупи при избора на Катар за домакин на световното първенство през 2022 година.

Дни преди началото на световните финали в Бразилия ФИФА трябва да намери начин да се защити и да организира международно разследване на избора на Русия и Катар за домакини на следващите две световни първенства - през 2018 и 2022. И двете страни отрекоха да са нарушавали правилата при избора.

Кандидатурата на Катар си спечели противници още от самото начало заради изключителната жега през лятото в страната, както и заради липсата на местни футболни традиции. Ако все пак Катар запази домакинството на Мондиал 2022, то турнирът ще се проведе по-късно през годината, което пък ще създаде допълнителни проблеми за големите тв компании и европейските футболни първенства и клубове.

Недоволството на големите спонсори ще засили напрежението върху ФИФА и 78-годишния й председател Сеп Блатер, които трябва да разнищят дали наистина е имало корупция при определянето на Русия и Катар за домакини на световните финали.

„Негативният тон на обществената дискусия относно ФИФА не се отразява добре нито на ФИФА, нито на футбола и партньорите на централата", заяви говорител на Adidas, компанията, която вече подписа договор да е спонсор на ФИФА до 2030 година.

Английският вестник The Sunday Times публикува в последните два уикенда изтекли документи от кандидатурата на Катар, които показват, че са плащани подкупи, за да бъде спечелено домакинството на световното първенство през 2022. От Катар отричат всичко.

Разследването на ФИФА ще се води от бившия американски прокурор Майкъл Гарсия, който трябва да е готов с доклада си през юли - околе една седмица след края на предстоящото световно първенство.

Говорител на Visa, която има договор със спонсорство с ФИФА до 2022 година, обяви, че компанията следи внимателно какво се случва със скандала за Катар и чака с нетърпение доклада на Гарсия.

„Ние очакваме, че ФИФА да предприеме подходящи мерки, за да отговори на обвинения и доклада на Гарсия и да изпълни предписанията, които ще са в него", допълни говорителят на Visa.

Технологичният гигант Sony зае сходна позиция като от компанията заявиха, че очакват „разследването да бъде проведено по подходящ начин".

Обикновено спонсорите не коментират публично подобни чувствителни теми, но сега явно големите компании са притеснени за имиджа си, който може да бъде свързан с предполагаемата корупция във ФИФА.

Блатер е начело на ФИФА от 1998 година, а през 2013 централата отбеляза почти 1,4 милиарда долара приходи. 600 милиона долара идват от продажбата на тв права, а около 400 милиона долара - от спонсорите и другите маркетинг партньори на ФИФА.

Sony, Adidas и Visa са сред шестте основни спонсори на ФИФА, които общо плащат около 180 милиона долара на централата на година. Sony беше спонсор и на световното през 2010, а договорът на японската компания изтича тази година, което ще направи преговорите за подновяването му доста по-трудни от очакваното.

Друг голям спонсор - авиокомпанията Emirates, чийто рекламен договор изтича в края на тази година, отказа коментар по случая. На същата позиция застана и корейският автомобилен производител Hyundai/KIA. От Coca-Cola заявиха, че в момента не могат да коментират казуса.

Вчера The Sunday Times публикува документи, според които бившият шеф на футболната асоциация на Азия Мохамед бин Хаман, който е катарец, е уреждал срещи между представители на управляващите в Катар и представители на други държави, на които са били обсъждани бизнес сделки, които са били повлияни от гласуването.

От Катар отричат Бин Хаман да е имал роля в кандидатурата за Мондиал 2022. Бин Хаман отказва коментар. От своя страна ФИФА вече изключи Бин Хаман от футбола до живот, след като той беше обвинен, че е давал подкупи, за да си осигури гласове при избора на президент на ФИФА. Това наказание беше оборено, но след това ФИФА му наложи ново - този път за конфликт на интереси.

През 2010 съперници на Катар за домакинството на Мондиал 2022 бяха САЩ, Австралия, Япония и Южна Корея и специалистите определиха тези страни като по-добър избор от Катар - всички те вече са организирали големи спортни събития и имат развит пазар за стоките на основните спонсори на ФИФА.

Американската тв компания Fox, която плати приблизително 425 милиона долара за правата за излъчване на световните първенства през 2018 и 2022, вече се оплака от евентуалното преместване на световното през 2022 на по-късни дати защото мачовете ще съвпаднат със срещите по американски футбол от NFL.

Със сигурност феновете и спонсорите искат световното през 2022 да е в друга държава, въпреки че Катар ще потърси правата си пред съда, ако загуби домакинството.

„Нито един от спонсорите на ФИФА не иска световното да се проведе в Катар - обясни Дейвид Питърс, управляващ директор на маркетинговата компания Dentsu Aegis Network Sport&Entertainment. - От ФИФА обаче не обръщат голямо внимание на спонсорите. Футболът е изключително популярен и думата на спонсорите тук не тежи толкова много."

Новините

Най-четените