България стъпва в Земята на огъня с надеждата да не се опари още в първата си евроквалификация за първенството на Стария континент през 2016 г. Азербайджан е футболна загадка, която не бива да плаши, но не бива и да бъде поценявана.
Азерите завършиха силно за стандартите си квалификациите за световното първенство в Бразилия, като не допуснаха поражение в последните си четири мача - победа над Северна Ирландия и "хиксове" с Русия, Израел и Лихтенщайн.
Ясно е, че от каспийската държава трудно могат да се очакват чудеса на зеления терен, но в същото време Азербайджан привлича внимание с иновативна и изключително настъпателна PR офанзива.
Но малко предистория. Когато преди около две години Радамел Фалкао разпери ръце след поредния си гол за Атлетико Мадрид, на гърдите на Ел Тигре грейна надпис "Аzerbaijan - land of fire", който няколко дни бе тема на дискусия.
Какво рекламираха "дюшекчиите"?
Предположенията варираха от авиокомпания до могъщ източен концерн. Но малко бяха запознати, че рекламата на Азербайджан е реклама... на Азербайджан.
Азерите се гордеят с природните дадености на родината си и искат да я популяризират в световен план. Лидерът Хайдар Алиев даде благословията си за създаване на агенция с името "Аzerbaijan - land of fire" и Земята на огъня погледна света от екипите на Атлетико.
Сделката определено си заслужаваше, след като клубът взе 12 милиона евро само за първите 18 месеца партньорство с каспийците. Освен логото на фланелките, азерите получиха и приятелски мач.
Мадридският отбор отиде в Баку и срещна местен сборен тим. Президентът на "дюшекчиите" Енрике Сересо също пътува до Каспийско море и каза в речта си на стадиона в азерската столица: "Ние сме две големи марки - нашият клуб и вашата държава. Помагаме си взаимно", което буквално възпламени трибуните.
Испанците бяха намерили непопулярна финансова ниша, а Сересо като добър дипломат целуна подадената ръка от изтока. И кой можеше да го съди? Сделката бе иновативна, за мнозина дори странна, но не и в разрез с правилата.
УЕФА и ФИФА аха да почнат да ровят, но се отказаха. Нямаше видима причина. Не се бе случвало държава да се рекламира чрез футболен отбор, но какво пък... На масата не бе изкаран нито един смущаващ детайл и азерското лого остана на гърдите на футболистите на Атлетико.
Има и друг важен момент – нефтената компания SOCAR от Баку стана генерален спонсор на УЕФА за Евро 2016, като се говори за сума около 400 милиона евро. Именно тези пари осигуриха схемата тип "Шампионска лига" на квалификациите с огромен награден фонд за тимовете, който достига до 8 милиона евро на тим, ако стигнеш финалите.
С други думи – азерските пари осигуряват златния дъжд, от който ще се къпем и ние.
И иначе сътрудничеството между един клуб и една държава се оказа изключително ползотворно, а новият спонсорски договор обещава да е още по-тлъст.
Атлетико отново ще пътува до Баку, Серезо вероятно отново ще хване микрофона и ще отбележи, че Азербайджан е станал още по-прекрасен за годината от предната визита на мадридчани.
Азерите обичат своята огнена земя и се гордеят с нея. Казват, че този, който живее в страна, където има цели 9 климата, не може да няма огън в сърцето.
Азербайджан не спря в Мадрид и атакува Франция и Англия. Втородивизионният тим Ланс е много популярен и на екипа му седи логото на азерите. Стадионът е опасан с реклами на същата Огнена земя.
В родината на футбола договор бе подписан със славния някога Шефийлд Уензди, който има амбиции отново да стане фактор на Острова.
Но лудото наливане на пари от страна на Азербайджан в реклама си има и своето логично обяснение. Страната се готви за домакинство на голям форум - първите в историята Европейски олимпийски игри догодина.
Дотогава Стария континент ще вижда още доста пъти логата както покрай терените, така и върху екипите на избраните отбори.
Няма спор - Любо Пенев и българските национали се отправят на пътешествие, след което ще имат какво да разкажат. За зрителите по телевизията остава надеждата да видят победа, въпреки кадровите проблеми в състава. Защото в Земята на огъня играта с него е опасна...