Българи на рали "Дакар"

За трета поредна година България ще има свои представители в рали „Дакар", при това във впечатляващо количество. На старта в Лима се завръща Тодор Христов, който отново ще се състезава с ATV след дебюта си през 2011, а заедно с него ще стартират и два екипажа в класа на автомобилите. На „Дакар 2013" трето поредно участие в маратонската надпревара в Южна Америка ще запише Петър Ценков (навигатор Иван Маринов, Opel Antara RR), а своя дебют в състезанието ще направи Орлин Алексиев (навигатор Александър Стоянов, BMW X1).

Тодор Христов ще стартира с ATV Yamaha и от 5 януари ще го гледаме с №270. Петър Ценков, който през този сезон записа 23-о място в тежката надпревара „Пътя на коприната" стартира с №397, а Орлин Алексиев е №446.

Ценков е най-успешният българин в кратката история на нашето участие на рали „Дакар" с два успешни финала при ATV машините през 2011 и 2012.

Естествено, както при повечето частни пилоти, българите ще се борят, за да завършат успешно състезанието, а ако получат възможност да атакуват по-предни позиции в хода на надпреварата и нямат технически проблеми, то това ще е бонус от съдбата и добрата им подготовка.

В същото време в челото се очертава изключително оспорвана борба, при това във всички групи. При автомобилите Насър Ал-Атия и Карлос Сайнц ще се състезават в един тим, подкрепян от правителството на Катар и Red Bull, като двамата ще пилотират нови бъгита, създадени от американската компания Jefferies Racing, която обикновено подготвя машини за тамошния шампионат SCORE. Машините са съвсем нови, но по думите на Насър, решаващ принос за конструкцията им има един от състезателните инженери на заводския тим на Volkswagen. Естествено, в рали „Дакар" ще гледаме и американската звезда Роби Гордън, който през 2012 беше нелепо декласиран, а сега е сигурно, че неговият Hummer отговаря стриктно на всички технически изисквания на ASO.

Фаворит обаче е германският тим X-Raid, който дълго време изпълняваше програмата на BMW в „Дакар", а сега е заявил шест дизелови прототипа Mini, като четири от тях са пилотирани от звездите Стефан Петерханзел, Нани Рома, Леонид Новицки и Кщищоф Холовчиц. Изпъденият от Mini Герлен Шишери се завръща, но бъги SMG със задно предаване. Тук е и бившият пилот на VW и победител в „Дакар" Жинел де Вилер, който отново ще кара за Toyota Южна Африка, като машината му е напълно нова - Toyota Hilux V8.

Една от големите звезди при мотоциклетистите - Марк Кома отпадна от старта на „Дакар 2013" броени дни преди началото на състезанието. Испанецът падна тежко по време на рали „Мароко" и получи контузия в лявото рамо, която все още не е отшумяла и го лиши от шанс да стартира в Лима. Оттеглянето на Кома от състезание автоматично прави Сирил Депре фаворит №1 за победата, тъй като французинът остава без своя съперник №1 в последните години. Все пак, Сирил и КТМ ще трябва да се справят с атаката на Елдер Родригеш и новия заводски тим на Honda.

При камионите тимът на Iveco, който през 2012 нанесе първото поражение на Камаз от 2007 насам отново е фаворит, особено като се има предвид състава на пилотите: Жерард де Рой, братовчед му Ханс Стейси и рали легендата Мики Биазион. Алес Лопрайс ще защитава честта на Tatra, а атаката на руснаците се води от Едуард Николаев.

В групата на ATV пилотите братята Патронели властват вече три години, а сега съперниците им отново ще се опитат да ги изненадат в битката от Лима до Сантяго. 40 заявки от 12 държави са рекорд за тази група, но сега Маркос Патронели няма да може да разчита на помощта на брат си Алехандро, който има две титли тук, но пропуска този „Дакар" заради професионални ангажименти.

През 2013 „Дакар" стартира от Лима и битката в дюните ще даде началото на състезанието, като неподготвените и тези с лош късмет ще отпаднат рано-рано. Следват отсечките в Аржентина и Чили, като финалът е на 20 януари на Площада на Конституцията в Сантяго, а ден преди това завършва последната отсечка. За първи път в историята на „Дакар" почивният ден е изместен много назад в хода на състезанието - на 13 януари, след 8 състезателни дни, който успее да стигне до Сан Мигел де Тукуман вече ще може да се смята за победител, но всички ще знаят, че е минало само половината състезание.

Новините

Най-четените