През миналата седмица звездата на Ferrari Фернандо Алонсо прекъсна лятната си почивка, за да опровергае информации, че е поискал почти 50 милиона долара на сезон, за да преподпише с италианския тим до края на 2019 година. Най-вероятно, става въпрос за чиста проба спекулация, поне що се отнася до парите, но е факт, че испанецът трябва да вземе важно решение за бъдещето си във Формула 1. И точно това поражда поредица предположения за това каква ще е следващата стъпка на двукратния световен шампион.
Фернандо има договор и за следващия сезон, но са налице основателни предположения, че в контракта му има клаузи, които му позволяват да си тръгне по-рано - и е почти сигурно, че те са свързани с представянето на Ferrari в класирането при конструкторите. С оглед на двата сезона - 2008 и 2009, които прекара Алонсо в Renault, би било наивно да очакваме, че той не е включил такива клаузи и в договора му с тима от Маранело.
След още един безплоден сезон със Скудерията, какъвто се очертава 2014, Алонсо може да окаже пример за това как след като спечели двете си титли през 2005 и 2006 редовно избираше да се озове в погрешния тим в погрешния момент.
Няма смисъл да се връщаме към загубената битка за титлата през 2007, към разправиите му с McLaren и Рон Денис след Гран при на Унгария или дори срещите му с Кристиан Хорнър, на които присъстваше и мениджърът му, но ако тогава Алонсо беше поел към Милтън Кийнс може би днес най-новата история на Формула 1 щеше да изглежда доста по-различно.
Сега Фернандо е изправен пред подобно важно решение. Къде да продължи кариерата си? Алонсо вече няма нужда да се състезава за пари, при това този факт не е новина от няколко години насам, но амбицията му да спечели поне още една световна титла е това, което го тласка напред. И донякъде, тази амбиция е и основната причина Ferrari да е в челото на класирането в последните години. Дали пък Алонсо не се изкушава от „модела Сена", т.е да избере най-бързата кола, а не тимът, който ще му плати най-много пари? Нека разгледаме възможностите, изцяло хипотетично, които може би стоят пред него.
Може ли Алонсо да отиде в Mercedes? Нико Розберг наскоро преподписа с тима, при това за „обозримото бъдеще", но преговорите с Люис Хамилтън все още продължават. От друга страна, в петролния гигант Petronas са доволни от факта, че компанията най-после е основен спонсор на тим, който се бори за титлата, а и е сигурно, че ще я спечели. А и можете ли да си представите червените лога на Banco Santander на борда на „Сребърните стрели"? И още нещо - Тото Волф, Ники Лауда и останалите шефове градят тим, в който всеки елемент трябва да си е на мястото и включването на изключително политически настроен фактор като Алонсо ще разбърка сериозно картите. Дори и сега босовете на тима не се справят особено добре с казуси като този с изпълнението на заповедите от бокса, а ако на борда е и Фернандо, ситуацията може да излезе от контрол изключително бързо.
Дали Фернандо няма да остане във Ferrari? И този сезон е лош за Скудерията, единственото изключение е представянето на Фернандо и впечатляващите му усилия да стигне с F14T до почетната стълбичка. Ако махнем точките на Алонсо и удвоим тези на Кими Райконен, картинката ще е доста по-различна - тимът ще е едва шести при конструкторите, изпреварен от Force India и McLaren. Миналият сезон положението беше същото, въпреки че Фелипе Маса нямаше извиненията на финландеца.
Италианците осъществяват чистка в тима от началото на сезона - Стефано Доменикали подаде оставка, но Лука Марморини беше уволнен. Новият бос Марко Матиачи нямаше и ден опит във Формула 1 преди да оглави Черните кончета. Италианците се опитаха да привлекат Ейдриън Нюи, но когато той отказа, те яростно се заеха да отричат цялата история. Единствената надежда засега е Джеймс Алисън, който показа в Lotus, че е способен на чудеса. Но и чудесата изискват време. Така че тази политика едва ли би подействала окуражаващо на който и да е пилот.
Големите тимове във Формула 1 вече са наистина големи структури и не се променят бързо или лесно. Доказателство за това можем да открием в действията на Ерик Булие в McLaren - опитите на французина се провалят месец след месец, въпреки че тимът разполага с най-добрия мотор във Формула 1 - този на Mercedes. Може би завръщането на Honda в световния шампионат ще се отрази добре на тима на Рон Денис и дали японците няма да поискат точно Алонсо да поведе атаката.
Това означава, че в Уокинг ще трябва да се лишат от Дженсън Бътън, за да се отвори място през 2015 за Алонсо. Не звучи много логично, тъй като реалната цел на тима догодина ще е победа в поне едно състезание, за титлата е още рано. McLaren-Honda ще е сериозен съперник за титлите през 2016. Това обаче подсказва, че Денис и Алонсо може да забравят разправиите от 2007, но това едва ли ще стане толкова скоро и през 2015 испанецът ще остане в Маранело.
Другата възможност е Red Bull. Тук е налице друг интересен въпрос: Още колко време 4-кратният световен шампион Себастиан Фетел ще търпи новакът Дениъл Рикардо „да му наритва задника" по собствените му думи? В Милтън Кийнс Нюи минава на заден план, част от ключовите му инженерите вече преминаха при конкуренцията, може би е дошло време и Себ да си тръгне? Това обаче може да стане най-рано през 2015, ако изобщо се случи.
Така че, вариантите пред Фернандо не са особено добри - в двата топ отбора на практика няма свободни места, все още не се знае дали настоящият му тим ще поеме нагоре или надолу, а за да преследва бъдещото развитие на McLaren с Honda испанецът ще трябва да се сдобри с един от най-силните си врагове във Формула 1. И затова няма защо да се учудваме, че спекулациите около бъдещето на Фернандо не спират.
И докато в McLaren бавят потвърждението, че Дженсън Бътън остава в тима, а в Mercedes не потвърждават за новия договор на Люис Хамилтън, тези слухове ще звучат логично. Защото вратите, които дават възможност на Алонсо да се измъкне от Маранело остават отворени.