Smart разговор на деня - ръчна vs. автоматична скоростна кутия

Спорът "ръчна" срещу "автоматична" скоростна кутия е също толкова smart, колкото и спорът жените или мъжете карат по-добре. Или дали да има асфалт vs. паветата в центъра на София. Разбира се, че вие имате мнение и по двата въпроса. И ние имаме!

И така, въпреки очевидното многообразие и палитра от субективни отговори, ние решихме да стъпим в дълбокото и да противопоставим две лични мнения по темата "ръчна" срещу „автоматик".

В ролята на фен на ръчните скорости е Габриела Бошнакова от KIA, а неин опонент е Стефан Митов от Аутобавария, дилър на BMW. И двамата имат опит в състезателното каране и освен това са хора, които професионално срещат много фенове на единия или другия тип шофиране.

Партньор на проекта ни е програмата за лоялност на Shell - ClubSmart - единственият smart отговор в нашия иначе обречен спор. Клубната програма за лоялност на Shell е една от първите подобни в България и съществува още от времето, когато за морето се ходеше по магистрала Хемус, а Варна беше по-хубава от Бургас.

Не може да не сте събирали точки за колички! Днес програмата е още по-smart - точките се трупат при всяко зареждане, като същевременно ги разменяте и срещу отстъпка или плащате зареденото гориво с тях - тоест спестявате, докато пазарувате. С точките можете да платите и стоки от магазина. Като например хот дог - опитвали ли сте ход дога на Shell? Добре де, а хората, които карат с ръчни скорости как шофират, докато ядат?!?

Разбира се, че задаваме този въпрос с шеговит тон, защото от Shell съвсем резонно не подкрепят консумацията на храни и напитки по време на шофиране, поради съображения за безопасност. Честно казано, това е съвсем оправдано, при условие че търговските комплекси на веригата са достатъчно уютни и комфортни, за да предпочете човек да хапне там на място, отколкото на седалката.

Колкото до това кой ще поведе по точки в дуела "за" и "против" автоматика - не се ангажираме да прогнозираме. Но нека сблъсъкът да започне сега:

Габриела Бошнакова: При ръчните скорости усещането за владеене на автомобила е значително по-осезаемо. Водачът се слива с машината и изпитва по-голямо удоволствие от шофирането. Предавките се сменят по-бързо в сравнение с автоматичната трансмисия, което позволява динамично управление и е предимство при изпреварване на извънградски път.

Ръчната скоростна кутия е с доста по-опростена конструкция, което означава, че поддръжката й е по-евтина, в случай, че се наложи ремонт. И не на последно място - разходът на гориво е по-нисък.

Webcafe: А как ядеш хот дог, докато караш?

Габриела Бошнакова: Имаше един лаф "с кола съм и не пуша". Иначе май никога не съм хапвала, докато карам, най-много някоя солета.

Webcafe: Стефан, а ти какво предпочиташ да караш - кола с ръчни скорости или автоматик?

Стефан Митов: Като човек, който е от близо 20 години в автомобилния бранш, карал съм и карам всякакъв тип коли. От доста време шофирам кола автоматик.

Webcafe: Имаше ли някакви предразсъдъци и как се промениха те във времето?

Стефан Митов: Промениха се преди години, когато излязоха новите модели автоматици, защото те не само са по-удобни, но и превключват доста по-бързо. Откакто съм с BMW установих колко много са се развили автоматиците. Например една осемстепенна скоростна кутия превключва по-бързо от човек.

Всъщност човек трудно би се справил с ръчна осемстепенна скоростна кутия. А така въобще не се усеща кога се случва превключването.

Webcafe: Не е ли нетипично жена да предпочита ръчното управление?

Габриела Бошнакова: Скучно ми е да шофирам автомобил с автоматична трансмисия. А и някак се разсейвам. Не се чувствам ангажирана с движението. Познавам много жени, които предпочитат автомобил с ръчни скорости. Усещането е различно, особено ако моделът е по-мощен.

Webcafe: Вашите клиенти какво търсят повече?

Габриела Бошнакова: Изборът винаги ще си остане субективен - някои предпочитат сами да сменят предавка, други залагат на удобството на автоматичната трансмисия. Клиентите, които търсят малък и среден клас автомобили, избират ръчни скоростни кутии, докато феновете на луксозни и SUV превозни средства предпочитат автоматик.

Стефан Митов: При нас почти няма хора, които да искат ръчни скоростни кутии и ние вече не предлагаме. Научиха се, че автоматикът в нашите модели е много по-удобен и по-ефективен. Дори и клиентът специално да иска ръчна, като се качи и се разубеждава.

Тук пак може да се кара спортно - благодарение на управлението от перата на волана се чувстваш като във Формула 1. Когато човек иска да кара по-спортно, му е необходимо да държи волана с две ръце.

Webcafe: Смяташ ли, че в някакъв момент ръчното управление ще изчезне?

Да, със сигурност. Например при електрически автомобили ръчната скоростна кутия е невъзможна, там въобще няма скоростна кутия.

Съвременните автоматици са и по-икономични, защото превключват много по-прецизно. Те преценяват на коя предавка да бъдат спрямо скоростта, стила на шофиране и дори денивелацията, което ги прави по-икономични.

Webcafe: Габи, мислиш ли, че ще смениш някога с автоматична скоростна кутия?

Сигурно като се пенсионирам! Шегувам се, но имам слабост към електромобилите, които се предлагат само с автоматична трансмисия. В началото на следващата година очакваме 100% електромобил KIA eNiro, който ще изминава разстояние от 485 км с едно зареждане!

Моделът ще бъде един от най-усъвършенстваните електрически превозни средства на Стария континент, който изцяло ще промени възприятията за съвременните електромобили, така че мога да помисля по въпроса.

И така отговорът е ясен - ако ще е BMW - вземете си автоматик - така или иначе май нямате друг избор, ако ще е градска KIA - по-добре ръчна - ще спестите гориво. И зареждайте smart, защото както казват британците "Take care of the pence and the pounds will take care of themselves" ("Погрижи се за пенитата, а паундите ще се погрижат сами за себе си").

Новините

Най-четените