Журналистика е да публикуваш това, което някой друг не иска да бъде публикувано, всичко друго е пиар.
Това е една от най-великите фрази на Ерик Артър Блеър, по-известен с псевдонима си Джордж Оруел, авторът на емблематичния антиутопичен роман "1984".
В годините на обеззъбяване на медиите в България постепенно започна да се налага идеята, че журналистика е това, което се каже пред камера или напише в социалните мрежи, да намери обществен отклик. Разочароващата истина за искащите това да е вярно е, че то просто не е. Собственици на футболни клубове и президенти на спортни федерации често използват различни похвати, за да общуват с публиката и да отправят съобщения към целевите си групи.
В следващите редове ще предложим кратък наръчник за справяне с тежката задача за работа с медиите. Може да се използва и от начинаещи или опитни политици.
-
Журналистиката има за цел да покаже истината. Затова не лъжете. Рано или късно истината ще излезе наяве.
-
Журналистът има всевъзможни канали за събиране на информация. Не е задължително да си бил на дадено събитие, за да разбереш какво се е случило на него. Особено в XXI век.
-
Не се опитвайте да запушвате устите на служителите си. Тогава течовете на информация ще станат много повече.
-
Устата на президента не е пръв и единствен източник на информация. Помнете - това, което искате да кажете, вълнува повече вас, отколкото читателите/слушателите/зрителите.
-
Това, което искате да кажете, не е солта на журналистиката. Солта е това, което ще премълчите. За другото си наемете добър PR.
-
Повтарянето на неистини, колкото и невероятно да звучи, няма да превърне нещо в истина - ако един стадион е празен, той няма да се напълни само с вашите думи.
-
Прес-релийзът не е новина. Никога не е бил, никога няма да бъде.
-
Не прекалявайте със социалните мрежи. Особено в състояние на афект.
-
Не си позволявайте лични нападки към журналист. Рискувате да ви подгони като зло куче, от което няма отърваване. И да намери лоши неща за вас.
-
Ако не можете да пишете правилно, намерете човек за това. Мъката на пълния член и слабата граматика е голяма.
-
Добрата репутация е всичко. Особено за влиятелните хора. Вицът на шефа е най-смешен, но обикновено служителите не са цялото общество.
-
Превърнете ли се в анекдот, това е окончателно.
-
Често съществува мнение различно от вашето. Съобразявайте се с това.
-
Критиката не винаги има за цел да ви уязви. Може и да ви помогне, особено ако можете да я чуете.
-
Да напишеш или кажеш, че заставаш зад треньора, и да го уволниш 3 дни по-късно, е тъпо. Просто не го казвай.
-
Да уволниш треньора веднага след мач и да обявиш заместника му пред пълна зала/стадион, е още по-тъпо.
-
Погледни началото на материала.