В края на тази седмица световната футболна федерация (ФИФА) официално оповести данните от финансовия си отчет за последните четири години. Според тях доходите на централата за периода от 2007 г. до 2010 г. превишават 4 милиарда долара. Разходите пък са малко над 3,5 милиарда долара.
Около 90% от приходите са резултат от световното първенство в ЮАР през миналата година. Така Мондиал 2010 стана рекордьор в цялата история на турнира. До този момент като най-успешен във финансов план бе определян шампионата в Германия през 2006 г. В сравнение с него обаче този в ЮАР донесе 59% увеличение на приходите.
„Когато гледам тези цифри спокойно мога да кажа, че съм един щастлив президент", обяви шефът на ФИФА Сеп Блатер. Той не пропусна да нарече първенството в ЮАР „гигантски финансов успех".
За 12-те години, в които управлява ФИФА Блатер превърна спортната организация в концерн-милиардер, чийто основен източник на доходи са световните първенства по футбол. Където и да се провеждат те парите винаги влизат директно в касата на ФИФА.
„Международната федерация по футбол е класически монополист, който използва гигантската си мощ на пазара за получаване на максимална полза", коментира експертът от Института за световна икономика в Хамбург Хенинг Вепел.
Привлекателността на всичко, което се крие под името „футбол" обаче е голяма. А всеки, който иска да извлича полза от него трябва да се съобразява с ФИФА. „Ако става дума за това да се спечели колкото може по-голяма аудитория, то и телевизионните канали, и спонсорите, не са в състояние да направят това без съдействието на световната организацията. Ето защо те са готови да платят висока цена, но да постигнат целта си", обяснява и анализатора в областта на спортния бизнес от консултантската компания Deloitte Щефан Людвиг.
А колко безкомпромисно и жестоко ФИФА е способна да отстоява своите интереси бе демонстрирано по време на световното първенство в ЮАР. За да защити ексклузивните права на своите партньори - от Coca-Cola до McDonald's от всякаква конкуренция, ФИФА принуди местните власти да разчистят малките търговци от прилежащите към стадионите улици и площади. А група момичета от Холандия опитала да рекламира от трибуните нерегистрирана във федерацията марка бира бяха изпратени в полицейски участък и обвинени в нарушаване на правата на спонсорите.
С не по-малък ентусиазъм ФИФА защитава и неприкосновеността на собствения бренд. Юристите на федерацията предявиха иск за 2,5 милиона долара срещу фирми, които по тяхното мнение неправомерно са използвали логотипа на ФИФА. Така ако искаш да печелиш от популярността на световното първенство по футбол просто трябва да си платиш. И този подход носи отлични резултати - за привилегированото си партньорство с ФИФА спонсорите са платили повече от 1 милиард долара.
Няма никакво съмнение, че Сеп Блатер смята да работи по същия начин и за в бъдеще. „Зрителският интерес към футбола сега е по-висок от когато и да било, а това автоматически предполага увеличение на доходите от продажба на телевизионни и маркетингови права", признава в разговор с немското издание „Handelsblatt" финансовият директор на ФИФА Маркус Катнер. И уверява, че постъпленията от Бразилия 2014 ще бъдат по-големи от предварителните разчети. „Впрочем ние вече виждаме и нови пазари, които ни обещават допълнителни възможности за растеж", допълва Катнер.
По мнението на експертите подобна стратегия обаче носи и определени рискове. „Ако с даването на световните първенства на Русия и Катар, ФИФА се опитва да достигне нови целеви групи, това може да доведе до отслабването на влиянието й в традиционни пазари като Великобритания", предупреждава Хенинг Вепел. Той определя този подход като „балансиране по ръба с непредсказуеми последствия".
Сеп Блатер обаче май не мисли толкова далеч. Може би защото сега е един щастлив президент.