Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Поглед в бъдещето

Приходите от продажбата на билети и посещаемостта по стадионите бавно ще започне да се увеличава Снимка: getty images
Приходите от продажбата на билети и посещаемостта по стадионите бавно ще започне да се увеличава

През последните месеци светът бавно, но сигурно, започна да се справя с последствията от световната икономическа криза. Тя не подмина нито една сфера от живота, в това число и спорта. Финансовите трудности принудиха футболните клубове да намалят до минимум мултимилионните трансфери, да свият сериозно бюджетите, засегнаха дори заплатите на играчите. Дори клубове като Челси на милиардера Роман Абрамович се принудиха да ограничат разходите в този период.

Тези събития обаче постепенно остават в миналото, отбелязва последния доклад на консултантската компания „PricewaterhouseCoopers". Фирмата изследва четиригодишния период обхващащ времето от 2009 до 2013 г. - година преди световното първенство в ЮАР, зимните олимпийски игри във Ванкувър, три преди летните такива в Лондон и година преди световното в Бразилия и Зимната олимпиада в Сочи.

Резултатите показват, че през този период приходите от билети ще попаднат в златната среда и бавно ще нарастват, като това ще важи и за посещаемостта по стадионите, залите, пистите и кортовете. Компаниите обаче ще продължат да предпочитат да спонсорират големи събития или утвърдени в световен мащаб клубове, вместо такива от по-ниско ниво.

През последните няколко години дори държави като Великобритания и САЩ, където гледането на живо на спортни състезания е част от националната култура, отчетоха спад на посещаемостта и на приходите от билети. Това принуди клубовете да търсят новаторски решения при определянето на цените на входните талони, за да съхранят, а ако могат и увеличат посещаемостта.

Така във Великобритания някои футболни клубове предложиха на феновете си безплатен абонамент за следващия сезон при условие, че бъде заявен дори преди датата, на която се пускат в продажба сезонните билети. Тази мярка повиши значително популярността на клубовете.

Други клубове пък предложиха специални условия и отстъпки, включително и финансови компенсации, ако феновете не успеят да си намерят място на стадиона.

Трети вариант, за да бъде подържано нивото на посещаемостта е включването в цената на билета за спортното състезание и посещение на културно събитие като концерт на популярен изпълнител. По този начин подходиха организаторите на Гран при на Сингапур във Формула 1.

Благодарение на тези методи, а и на умерената ценова политика по отношение на билетите зрителите започнаха да се връщат по трибуните. Организаторите на спортни събития бързо осъзнаха, че опитите за повишаване на приходите от билети чрез увеличаване на цените са обречени на неуспех.

Най-яркият пример е Манчестър Юнайтед, който през този сезон продаде само 51 800 от пуснатите в продажба 54 000 сезони билети. Най-евтините такива за срещите на „Олд Трафорд" струват 513 лири, а най-скъпите 931 лири. Челси също отчете спад на посещаемостта заради високи цени на билетите. Най-скъпият такъв за „Стамфорд Бридж" струва 1210 лири, а за миналия стадион публиката на стадиона е била с 5% по-малко.

Видът на празните трибуни създава дискомфорт и на зрителите пред телевизионните екрани, което води до спад на цената на телевизионните права. Е, има и изключения като решението на УЕФА да пусне скъпи билети за финала на Шампионската лига през май в Лондон. Най-евтиният билет е с цена от 176 лири и опасенията са, че „Уембли" може да остане полупразен.

В началото на периода икономическата криза принуди голяма част от спонсорите да преразгледат бюджетите си и сериозно да намалят средствата. Един от крупните такива във Великобритания - Royal Bank of Scotland намали парите, отделяни за подпомагане на спорта с общо 50% - по 25% през 2009 г. и 2010 г. Американските автомобилни компании също не бяха особено активни.

На противоположния полюс обаче бяха производителите на спортна екипировка. Именно в разгара на кризата - през 2008 г. Nike подписа договор с френската футболна федерация за доставка на екипи на националния отбор и от тази година плаща по 64 милиона долара, за да облича петлите.

Увеличава се дела в спонсорските сделки и на телекомуникационните компании, особено в страни с бързо развиваща се икономика.

Останалите обаче предпочетоха да изчакат и демонстрираха активност едва през втората половина на 2010 г. Именно тогава Fly Emirates подписа четиригодишен спонсорски договор с Милан на стойност 60 милиона евро. Месеци по-късно - през декември Qatar Fondation парафира петгодишно споразумение с Барселона за 30 милиона евро на сезон.

Двете сделки са част от цялостната тенденция компаниите да подпомагат финансово единствено доказани марки на спортния терен или големи събития. За правото да бъде официален спонсор на Мондиал 2010 Adidas плати 125 милиона долара на ФИФА. Компанията вероятно ще бъде такъв и за Мондиал 2014 в Бразилия, но тогава сумата ще е дори по-голяма.

Другите събития предпочитани от спонсорите са олимпийските и параолимпийските игри, както и големите европейски футболни първенства. Челни позиции заема и спонсорирането на масовия спорт. Намалява обаче финансовото подпомагане за по-слабо популярни спортни клубове или състезания единствено на национално ниво. За да отделят средства в този случай компаниите се нуждаят от по-ясни оценки каква печалба ще получат в резултат на инвестираните средства.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените