Това може да са едва 18 километра и далеч да не е най-дългият тунел дори в Европа, но ще промени изцяло транспортните връзки между Скандинавия и останалата част от Европа.
Фемарнбелтският тунел между Дания и Германия ще съкрати сериозно времето за пътуване между двете страни, ще промени и начина на придвижване и ако има нещо, в което ще е "най", то е, че ще е най-дългият комбиниран железопътен и автомобилен тунел в света. И най-дългият потопен тунел.
Мегаструстурата се изгражда от миналата година и трябва да бъде завършена през 2029 г. Очакваната ѝ стойност е над 7 млрд. евро.
Това ще е тунел под дъното на Балтийско море, под протока Фемарн белт, който ще свързва германския остров Фемарн с датския Лолен. Макар да звучи като връзка между два острова, всъщност тунелът ще свързва директно Хамбург и Копенхаген, на място, за което в момента се използва ферибот.
Construction works have started on what will become the world's longest immersed road and rail tunnel. The 18 km long Fehmarn Belt tunnel will significantly cut travel time between Germany and Scandinavia once finished in 2029. Poland and the Czech Republic also stand to benefit. pic.twitter.com/18QGPN3xYx
— 3 Seas Europe (@3SeasEurope) October 24, 2020
Така пътуването между двете страни ще се съкрати значително - 7 минути с влак и 10 минути с кола при настоящи 45 минути по вода.
Планирането и проектирането се отнели повече от десетилетие, а избраният метод е на така наречения потопен или спуснат тунел. Първо е изградено временно пристанище от датската страна. В него има фабрика, която ще прави елементите, от които ще се състои тунелът.
Това ще са общо 89 секции от железобетон, които ще бъдат полагани една по една и след това свързани помежду си. Всяка ще е дълга 217 метра, широка - 42 метра, висока - 9 метра и ще тежи 73 хиляди тона. На сушата ще бъдат прокопани отсечки, които ще свържат тунела с наземните авто и жп пътища.
Тунелът ще е на дълбочина от 40 метра. Първоначално ще бъде прокопан канал на морското дъно, в който ще се полагат тунелните елементи. След това тунелът ще бъде покрит със защитен слой от камъни и пясък за пълно възстановяване на морското дъно.
Очаква се първият елемент да е готов в началото на 2024 г., като времето за производството на всеки от тях ще е около 2 седмици.
We soon start building the world’s longest immersed road and rail tunnel! Construction of the 18 km Fehmarnbelt tunnel connecting Denmark and Germany will begin on 1 January 2021. #DEMEGroup #FemernAS #Fehmarnbelt #FemernLinkContractors #immersedtunnel #tunnel #amazingengineering pic.twitter.com/CA90DlTzFF
— DEME Group (@DEMEgroup) May 13, 2020
Естествено, в Европа отдавна има по-дълъг тунел - този под Ламанша, който свързва Великобритания и Франция. Той е дълъг 50 километра, но е изграден с пробивни машини, а не от полагани отделни елементи.
Когато е готов, Фемарнбелтският тунел ще има два двулентови пътя и две електрифицирани жп линии.
В момента пътуването с влак от Хамбург до Копенхаген отнема 4 часа и половина, а след като тунелът влезе с експлоатация, се очаква той да бъде съкратен значително. Пътят с автомобил ще бъде съкратен с около час, тъй като няма да се чака за ферибот.
Така се очаква все по-малко хора да избират варианта да пътуват със самолет между двата града.
Съоръжението обаче ще е от особена важност в търговски аспект за товарните влакове и камионите, тъй като ще съкрати с около 160 км маршрута от Швеция към Централна Европа. В момента трафикът през Дания между Скандинавския полуостров и Германия изисква или ползване на ферибот през протока Фемарнбелт или заобиколен път по мостовете от други датски острови през полуостров Ютланд.
Тунелът е "най" в още едно отношение - най-големият инфраструктурен проект на Дания. Финансовата му рамка е 7,4 млрд. евро, от които над 1 млрд. от ЕС.
Парите ще се изплатят от таксите за използване на съоръжението. Какви ще са те ще реши датското министерство на транспорта, когато проектът бъде завършен.