Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новата Dacia Duster: Достъпният автомобил за всякакви приключения

Направихме тестдрайв на последната генерация Duster Снимка: Webcafe
Направихме тестдрайв на последната генерация Duster

Да си призная, никога досега не бях карал Dacia.

Пробвал съм разнообразни марки, но по стечение на обстоятелствата никога Dacia. 

Доста, доста отдавна съм се возил на стари модели, използвани за таксита. Имам и впечатления от марката на база какво съм чул и прочел оттук-оттам, така че знам какъв дълъг път нагоре измина брандът през последните две десетилетия и какви сериозни намерения има за бъдещето си.

Затова откликнах с огромен интерес на възможността лично да тествам качествата на чисто новата трета генерация Duster, която представлява истинско олицетворение на амбициите на Dacia.

Събитието се проведе в околностите на София с идеята да се изпробват както офроуд възможностите на автомобила, така и представянето му на пътя. Ключовата дума на деня бе "Приключение", тъй като производителите са направили всичко възможно да инкорпорират приключенския дух в новото си возило.

Атмосферните условия не бяха с нас, но пък какво приключение щеше да бъде, ако всичко беше наред? В крайна сметка най-важен бе автомобилът и какво може да предложи.

А то съвсем не е малко, сравнявайки го с далеч по-постните си предшественици.

Снимка: Webcafe

Какво представлява Dacia Duster 2024?

Моделът е изграден върху новата платформа CMF-B, която ще се използва и в други модели на Dacia, Renault и Nissan.

Тя отваря един куп нови възможности по вътрешния и външния дизайн, включително по-добра шумоизолация в купето, подобрена електроника, по-ефективна аеродинамика и въвеждането за първи път на хибриден двигател.

Габаритите на автомобила не са се променили особено. Запазена е дължината от 4,34 м, но за сметка на това е оптимизирано вътрешното пространство. Багажникът е с капацитет 474 л., който обаче е по-малко в 4х4 варианта.

Предлагат се четири нива на оборудване - базово Еssential, междинно Expression и два топ варианта. Journey е за повече комфорт, докато Еxtreme е насочен към по-приключенски ориентираните потребители.

Не се търси лукс на всяка цена, а комфорт и представяне. Базовият вариант има всички задължителни системи за сигурност, паркинг сензори, релси за багаж на покрива.

Фотографите от Actiongraphers определено знаят как да снимат Снимка: Webcafe
Фотографите от Actiongraphers определено знаят как да снимат

Expression добавя 17-инчови алуминиеви джанти, дигитален инструментален панел, 10,1-инчова мултимедия с Apple CarPlay и Android Auto свързаност, задна камера за паркиране, автоматични фарове и чистачки.

Extreme е вариантът за хората с опит с висок клас Duster.

Тук имаме масивни 18-инчови джанти, гумени стелки, автоматичен климатик и навигация. Journey от своя страна е напълно ново предложение, което включва повечко глезотии като електрическа ръчна спирачка, безжично зарядно за телефон, 3D саунд система и тапицерия от миещ се текстил.

Заслужава си да се отбележи и новата YouClip система, налична при всички варианти, за лесно прикачване в купето на различни аксесоари като поставки за чаши, телефони и други неща.

Снимка: Actiongraphers

По отношение на двигателите голямата новина е, че липсва дизелов вариант, което е в съответствие със съвременните екологични тенденции.

Вместо него има хибрид с мощност от 140 к.с. Това е най-мощното предложение на Duster и единствено с възможност за автоматични скорости. Всички останали са с 6-степенни скоростни кутии.

Тук 1.6-литровият атмосферен бензинов двигател с 4 цилиндъра действа с два електромотора и литиево-йонна батерия.

Вторият е така нареченият мек хибрид - 1.2-литров турбобензин с мощност от 130 коня и малка батерия от 48W за подкрепа при стартиране. Това е единственият двигател с възможност за 4х4 задвижване, всички останали са с предно.

1,2-китров TCE двигател с мощност от 130 к.с. и задвижване 4х4 Снимка: Webcafe
1,2-китров TCE двигател с мощност от 130 к.с. и задвижване 4х4

Последният вариант е 1-литров с газова уредба и мощност от 100 коня. Идеята му е да се търси максимална пестеливост, въпреки че останалите също са проектирани така, че да бъдат икономични и ефективни.

Това, което имах възможност да покарам аз, бе 4х4 версията Extreme.

Както казах, колата не е в така наречения премиум сегмент. Усеща се, че по отношение на дизайна е търсена пестеливост, но няма нищо дразнещо за окото. Дори използваната пластмаса в купето изглежда повече от прилично.

Всъщност една съществена част от автомобила е направена от рециклирани или рециклируеми материали, което е още една бонус точка в борбата с въглеродния отпечатък.

Без да съм запознат с електрониката Dacia, бързо се ориентирах кое какво показва. Всичко необходимо е прилежно представено по екраните, които предполагам, че имат възможности за допълнителна персонализация.

Със сигурност обаче ще се наложи често използване на Perso функцията за персонализация на системите за безопасност. Постоянните звукови сигнали за превишаване на скоростта, дори с няколко километра, могат да бъдат безкрайно досадни.

Снимка: Actiongraphers

Иначе офроуд маршрутът ме прекара през сравнително леко трасе в околностите на Железница.

Извън асфалтирания път автомобилът се държи изключително прилично, без да се затрудни при спускане, изкачване, преминаване през кал или странични наклони.

Съединителят е лек и скоростите се превключват плавно, което позволява на колата да се движи по наклон, без да зацикли, защото не съм уцелил необходимата скорост навреме. Минах с лекота през всяко препятствие.

Важна роля има 217-милиметров пътен просвет, както и възможността да се застопори въртящият момент между предната и задната ос при съотношение 50:50. Последното се случва чрез селектор с 5 настройки за шофиране - автоматичен, за сняг, за променлив терен (пясък/кал), икономичен и офроуд.

Полезно е и управлението на скоростта при спускане, което действа върху спирачките, за да се поддържа по-добър контрол, както и информацията на екрана за наклона на автомобила и възможността за използване на някоя от няколкото налични камери.

Снимка: Actiongraphers

И все пак повечето време го прекарваме на пътя, така че представянето на Duster там е не по-малко важно.

Успях да тествам автомобила както по тесни планински пътища, така и на магистралата. Двигателят е само с три цилиндъра, но те изглеждат напълно достатъчни за леката конструкция на автомобила.

Той ускорява изненадващо добре и поддържа 120-130 км/ч на не повече от 2500 оборота. Колата е стабилна на завои, а дупките почти не се усещат, което си е важно имайки предвид пътищата у нас.

По отношение на цената Duster остава доста по-достъпен автомобил в сравнение с конкуренти като Suzuki Vitara и Skoda Kamiq. Най-евтиният вариант започва от 36 790 лв. и достига 53 890 лв. при топ изпълнението на хибрида.

Повече е отколкото сме свикнали, що се отнася до Dacia, но пък и отдавна вече няма нови коли за по 20 000 лв. Или поне не и такива, които да си струват.

Снимка: Webcafe

Duster продължава установената традиция да се предлага максимално много на разумно достъпна цена.

А всеки, който си позволи да подцени тази кола, ще сгреши.

Това е автомобил със съвременна визия, който се държи отлично на пътя и извън него. Автомобил за активни хора и най-вече хора с приключенски дух.



 

Най-четените