Ясно е, че бъдещето на автомобилите ще бъде свързано с електричеството. Електромобилите ще поемат почти цялата тежест на прехода от двигатели с вътрешно горене към такива, задвижвани от зелена енергия.
Те обаче няма да бъдат единствени, тъй като немалко производители залагат и на идеята за използване на водородно гориво.
Honda, Hyundai и Toyota вече предлагат свои модели, а съвсем скоро ще бъдат последвани и от европейския гигант BMW с техния чисто нов iX5 Hydrogen.
Става въпрос за SUV с електрически двигател, който ще бъде произведен в едва около 100 бройки, предназначени най-вече за демонстративни цели, тестове в реална среда и промотиране на "водородната идея" по света.
Това далеч не е просто концептуален модел или прототип, а съвсем реален автомобил. Целта му е да покаже, че компанията вече има технологичен ноу хау и капацитет да създава подобни автомобили, въпреки че по света все още няма необходимата структура и условия за тяхната употреба. BMW има пътна карта за бъдещи превозни средства от подобен клас, но не и фиксирана времева рамка.
И все пак, какво представлява iX5?
"Със своята високопроизводителна горивна клетка и оптимизирана захранваща батерия, задвижващата система на BMW iX5 Hydrogen е уникална в света", казва Юрген Гулднер, ръководител на BMW Group Hydrogen Fuel Cell Technology and Vehicle Projects.
Това означава, че в добре познатото масивно тяло на стандартен X5 намираме два пластмасови резервоара за водород, подсилени с въглеродни влакна. Те побират общо 6 килограма водород при налягане от 700 бара и захранват горивна клетка, която чрез химическа реакция превръща водорода в електрическа енергия, складирана в батерия с капацитет 2 kWh.
Единственият отпадъчен материал от всичко това е водна пара.
Постоянната мощност е 125 kW или 170 конски сили, което, разбира се, не е реалната мощност на автомобила.
Във фазите на движение по инерция и спиране се генерира кинетична енергия, която също служи за захранване. Нейното натрупване увеличава общата мощност и осигурява до 275 kW или 374 конски сили.
Това означава и ускорение от 0 до 100 километра в час за по-малко от 6 секунди, което е значително по-бързо от всяка една водородна кола досега.
Друго преимущество е увеличената възможност за преход. Двата резервоара осигуряват малко над 500 километра максимален преход без зареждане. Това всъщност е по-малко в сравнение с водещите електрически модели на BMW, като i4 или iX xDrive50, но пък за разлика от тях iX5 се зарежда напълно само за 3-4 минути.
Тоест - с един подобен автомобил можете да покриете по-голямо разстояние за по-малко време, отколкото би станало с който и да е стандартен електромобил.
Иначе по отношение на външния дизайн iX5 не се различава почти от X5 - разликата е в сините акценти по 22-инчовите джанти, задната броня и предната решетка, които с цвета си напомнят за водородния акцент.
Отвътре също няма нищо, което да не е вече интегрирано в съществуващите модели на BMW на пазара, и всичко лъха на лукс и удобство. Отново има достатъчно акценти в синьо, а пък инсталираните резервоари не засягат по никакъв начин пространството в купето.
Единият от тях е разположен в специален тунел при трансмисията, докато другият се намира под задната седалка. Захранващата батерия също се намира в тази част на автомобила, но не отнема от капацитета на багажника.
Големият проблем в случая е липсата на инфраструктура за зареждане. В момента сравнително голям брой станции има единствено и само в няколко държави от Западна Европа и в Калифорния, което означава, че коли с водородно задвижване трудно ще тръгнат по-масово по пътищата в скоро време.
Или поне не и докато не се намери решение за проблема.
Това е процес, който може да трае с години, но който може и да даде в ръцете ни реален ключ за решаване на един от проблемите с климатичните промени.
А модели като iX5 са малките крачки в тази посока.