Босовете на автомобилния гигант Volkswagen обмислят дали да подадат нова оферта за купуването на малайзийският производител на коли Proton, който е собственик и на британската марка Lotus. VW търси стратегически ход, който ще позволи на концерна да се настани по-сериозно на постоянно растящия пазар на автомобили в Югоизточна Азия.
През 2007 VW вече пробва да погълне Proton, а засега стратегията все още не е уточнена - единият вариант е германците да купят миноритарен дял в компанията, а другият - директно да сложат ръка на производителя, като най-вероятно и двата варианта включват установяване контрол над Lotus.
Все още нито едно от тези предположения не е потвърдено от VW.
Германската компания вече сглобява в Малайзия модела Passat в партньорство с новия собственик на Proton - DRB-HICOM, като заводът в Пекан е собственост на малайзийската компания. VW все още няма собствен завод в Малайзия, но обяви, че планира производството на още два модела - Jetta и Polo във фабриката на местния си партньор.
"Интересното е, че Toyota смята Малайзия едва ли не за своя заден двор - обяснява Кристоф Щурмер, аназилатор в базираната във Франкфурт компания IHS Automotive. - Но Югоизточна Азия играе голяма роля в плана на VW за глобална експанзия, VW не може да си позволи да не присъства там."
Германското списание Manager публикува информация, според която във VW сериозно се готви нова оферта за Proton, като се предполага, че тя включва цялостно поглъщане на компанията в дългосрочен план.
Говорителят на VW Ерик Фелбер отказа да коментира тази информация.
През миналата година VW задмина Toyota и вече е №2 в света след General Motors, а плановете на германците включват постигането на над 10 милиона произведени автомобила годишно, като това трябва да се случи до 2018.
Продажбите на VW Group за първите шест месеца на 2012, в които влизат и тези на марките, собственост на компанията - Audi и Skoda, нараснаха с 8,9% до 4,45 милиона автомобили - това дава основание на анализаторите и шефовете на компанията да смятат, че в края на 2012, VW Group ще подобри рекорда си от миналата година - 8,3 милиона продадени автомобили.
Продажбите в Азия и Тихоокеанския регион са нараснали със 17,6% до 1,48 милиона автомобили, като 1,3 милиона от тях са продадени в Китай, който е най-големият пазар на VW.
Предишните преговори за купуването на Proton се провалиха заради мнението на бившия премиер на Малайзия Махатир Мохамад, който действаше като съветник на компанията, която тогава все още беше държавна - той беше на мнение, че купувачът трябва да е от Малайзия.
През януари държавната инвестиционна агенция на Малайзия Khazanah продаде дела си от 42,7% в Proton на DRB-HICOM за 411,9 милиона долара.