Здравейте, Себастиан. Бихте ли се представили накратко?
Разбира се! Аз съм генерален директор, отговорен за развитието на бизнеса с електромобили в Южна Европа и в извъневропейските страни. Тава значи, че се опитвам да създам благоприятни условия за развитието на пазара на електромобили, правейки споразумения с правителства, общини, паркинги и други. Работя в Renault от 13 години на различни позиции - от инженерство до продажби.
Renault Fluence ZE е един от четирите електромобила, произвеждани от Renault. Какви са по Ваше мнението предимствата на този модел в сравнение с електромобилите на конкурентни производители?
Първият електромобил Fluence ZE е един от най-големите седани на пазара. Fluence ZE ще предлага същото ниво на комфорт и оборудване като Fluence с двигател с вътрешно горене: същото удобство, същите визуални черти, по-високо ниво на оборудване, по-добро ускорение. Дизайнът му е като на високия клас автомобили с ДВГ, като са прибавени някои черти на електромобил. Цената му е еквивалентна на Fluence с двигател с вътрешно горене, което е една уникална оферта за електромобил.
Наскоро Renault Fluence ZE спечели предизвикателството Бибендум в Берлин. Може ли да ни разкажете нещо повече за него?
Renault взе участие в състезанието Бибендум в Берлин. Fluence ZE участва в междуградска надпревара с пробег от 300 км. Fluence ZE спечели следните награди:
- - Най-добра маневреност на трасе на ADAC, 5 секунди по-бърз от Tesla;
- - Най-ниска консумация: 37,44kWh за пробег от 300км.
- - Най-ниски СО2 емисии. С 57 g/km по-малко от хибриди и водородни клетки.
В Румъния фирмата Renault вече е постигнала някои договорености за развитието на електромобилите. Какъв е бизнес планът там?
В Румъния правителството прие план за субсидиране на електромобилите (с около 3700 евро на автомобил). Някои градове като Тимишоара например са силно заинтересовани от развитието на транспорта с електромобили. Не на последно място, много обществени сгради проявяват интерес към изграждането на станции за зареждане на електричество. Така че Renault ще има възможността за прилагането на своя бизнес модел и в Румъния (като цената на електромобилите ще бъде еднаква с тази на автомобили с двигатели с вътрешно горене).
Какви са обичайните стъпки при преговарянето с някоя държава за налагането на електромобилите? Защо Renault се нуждае от подкрепата на правителството?
Електромобилите налагат нуждата от някои регулаторни промени, свързани с данъчната схема и електроснабдителната мрежа. От друга страна развитието на този пазар има нужда от стимулиране и силна политическа подкрепа. Ето защо първоначално полагаме големи усилия в преговорите с правителството. То ни помага и да се свържем с местните институции, за да определим стандарт за зареждане както в обществените сгради, така и в домовете на нашите клиенти. Renault разчита и на подкрепа в изграждането на обществена мрежа от станции за зареждане в молове и паркинги. Когато партньорството е установено, се фокусираме върху общуването и промотирането, организирайки събития под формата на тест-драйв и други.
Представихте стратегията на Renault на конференция в България през февруари 2011, организирана от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Какво е вашето мнение след двудневното събиране?
Конференцията беше показателна най-малко за три неща:
- - има силна политическа подкрепа от правителството;
- - има компании, заинтересовани от изграждането на станции за зареждане на електричество;
- - тази конференция беше много успешна, което значи, че има силен интерес и от страна на медиите и обществото.
Това е добър старт, но е прекалено рано за създаването на план за въвеждането на електромобилите.
Тук Дянков никога не би субсидирал нищо, особено когато става дума за наука и технологии.