Новият седан в гамата на Skoda - Rapid, съживява позабравено име на модел, но новият автомобил няма нищо общо със спортния си предшественик. Всъщност, Rapid е с амбицията да е максимално практичен модел за разнообразна ежедневна експлоатация, а размерите му го нареждат между популярните Fabia и Octavia.
И тъй като специалистите веднага се притесниха, че тук се появява „канибализъм", неофициалното обяснение от Skoda дава много по-ясна картинка. Rapid е с размерите на първото поколение на Octavia и заема мястото на този модел - следващата генерация на Octavia ще е по-голяма - автомобилът мигрира към по-горния клас, а в близко бъдеще най-вероятно Superb ще стане излишен. Пренареждане на гамата над Fabia - накратко.
Rapid прилича много повече на седан, отколкото на хечбек, но като се абстрахираме от този спор, чешкият модел има няколко сериозни предимства - просторно купе, голям багажник, сравнително богата гама двигатели, всички, идващи от VW - бензинови и дизелови. Освен това, Rapid има глобални амбиции - автомобилът ще се продава в Европа, Южна Америка, Китай, Русия и Индия - и това са само най-големите пазари.
Всъщност спорът за това дали Rapid е седан или хечбек беше породен от конструктивно решение, познато от флагмана Superb - моделът е с добре оформен багажник като на седан, но капакът му се отваря заедно със задното стъкло, за по-добър достъп до товарния отсек. Теоретичен спор, който не е толкова важен.
Все още няма потвърдени цени, тъй като масовото производство на автомобила започва през септември, но се очаква в Западна Европа цената да тръгва от около 13 000 евро, а у нас - някъде от около 23 000 лева. С други думи - автомобил с размерите на Golf на цената на Polo.
И тъй като постигането на приемлива цена, но при запазване на високото качество на изработка, е била основната цел на създателите на Rapid, то в този автомобил няма да присъстват най-новите технологични решения на VW - като новата модулна платформа MQB, но пък за сметка на това тук място са намерили много доказани и успешни компоненти, заети директно от Fabia и Polo. Качеството само ще се подобрява, обясняват уверено инженерите, които представят Rapid на медиите.
Основният двигател, с който ще продава Rapid е 3-цилиндров бензинов мотор с обем 1,2 литра с мощност 73 конски сили и скромен апетит за гориво. С него Rapid е далеч от топ динамиката - автомобилът се ускорява от 0 до 100 за лежерните 13,9 секунди, но пък това е базовото предложение. Гамата включва 1,2-литров TSI с турбо и мощност 85 и 103 конски сили, а топ моторът се явява 1,4-литровият TSI със 120 конски сили. Клиентите ще могат да поръчват и 1,6-литров TDI с мощност 104 конски сили.
Като повечето модели на Skoda, Rapid е автомобил, насочен към купувачи с по-скромен бюджет, но при контакта с него не оставате с такова усещане - интериорът е качествен, а специално пластмасите са същите като тези, които се срещат в моделите на Opel и Ford, така че...
Какво да очакваме от Rapid на пътя? Стартираме с 1,2-литровият мотор, който демонстрира бодро ускорение, макар и напълно очаквано да не е агрегатът, който ще ни залепи за седалките. При набирането на достатъчно обороти обаче двигателят осигурява повече от прилична скорост, добро доускорение и нисък разход на гориво. В някои по-бързи завои окачването се „издава", че е по-меко от очакваното, но това е компромис, необходим за ежедневната експлоатация.
Rapid не е предназначен за надбягвания, така че бързо се връщаме към основните цели на автомобила - да превозва пасажери, при това удобно и с достатъчно пространство, както и целият им багаж. Пространството в купето на Rapid е повече от достатъчно - един зад друг могат да пътуват двама едри мъже, задачата е решена успешно. Също в стила на Skoda - багажникът е с впечатляващи размери и има обем 550 литра, а вече стана дума за улеснения достъп до него
Още нещо за Rapid - автомобилът е малко по-тесен от очакваното за кола с такава дължина - това решение е заради пазарите в развиващите се страни, където пътищата също са по-тесни. Версиите за Китай и Индия ще са с някои различия спрямо европейския автомобил, но ще са с идентична механика.
Производството на Rapid започва през септември, така че до пазарната премиера на модела не остава много, а борбата в този пазарен сегмент ще стане още по-интересна.