100 процента ток и жици

Изобщо не се припокривам с българската представа за жена шофьор. Първо, не вярвам, че жените не могат да шофират добре. Вярно е, че доста хора принципно не могат и сред тях има както жени, така и мъже. Второ, не си избирам автомобил по цвета и формата, нито по възможността да го накича с висящи играчки и пухени мечета.

Избирам го да е удобен за градско и извънградско шофиране, да е маневрен и икономичен, да може да се кара сравнително бързо, но и сигурно, и багажникът му да побира едноседмично пазаруване в супермаркет, сак за спорт и една сгъваема детска количка или два чифта ролери.

И трето, да замърсява въздуха колкото е възможно по-малко. Това последното не са празни приказки - софийският въздух вече толкова отчетливо ми дращи на гърлото, че не искам да си представя какви ги върши из дробовете ми, когато волю-неволю го дишам из столичните булеварди.

Промяната на цялото нали започва от личната промяна.

Преди няколко години карах пробно един хибрид. Тогава електрическият двигател беше само нещо като малка градска екстра, да притежаваш подобна кола си беше твърде непосилен финансов лукс, а зареждането на батериите изискваше такава сложна логистика, че се уморявах само от мисълта за нея.

"Ще почакаш малко - казах си - нещата се развиват бързо и няма начин до десетина години някоя марка да не излезе с достъпен, удобен и в същото време електрически автомобил, който не трябва да зареждаш цял ден, за да стигнеш от София до Боровец!"

И ето го!


Renault ZOE е всичко онова, което се надявах един ден да мога да шофирам. Появи се само преди няколко месеца и вече е супер хит в полето на автомобилната индустрия, защото е симпатичен, стопроцентово чист и... просто върши много работа.

Ето ги и личните ми доказателства.

ZOE е красив

Направих уговорката, че не си избирам колите по цвета, но пък е вярно, че и с автомобилите е като с хората - по вида ги посрещат, а по възможностите ги изпращат. Renault ZOE, която влезе в живота ми за около пет дни, беше в онзи забележителен, леко метален и абсолютно разпознаваем син цвят.

Компактна, с красиви фарове (на автоматичен режим си се включват сами, просто забравяш за тях) и задни светлини, лети джанти и приятно заоблена аеродинамична форма. Не се изхвърля с футуристичен вид, което е чудесно - не обичам, когато колата ми е по-екстравагантна от мен, а и най-хубавото на този автомобил е, че изцяло е посветен на това да ти е в услуга, не ти на него.

Седалките му са удобни и ергономични, пространството вътре е широко и удобно, багажникът е дълбок, широк и умно конструиран.

ZOE е тих и модерен

Влизам в купето, нагласям огледала и седалка, както си му е редът, и натискам копчето за старт на двигателя. Понеже нищичко не се чува, натискам отново и отново, леко изнервена, че нещо вероятно не работи. Докато осъзная, че на колата нищо й няма, просто в купето й е толкова тихо и няма как да се усети дори мъркане откъм електрическия мотор.

Не знам дали осъзнавате какво огромно предимство е това, но нека кажа само това, че ако един ден всичките ни автомобили са толкова безшумни, живеещите на Цариградско шосе и до Oколовръстното ще могат отново честито да спят през нощта. А момченцата с гонките и форсирането на двигателите ще трябва да си намерят други шумни занимания, с автомобилите вече няма да им се получава.

Прибавям към това прекрасния звук на любимите парчета, които си слушаш онлайн или на запис в купето и удоволствието да караш на отворен прозорец и да слушаш песента на птиците и мисля, че няма какво повече да добавя.

Освен това, че можеш и тихо и кротко да паркираш, защото на дисплея се появява цялата картина отзад с лесни звукови и екранни указания, които да следваш. Толкова е тихо, че ги чуваш перфектно, а и системата сама намалява звука от музиката в купето, за да чуваш звуковата сигнализация.

ZOE е чист и бърз

Голямо удоволствие е да се движиш с колата си навсякъде, без да ти тежи на съвестта, че пушилката зад гърба ти се утаява в дробовете на хората наоколо. Вредните емисии, произведени от този модел са точно 0! Пълното зареждане на бързи електростанции става за около два часа, а на обикновен контакт - за около дванайсет.

Това означава, че можете да зареждате батерията през нощта в гаража си или докато пазарувате или се разхождате в някой парк. Станциите в София не са малко, някои от тях са напълно безплатни (например тази пред "Дарик" радио). В страната местата за електрозареждане също се увеличават непрекъснато. Можете да видите къде са точно и в какво състояние са на сайта "Всичко ток", а платеното зареждане става чрез специално приложение на телефона, наречено Eldrive.

Кабелите си стоят кротко в багажника, зареждането е супер лесно, а ако изберете платена станция, дори не е необходимо да носите у себе си пари - сумата се тегли от банкова карта, която сте предоставили. Една пълно заредена батерия ви е достатъчна за около 300 км, стига да не карате прекалено диво.

Защото, когато не натискате педала за мощност, а се движите, батерията се самозарежда. Което, както и да го погледнем, си е истински стимул за нормално и щадящо каране.

И ето я и личната ми изненада - този градски и извънградски войник всъщност е изключително пъргав и маневрен. Няма смисъл да ви обяснявам в цифри за колко секунди вдига 100 км/ч от спряло положение - само ще призная, че с лекота издухах на светофар няколко тузарски возила с наперени батки с огледални очила зад волана.

И че на магистралата можех да разчитам на ускорение при изпреварване, на което съм се радвала само със състезателни модели.

ZOE в моя живот


Във времето, което прекарахме заедно с Renault ZOE, ни се случиха следните незабравими неща: пазарувахме четири пъти; носихме килими на химическо чистене; развозвахме абитуриентка по оста - дом-фризьор-гримьор-ресторант и няколко пъти обратно и в разбъркан ред; пренесохме неизброимо количество цветя; пътувахме два пъти до Боровец.

Свършихме сума административна работа в центъра на града, където електрическите автомобили паркират безплатно във всяка зона за колкото време им е нужно. Всичко това - с едно зареждане, при това на безплатна станция, т.е. без да ми струва нито един лев.

И да, на платена станция цената щеше да е около четири пъти по-ниска от тази на едно зареждане с бензин.

Единствената ми критика не е към автомобила, а към фирмата, която обслужва станциите Eldrive.

Не може хем да са платени, хем да са неизправни, да не се разпознават от приложението, когато стоиш пред тях с все колата и телефона си или да се отключват по някаква странна система, която винаги опира до задния джоб на някой портиер, дето съхранявал картата или ключа!

Добрата новина е, че алтернативи в града има достатъчно, а и винаги можете да разчитате на домашния контакт в гаража все пак! Renault ZOE е автомобил от бъдещето, който днес е нашето настояще. И да, като пионер определено си заслужава всяко усилие в началото!

Новините

Най-четените