Този текст ни беше изпратен на редакционната поща от читател, подписващ се като "Александър - един от многото недоволни от решенията на правителството". Той се фокусира върху актуалната тема с данъците на автомобилите и цените на горивата, представяйки интересно сравнение на ситуацията тук в България и във Великобритания.
***
Във Великобритания колите с газова уредба (фабрична или добавена) имат отстъпка от пътния данък, и се считат за щадящи природата. У нас, въпреки че сме по-бедна държава, вместо да стимулираме евтиното и екологично гориво, се върви в обратна посока.
Теорията, че старите автомобили замърсяват повече големите градове, не е издържана, защото със закона се налага по-висок данък на всички без оглед на това дали автомобилът се кара и къде точно.
Има автомобили, които не стъпват в центъра на големите градове, карат се в извън градски региони или стоят повече паркирани. Редно е да се облагат допълнително само тези автомобили, които се движат в силно замърсените зони.
Подобно решение на проблема има в Лондон, където са въведени дневни такса "Задръстване" (11,5 паунда) и "Т-такса" (10 паунда допълнително над такса "Задръстване"). Те важат за най-силно застрашените от замърсяване на въздуха зони в Лондон. Така се таксуват само автомобилите които навлизат в тези зони.
Заслужава си да се отбележи, че във Великобритания системите за плащане на паркинг през телефон, асоциират телефонния номер с номера на колата. Така се избягва възможността от грешно изпратен номер на автомобил с текстовото съобщение за плащане.
В София, на синя или зелена зона, ако се случи да изпратите SMS с грешен номер на колата, ви слагат скоба, и в същото време на същия номер от който сте пратили SMS-а ви пращат съобщение, че колата ви е със скоба. Безумие!
Значи асоциират номера на колата с телефонния ми номер, но го използват само след като скобата е сложена! А когато получат SMS с объркан номер, няма предупреждение или отхвърляне на плащането!
Във Великобритания данъците са по-ниски за коли с първа регистрация преди Март 2001. Примерно Шкода Фабия 1,4, обем на двигателя 1397, която има въглеродни емиси 173g/km, регистирана след Март 2001 година ще има данък 230 паунда без газова уредба и 220 паунда със. Ако същия модел кола е с първа регистрация преди Март 2001 данъкът е 155 паунда (около 343лв) за година.
За сравнение в България данъкът би бил около 40 лв. плюс 97 лв. годишна винетка, общо към 137лв. Значи богатата държава прави отстъпка за данъка на старите коли, а ние не? При автомобили над 100 коня положението у нас е още по зле, тъй като данъка за тях е 3-4 пъти по-голям, докато във Великобритания такова рязко увеличение няма.
За тези 155 паунда в Великобритания може да се ползват над 3700 км магистрали (от тях само 43 км с тол такса), които са със светлоотразители на маркировката между лентите, обикновенно с 3 и повече ленти в посока, с видеонаблюдение и светлинни табла с информация за задръствания, затворени ленти и участъци.
Те са добре поддържани и в които може да се кара спокойно с висока скорост, без сътресения от неравности, дупки, остри завои, неправилно отводняване на пътното платно и т.н. В България магистралите са около 780км и са далеч като качество от английските.
Освен магистралите има над 45 хил км т.нар "А пътища", които на места са по-добри от българските магистрали.
Цените на газ за автомобили са от 0,55 паунда (1,21 лв.) до 0,74 паунда за литър при около 1,10 лв. у нас.
Цените на бензин А95 - около 1,3 паунда (2,87 лв.), у нас - 2,10лв.
Средната заплата във Великобритания след данъци (нето) е около 1800 паунда (около 3980 лв.) сравнено с около 880 лв. у нас
Сравнение между Великобритания и България
-
Великобритания
България
Съотношение
Цена на газ
1,21 лв.
1,10 лв.
1.1
Цена на бензин
2,87 лв.
2,10 лв.
1.37
Пътен данък и такси (за примера по-горе)
343,00 лв.
137,00 лв.
2.5
Магистрали дължина
3700 км
780 км
4.74
Средна нето заплата
3980 лв
880 лв
4.52
Средна продължителност на живота
80,96 години
74,62 години
1.08
Цифрите говорят сами за себе си и не искат коментар.