С лъскавия си сензорен екран и адаптируемо съдържание, Apple iPad възражда четенето на дълги текстове, твърди скорошно проучване. А с появата вчера на лансирания от News Corp "The Daily" - първото издание, създадено ексклузивно за iPad, изглежда, че медийните компании са готови да инвестират в разрастващата се тенденция за дигитализация на печатното слово.
На нарочна пресконференция в нюйоркския музей Гугенхайм, в 18 часа българско време, Мърдок представи дигитален вестник, който няма да има хартиен вариант.
79-годишният австралиец, собственик на медийна империя -от Fox News и Wall Street Journal до My Space и The Times, потвърждава предположенията, че до няколко години печатните издания ще имат само iPad-версии и рядко - и хартиен вариант. Рупърт Мърдок е вложил 30 млн. долара в проекта.
"Хората са склонни да плащат за простотата и съдържанието, които осигурява iPad," обяви Роджър Фидлър, автор на доклада на института по журналистика "Рейнълдс". "Те ще вземат своите iPads таблети, когато имат време вечерта, и ще четат за развлечение, както са го правили с традиционните вестници."
Хартиената преса се е запътила към кошчето
Все пак дори Фидлър твърди, че е изненадан от броя хора, които са заявили намерение да се откажат от абонамента си за хартиени вестници и да преминат към iPad в следващите шест месеца. Според него това ще доведе до сериозен икономически ефект сред печатните издания.
При лансирането на "The Daily" в Ню Йорк, изпълнителният директор на News Corp Рупърт Мърдок описа iPad като устройство, което "изцяло ще промени идеята на нашия занаят. Убеден съм, че в ерата на таблетите има пространство за нова, гъвкава медия," обяви той пред представителите на пресата.
"The Daily" в момента се предлага само за потребителите на iTunes в САЩ, като струва $0.99 за едноседмичен абонамент.
Таблетите превземат пазара, измествайки четците
Таблетите, често използвани и като електронни четци, бяха сред основните теми и на тазгодишното изложение Consumer Electronics Show в Лас Вегас, като се предвижда драстичен скок на продажбите им. Консултантската компания Deloitte оценява, че фирмите ще закупят над 10 милиона таблети през тази година, докато технологичните анализатори от Gartner прогнозират пазара на Apple iPad да се увеличи от 19.5 млн. устройства през 2010 до 55 млн. през 2011 г.
"Това са въодушевяващи новини," коментира анализаторът на iPad в Gleacher & Co Брайън Маршъл по повод лансирането на "The Daily" и доклада на "Рейнълдс". "iPad е отличен носител на медийно съдържание и ако изследванията показват, че хората са склонни да отделят повече време за работа с него, това го прави гарантирано печелившо решение."
Големите издателски къщи също се преориентират към iPad
Основни издатели като Conde Nast вече преместиха част от списанията си, включително Vogue, Wired и Glamour върху iPad, но далеч не всички в издателския бизнес са убедени, че бъдещето на новинарските медии и периодичните издания изглежда по-ефективно и електронно.
"Въпреки че всичко, което Рупърт Мърдок и Стив Джобс правят съвместно, има перспектива да бъде уникално, трябва да имаме предвид факта, че таблетите са все още в най-ранния си етап - подобно на ранните дни на печатната преса," казва Бари Макилхъни, изпълнителен директор на британската Асоциация на професионалните издатели.
Списанията като своеобразен лукс имат шанс да оцелеят
Макилхъни коментира, че вестниците лесно могат да бъдат заменени, тъй като форматът им е адаптируем към екрана, но четенето на по-дълги пасажи от текст с изображения според него не е комфортно. Издателите ще следят отблизо развиващата се тенденция, но според асоциацията възходът на таблетите не означава непременно заплаха за хартиените списания.
"Списанията са вид удоволствие. Човек се потапя в дълги материали, които изобилстват от текст и графика. Това е луксозно изживяване, което няма как да бъде възпроизведено чрез електронни публикации," е позицията на председателстваната от Макилхъни асоциация. "А и не всеки притежава iPad; въпреки че най-големите играчи на пазара се адаптират, в момента нашите издатели няма да бъдат директно засегнати от таблетите."
Хората вече едновременно гледат телевизия и четат от iPad
Факт е обаче, че таблетите - и в частност iPad - влияят на стила на потребление на новините - и дори оказват въздействие върху начина на живот на хората. Доклад от миналия месец от уеб-услугата ReadItLater, проследяваща тенденциите онлайн, установява, че прекараното време в четене от iPad дори включва част от прайм-тайм времето на телевизиите.
Според проучването, максималното потребление на текст от iPad се случва между 19 и 23 часа - интервал, обикновено запазен за отпускане на дивана и гледане на телевизия.
"С таблетите изживяването е като вечеря пред телевизора по време на новините," обобщава Фидлър. "Свидетели сме на хибрид между печатни медии и Интернет, който ще се развива в продължение на няколко години, но вече е дефинирал различна медия за потребление на съдържание."
http://www.youtube.com/watch?&v=KHILJBw-104
В графично отношение интерфейсът на The Daily е ярък, но представлява странна естетическа смесица, съчетаваща стилистиката на New York Post с Newsweek, плюс епизодични графични добавки от New York Magazine. Целевата ниша на онлайн изданието теоретично са интелектуалните потребители на iPad, но визуалното оформление е по-скоро на нещо средно между новинарско издание и таблоид.
В първия брой на The Daily има шест раздела, първият от които е "Новини". Дори само заглавието на втория - "Слухове", показва насоката на развитие на концепцията на онлайн изданието - и тя е далеч от сериозната журналистика. (Останалите четири рубрики са "Мнения", "Изкуство и живот", "Приложения и игри" и "Спорт".) Налице е рубрика за астрология, придружена от обширен материал, осмиващ публикацията от застрахователната компания Allstate на проучване за безопасността на шофиране, базирана на... астрологията.
Подобно на повечето други iPad приложения, и в The Daily се използват обилно снимки и видео, които на екрана на iPad стоят много добре. Самите материали обаче не са от типа, който би провокирал читателя да ги следи задълбочено от началото до края. Броят текстове с обем две-три страници е ограничен, за сметка на кратките публикации и многото графика. Тепърва предстои да се разбере до каква степен изданието ще успява да бъде актуално; от News Corp твърдят, че то ще се обновява с най-актуалните вести, но засега това все още не се случва.
Налице е опция за споделяне на материали във Facebook и Twitter, което е малко странно, като се има предвид, че The Daily няма уебсайт. Интересно, но и плашещо решение в първия брой е реализацията на коментарите към статиите, която дава възможност не само за изписването им, но и за запис на звук.
Засега основният плюс на изданието остава цената. Други издания за iPad не получиха благословията на Стив Джобс да продават абонамент с отстъпка през App Store, но явно Мърдок някак е успял да си извоюва тази привилегия; след безплатна двуседмична пробна версия, годишният абонамент струва $40.