Ако досега не беше очевидно, вече е абсолютно ясно. Портативните GPS устройства са мъртви, а Apple и Google са гробарите на Garmin, Magellan и TomTom.
След набързо организираното преди дни събитие на Google Maps, където търсачката демонстрира нов интерфейс, нови функции и - най-важното за Android потребителите - офлайн изтегляне на картите, и новото приложение Apple Maps, анонсирано на конференцията WWDC, специализираните устройства за карти и навигация стават безполезни.
Или, което е още по-зле, отчайващо нискотехнологични
Масовата употреба на смартфони се засилва - и с нея процъфтяват инсталирани от операторите, вградени или изтегляеми картографски приложения. Последните стъпки на Apple с iOS 6 са болезнен удар върху портативните GPS устройства, външните приложения в App Store и инсталираните от производителите на автомобили навигационни системи - без да споменаваме напрегнатите им отношения с Google.
Списъкът с функции на Maps обхваща почти всичко, задължително за потребителите на iPhone в движение, а според Скот Форстал, старши вицепрезидент на Apple по iOS, това е "ново картографско решение, изградено начисто."
Скоро след анонсирането от Apple на Maps, Garmin - една от най-големите световни компании-производители на GPS - отбеляза спад на акциите си на борсата от почти 10% само за ден.
"От няколко години се конкурираме успешно с безплатната навигация в Android телефоните, а чрез външни приложения и в iPhone," опитаха се да потушат пожара от Garmin.
"Смятаме, че има пазар за приложения за навигация за смартфони, лични навигационни устройства и интегрирани навигационни системи, като всяка от тях има своите предимства и ограничения в употребата си - и в крайна сметка потребителят решава какво предпочита."
Твърде малко са хората, склонни да харчат за GPS, ако имат смартфон
Въпреки че е истина, че Garmin и другите производители на навигационни устройства имат години опит в навигацията, факт е, че пазарният им дял бързо се свива, като продажбите им са спаднали с 9% преди 2 години, според доклад на компанията за пазарни проучвания NPD, а статистиките се очаква да регистрират още по-голям спад през 2012 г.
Най-новите смартфони също така създават голям проблем и на производителите на автомобили. С циклите на разработка на автомобили, които са далеч от бесните темпове на индустрията за потребителска електроника, става все по-трудно за автомобилните компании да се конкурират чрез вградените в колите им системи.
BMW и Ford решиха да интегрират приложения като Yelp и Pandora в своите фабрично инсталирани навигационни системи. Все още има съмнения обаче в ефикасността на подобни скъпи ъпгрейди на автомобили, когато смартфоните, купени по договор, нерядко със субсидирана цена, могат да вършат по-добра работа от система, струваща 10 пъти по-скъпо.
Говорител на BMW заяви, че "от гледна точка на ползваемостта и естетиката вградената система може да е за предпочитане," но компанията признава, че бързите темпове, с които еволюират смартфоните, могат бързо да надминат осигуряваните от автопроизводителите функции.
Макар това да не е чак толкова сериозен проблем за луксозните коли на Audi, BMW и Mercedes-Benz - където потребителите очакват развлекателно изживяване от висок клас, което изящно да се интегрира в таблото на колата - за по-масовите производители продажбата на вградени навигационни системи, струващи стотици или хиляди долари, става все по-трудна опция за предлагане на крайните потребители.
Смартфоните все пак не са идеално решение, но гласовата навигация го компенсира
Все пак по-малките размери на екрана на повечето смартфони означават, че те не са съвсем оптимални за употреба в автомобила. Дори със специализирани автомобилни режими, потребителският интерфейс и малките точки на картата, които нормално вършат добра работа при ходене, не са особено удобни - или могат да бъдат направо опасни - при шофиране.
С Maps за iOS 6 - точно както и в Google Navigator, представен по-рано - новото приложение се възползва от функциите за трансфер на данни на устройството - нещо, с което специализираните GPS модели не винаги разполагат.
Apple изреждат обширна гама от функции, включително търсене на местни представляващи интерес точки, интеграция с Yelp с отзиви и снимки, над 100 милиона адреси на компании, плюс вградена информация за трафика.
"Използваме анонимна, колективно събирана информация в реално време за трафика, осигурявана от нашите потребители на iOS," заяви Форстал, отбелязвайки, че катастрофите по пътищата ще бъдат директно наслагвани върху картата на пътиката и магистралите. За момента Apple не посочват кои точно пътни артерии ще бъдат включени в данните за трафика и как ще осигуряват информацията за конкретните инциденти.
По-важното обаче е, че новото приложение Maps включва нещо, на което потребителите на Android се радват от години: интегрирана гласова навигация. Потребителите въвеждат адрес, избират между няколко варианта за маршрута, включително опция "най-късия маршрут", и получават гласови инструкции, плюс маркирани маршрути и индикатори за завои.
Включено е и автоматично пренасочване на пътното движение, а Maps позволява напътствията при шофиране да се показват на екрана за блокиране, давайки на потребителите една причина по-малко да ровичкат в телефона си, докато са на волана.
Очевидно хардуерните GPS устройства поемат по пътя на MP3 плеърите
Естествено, интеграцията със Siri е основна част от Maps, като се приемат нормални гласови команди ("Отведи ме до Starbucks" или "Навигирай до 123 Мейн Стрийт, Сан Франциско, Калифорния"), които могат да се използват по време на шофирането, имитирайки най-новите системи на General Motors, Mercedes-Benz, BMW и Ford.
А с интеграцията на снимки, 3D векторната графика, сензорното управление с мултитъч и свръх-детайлните сателитни карти от Apple, все по-трудно ще е за всеки потребител на iOS да намери причини да държи масивен, постоянно остарял хардуер, закрепен със силиконова вендуза на предното стъкло.
Много бих се радвал да видя как автора на статията ще каже на Сири-то "Отведи ме до Starbucks" или "Навигирай до 123 Мейн Стрийт, Сан Франциско, Калифорния" и то ще го направи Щото, който е ползвал Сири и то в България (дори и говорейки му на английски) знае за каква смешка става въпрос, пък и отделно голяма част от картографските му екстри са достъпни само в юнайтед стейтс То бива да преписвате бива, ама поне малко от малко проверете бе ...
Да бе, кой ще проверява, тия драскачи нямат грам мозък, даже се чудя как си включват компютрите, сигурно доста се напъват
Драги ми коментиращи, защо ли плюете от вашата камбанария по хората които си правят труда да Ви образоват малко или много??? Първо до TheSpider: Заглавието не е идиотско а Хиперболично!!! Второ до Бай Йован: Много ясно, че като кажеш на SiRi (дори и на добър английски) да те отведе до където и да било в Бг. нищо няма да излезе. Едва ли трябва да ти разяснявам причините за това, но ще се постарая да съм възможно най-кратък: Ако си мислиш че някой инженер работил по програмата, в Пало Алто е мислил за твоите проблеми като потребител, си много заблуден!!! Въпросният продукт е разработен за пазари далеч по обемни и ВАЖНИ от нашия, а и дори да инвестират в разработка за БГ едва ли хора като теб биха го оценили! Мрачното мислене и плюене е типично за Българите и си мисля, че никога няма да сме доволни каквото и да ни се предложи. Факта, че можеш да си говориш с телефона и той да те отведе където поискаш, както и това, че всичко това работи някъде по света е достатъчен да се признае, че има хора по света които знаят как се прави техника и как се краде пазарен дял. Също така тези приложения са всепризнати от целия свят (дори и от конкурентите им както става ясно по-горе) обаче на такива като Вас, които са най-важните потребители на светае доста трудно да им се угоди!!!!
GPS e мъртъв --- и как по-точно бил мъртъв? аман от дебилни заглавия нямащи нищо общо със статията!
къртис, заглавието е за привличане на внимание към статия, която иначе не бих си направил труда да отворя. нещо като "овца изяде вълк".
"...Заглавието не е идиотско а Хиперболично!!!..." Идиотско т.е. ... "Също така тези приложения са всепризнати от целия свят (дори и от конкурентите им както става ясно по-горе) обаче на такива като Вас, които са най-важните потребители на светае доста трудно да им се угоди!!!!" Лично съм ползвал няколко различни приложения към смартфони и с ръка на сърце мога да кажа- не стават. Това само да вземеш карта на готово не означава че си вършил работата... И като изключим, че Томтом нямат свястна карта на България, то те все още а най- добрите на пазара.
Мда.. това беше клопка.
Дали статията е вярна или не, аз лично не знам, не ползвам GPS и нямам опит. Според мен идеята на коментарите след дадена статия е да се получи нещо като диалог със самата статия и всеки да каже неговия опит и съгласие или не съгласие с написаното или с част от написаното. Примерно: заглавието не ми харесва защото...; или Моя опит е друг с даденото приложение;. А не всичко да се превърне в едно голямо оплюване, защото истината излиза в диалога. Няма човек който да е адския разбирач и неговото мнение да е вярно изцяло. Така че аз не разбрах нищо от тази статия.
Коцко страхотен пост брато ! И викаш нема срок на годнос тава чудо!? Ни физически, ни морално, ни психически е мръднало устройството !! Това кат съветски танк деба - от Сталину для Путину ! П.С. Само да питам - ти Инквизитора ли беше от статията за легализиране на проституцията? Еее лонг тайм ъгоу имаше една тазкваз статийка...
Едно е ясно - повечето от вас май само си мечтаят да има iPhone и Siri. Моят коментар е направен от личен опит и ви казвам че сири е технология която е в мнооого бета стадий. А пича, който ни разсяснява какви сме българите - младежо лижейки американски дупета няма да спечелиш американско уважение. Няма да ти разправям кой съм и с какво се занимавам, но мога да ти кажа, че аз лично с работата си съм спечелил уважението на доста компании, сред които е (ако щеш вярвай) и Apple. А по темата smart phone or dedicate GPS device в мрежата има изписано много и има къде, къде по-смислени стаии. Така че дерзайте.