В йерархията в света на онлайн видео звездите тези, които са популярни в YouTube, без съмнение са на върха. Сайтът има близо 2 милиарда активни посетители месечно, което го прави най-голямата онлайн видео платформа на планетата. Най-популярните имена в него печелят милиони долари и държат в ръцете си огромен културен капитал.
Т.нар. ютубъри са съвременните знаменитости. Младежите от поколението Z нямат за идоли популярните личности от музиката или киното, а точно тези хора, които са станали известни с качени в интеренет пространството клипове.
Но да попаднеш сред най-известните ютубъри е по-трудно от всякога. Това е един препълнен пазар и за всяко голямо име като Логън Пол, PewDiePie или Леле Понс има хиляди млади хора, които искат да са като тях и се надпреварват в очакване на големия си пробив.
Докато го чакат, те все с нещо трябва да изкарват пари и да си плащат сметките. Някои имат нормални професии, които им осигуряват постоянен доход. Все повече обаче стават онези, които започват да си партнират с по-малки приложения за видео, за да си осигурят допълнителни пари, както и предимство пред конкуренцията.
Това е ситуация, която е изгодна и за двете страни. Работейки със създатели на видео съдържание от "средното ниво", новите приложения, които се опитват да пробият на пазара, могат да достигнат до нова аудитория. В същото време по този начин си осигуряват видео съдържание с високо качество и на теория могат да привлекат нови потребители.
От другата страна са създателите на клипове, които имат потенциалната възможност да достигнат до милиони зрители в един не толкова препълнен "пазар" на клипове и да изкарат някакви пари от добре спонсорираните стартъпи, жадни да напълнят приложенията си със съдържание.
Ясно е, че тези "творци" искат да постигнат успех в YouTube, а приложенията искат да станат "следващия YouTube". Заедно те създават своя собствена система от жадни за успех хора, в която двете групи се използват взаимно по пътя към "големия успех".
Брендън и Тайлър ЛаТарт са добре запознати с този тип сделки. 17-годишните близнаци започват своята "интернет кариера" със социалната мрежа Instagram, където общо имат 50 000 последователи. Преди няколко месеца създават и свой канал в YouTube. Очакват с надежда мига, в който той най-накрая ще набере популярност, но през това време не стоят със скръстени ръце.
Братята ЛаТарт разчитат на приложение за стриймване на видео в реално време, наречено UpLive. То не само е източник на доходи, но и начин да покажат лицата си на повече хора и да се популяризират. Близнаците получават по 500 долара за всеки 30 часа стрийминг в рамките на 15 дни. Те излъчват на живо различни ситуации от живота си, пишат си с фенове и запълват необходимите часове с всичко, което смятат, че зрителите им ще намерят за интересно.
Имат си дори мениджър – Марио Айузо. По думите му винаги е добре за един създател на съдържание да има подкрепата на семейството и приятелите си, но е много по-добре, когато зад гърба си има и някое подобно приложение.
"Когато създателите на дадено приложение видят потенциал в теб и знаят какво можеш да предложиш, те ще си партнират с теб, за да ти помогнат да изпълниш следващата си цел. Била тя финансова, набиране на контакти или просто аудитория", обяснява той.
Тристан Снел е създател на приложението Snakt, което позволява да се ремиксират видеоклипове. Тази година той посещава ежегодната YouTube конференция VidCon. Целта му е да се срещне с колкото се може повече създатели на видеосъдържание и да ги привлече към партньорската програма на своя продукт, която им позволява да получават пари за това, че използват Snakt. Интересът е голям. Не от "големите имена" в правенето на клипове, но от тези, които търсят ново поле за изява.
Един от тях е Гейбриъл Стивънс. Той е имал 86 000 последователи в Live.ly – приложение за стрийминг на видео, спряно през лятото. Следват го 42 000 души и в Instagram, но в YouTube цифрата е едва 3500.
За хора като Стивънс офертата някой стартъп да им плаща, за да създават съдържание, е изключително примамлива. Той самият е изкарал около 40 000 долара от Live.ly, но още покрай нея е научил, че трябва да споделя съдържание чрез няколко различни платформи, защото "никога не знаеш коя ще изчезне".
Видео стартъпите могат да бъдат закрити във всеки един момент без предупреждение, ако се стигне дотам, че предварително събраният капитал бъде изчерпан или никоя по-голяма фирма не ги купи.
Поради тази причина по-скромните интернет знаменитости като Стивънс постоянно трябва да търсят "нови сделки".
20-годишният Брендън Дейвис също е от по-ниското ниво знаменитости в сферата на онлайн видеата. Той постоянно следи сайтовете за технологии, за да е наясно с новите социални мрежи и приложения за видео. Участва и в групов чат, в който си споделя съвети за нови компании с други популярни лица от социалните медии.
Самият Дейвис има сделки с общо пет различни приложения – Cheez, Muscial.ly, Oevo, HypeWave, а освен това е бета-тестър на приложение, което скоро излиза на пазара.
Според него е важно от самото начало да усетиш накъде духа вятърът. Ако дадено приложение постигне голям успех, то тогава ще се превърнеш в един от топ инфлуенсърите в него. Но, разбира се, повечето приложения не успяват да се развият и да станат популярни. Така някои хора се озовават в ситуацията, че са инвестирали множество часове в платформа, която в крайна сметка се е провалила.
Според Брендън – един от близнаците ЛаТарт – много хора са на мнение, че е изключително лесно да създаваш това съдържание и да го разпространяваш на различни места. Но всъщност това изисква време, срещи, записи. Понякога дори не ти плащат и се оказва, че просто си си губил времето.
Брендън и брат му наскоро дори пропуснали купон по случай завършването на техен приятел. Причината била, че трябвало да останат вкъщи и да излъчват на живо, за да могат да изпълнят квотата, за която са се разбрали с приложението.
Понякога им се налага да са на живо пред зрителите си по 3-4 часа на ден, а това е доста трудно постижимо, когато имаш да пишеш и домашни. След това трябва да отговориш и на всички коментирали. Така идва стреса и се чувстваш зле, защото не можеш да правиш всички други неща, които искаш.
За мнозина обаче жертвите си струват, ако в крайна сметка ще им помогнат да се сдобият със слава в YouTube.
Като Джой Джеферсън, 21-годишен създател на видео-съдържание, който прекарва часове наред всяка нощ, за да монтира клиповете си или да излъчва на живо на различни платформи.
И макар да му казват, че е "следващия Логън Пол", тези думи няма как да бъдат обърнати в пари, с които да си купи храна. Реалността е такава, че за момента целият този труд е донесъл на Джеферсън едва 1100 последователи в YouTube.