Чували ли сте за Vero? Не, не става въпрос за препарата за миене на чинии, който бабите сигурно още използват. Vero е социална мрежа.
На всеки няколко в интернет се заражда нова социална платформа, която със скоростта на вирус се разпространява сред гладните за забавление потребители и обещава да спаси интернет от хватката на Facebook, Twitter, Instagram и свързаните с всички тях проблеми.
През 2014-а това беше Ello, през 2015-а - Peach. Новият герой на 2018 г. е Vero - леко бъгав клонинг на Instagram, който обещава да върне хората към "смислените" контакти.
Наскоро Vero достигна върха на класацията на Apple App Store, отвоювайки първата позиция в категорията за социални медии с над 1 млн. изтегляния. И въпреки че печели сравнително бързо позиции на пазара, вече има призиви приложението да бъде изтрито. Причината за това е проблемното минало на основателя и изпълнителен директор на компанията Айман Харири.
Харири е милиардер от ливански произход, син на убития бивш ливански премиер Рафик Харири. Той заявява пред CNBC през март 2017, че е основал Vero, защото е останал разочарован от другите социални мрежи.
"Когато се регистрирах в съществуващи социални мрежи, откривах, че настройките за поверителност на данните са доста ограничени и трудни за разбиране. Също така, когато реших да се свържа с някои от приятелите ми, открих, че поведението им онлайн е много различно от поведението им в реалния живот", казва той.
Харири и съоснователите му са наели екип от руски разработчици, за да създадат социалното приложение, и оттогава гостуват в различни медии, промотиращи го като следващия Facebook.
Приложението дебютира още през 2015 като тогава се представя като социална мрежа, поставяща "взаимоотношенията преди всичко”. Въпреки че приликите с Instagram са доста и очевидни (но с по-тъмна цветова схема и малко разметени функционалности), платформата има някои забележими разлики, които стоят зад скорошния ръст на популярността ѝ.
Ключов момент, който е и причина фотографите да харесват Vero, е фактът, че приложението на кара хората да режат снимките си в предварително зададени размери.
Инфлуенсърите го харесват, защото предлага хронологичен таймлайн без алгоритми. Други хора го харесват, защото има опция за обозначаване кой е близък приятел, кой просто "познат", а кой е само последовател. Можете да задавате аудитория за всеки пост. Също така няма реклами. Вместо това потребителите плащат абонаментна такса, за да използват приложението.
За да се регистрирате, се изисква да осигурите име, имейл адрес и телефонен номер. После приложението иска достъп до вашите контакти.
"Vero събира единствено данни, които смятаме, че са нужни, за да осигуряват на потребителите отлично изживяване, и да гарантираме сигурността на техните акаунти", обясняват от компанията.
"Създадохме социална мрежа, която ви позволява да бъдете самите себе си, оттам и името Vero, означаващо "истина", се заявява на уеб сайта на платформата.
Самият сайтът е пълен с обяснения от този род, наблягащи на истинското, автентичността и свободата в реалното общуване.
Тук обаче излиза и тъмното минало на Харири, което е достатъчно, за да накара много от новите потребители да се поколебаят и да изпитат съмнения дали си струва да поверяват на такъв човек личните си данни.
Преди да стартира бизнеса си със социални медии, Харири е бил зам.-изпълнителен директор и зам.-председател на борда на сега несъществуващата семейна строителна фирма Saudi Oger - бизнес, който е бил източникът на по-голямата част от състоянието на фамилията.
Докато е на поста, компанията страда от сериозни проблеми и срещу нея са отправяни обвинения в злоупотреби - над 31 000 оплаквания за неплатени заплати са били подадени срещу Saudi Oger.
Компанията е била толкова небрежна към задълженията си, че се е стигнало до момент, в който правителството на Саудитска Арабия се е наложило да се намесва и да осигурява храна и неща от първа необходимост на работници, изхвърлени от проекти на компанията в страната.
Неполучаващите заплащане работници са били принудени да живеят в претъпкани общежития, подобни на трудови лагери, строени от самата компания. За времето на работата си за Saudi Oger, на много работници е бил отказван достъп до храна, вода и медицинска помощ.
Засега няма твърдения за злоупотреби или неплатени заплати във Vero, но мнозина представители на технологичната общност се изказват остро спрямо Айман Харири, увещавайки потребителите да не изтеглят приложението му.
"Просто за да знаят всички: хората зад това приложение са също толкова ужасни, колкото и самото приложение", пише един потребител, като публикува връзка към информация за злоупотребите в Saudi Oger.
"Не го изтегляйте, освен ако използвате телефон за еднократна употреба", заявява творец от Пало Алто, изявяващ се под псевдонима Mr. Fingg, който преди е основал собствена социална мрежа, наречена Fingg.com.
Mr. Fingg казва, че се чувства некомфортно от неяснотата на изявленията на компанията какво възнамерява да прави с данните на потребителите, и подобно на мнозина в Twitter е бил обезсърчен, когато е открил, че не може просто да изтрие акаунта си, след като се регистрира.
"Не можете просто да влезете и да изтриете акаунта си, трябва да подадете искане за това", коментира той.
"Колкото повече чета, толкова повече осъзнавам, че не би било преувеличено предходните действия на изпълнителния директор на Vero да бъдат определени като отвратителни", пише в свой туит Паскале Д'Силва, аниматор и софтуерен дизайнер, който преди е работил върху социални приложения.
Д'Силва също така заявява, че самият екип, разработил приложението, дава поводи за притеснения. "Въпреки че много стартъпи практикуват аутсорсинг на разработката, повечето от тях нямат изпълнителни директори, чиито братя са особено близки с Владимир Путин", пише той.
"Произходът на екипа е решаващ за оформянето на продукта и мрежата. Също така идеалите на изцяло съставен от руснаци екип разработчици неизбежно ще имат ефект върху начина, по който работи компанията. Мисля, че всичко това е безумие. Не разбирам защо милиардер иска да прави социална мрежа, при това скапана такава… какво иска да постигне с това?", казва Д’Силва.
Vero обаче отказват да отговарят на подобни въпроси за условията за ползване на личните данни на потребителите или за миналото на основателя си.
Въпреки тъмното минало на Харири и недостатъчно недвусмислените условия на Vero, много потребители все пак жадуват да се присъединят.
"Популярността на социалното приложение със скромна функционалност показва, че Facebook и Instagram може би са изправени пред по-дълбоки негативни нагласи, отколкото сме смятали", пише Уил Оремъс в Slate.
Но срещу всеки 5 души, хвалещи Vero, има поне един, който изразява опасения. Така например много бивши потребители на Vero вече започнаха да използват хаштага #DeleteVero.
Въпросът е дали приложението ще успее да заглуши тази вълна от негативни коментари. А дори и да успее, ще може ли да се наложи там, където Facebook, Twitter и Snapchat вече доминират пазара? Съмненията остават.