Вече няма съмнение, че виртуалната реалност наистина се задава на хоризонта. В разстояние на седмица две титанични компании официално обявиха, че именно тя ще е основна част от следващите им бизнес планове.
Така Facebook и Sony просто потвърдиха това, което смелият стартъп Oculus повтаря от самото си създаване: че виртуалната реалност е идеалната нова среда за гейминг, за комуникации, за обучение и за още много, много неща.
Ходът на Facebook беше да купи самия Oculus и за някакви си 2 милиарда долара да прибере под крилото си целия обещаващ проект. В същото време Sony ще похарчи подобна сума, за да развие своя Project Morpheus и да предложи алтернатива.
Но това, че виртуалната реалност е концепция за милиони не означава, че е особено напреднала в развитието си. Очевидно когато първите кибер очила излязат на пазара, те няма да могат да предложат необятните преживявания в стил „Матрицата", каквито може би очакваме. Те ще са по-скоро обещаваща първа крачка в дългосрочните планове на двете компании.
Възникването на Oculus
Преди две години Oculus определи виртуалната реалност като нещо повече от купчина пиксели пред екран. Техният Oculus Rift представлява извънредно лек сет очила, който отчита движението на главата ви и предлага широко зрително поле към виртуалните светове на видеоигрите.
С Project Morpheus Sony очевидно са прегърнали идеята на Oculus за виртуална реалност. И въпреки че Morpheus е малко по-удобен, а дисплеят на Oculus Rift е по-малко мътен при употреба, засега приликите между устройствата са повече от разликите.
И двете са с обективи тип „рибешко око", прожектиращи изображение, което запълва цялото зрително поле на потребителя. Чрез външна камера се отчита движението на главата и системата реагира според него - това дава възможността да гледате във всички посоки, да се навеждате и да „надниквате" зад различни предмети във виртуалния свят.
Все още обаче не можете реално да ходите или да взаимодействате реалистично с виртуалната среда. Засега Oculus няма контролер и не предлага някакво решение в тази посока, а сензорният контролер на Sony Playstation Move изглежда като неадекватен заместител на истински ръце - поне когато е използван заедно с Morpheus.
Тъй че до момента виртуалната реалност си няма подходящи контролиращи устройства и това е един от основните проблеми.
Отвъд гейминга
Очевидно е, че и двете компании не смеят да дават кой знае колко гръмки обещания за новите проекти. Те имат обица на ухото покрай провала на 3D телевизията и се стараят да не отблъснат потребителите още при първите им впечатления от продуктите.
„В личен план бях много разочарован от качеството на 3D телевизорите, които потребителите получиха от индустрията, включително и от нас", признава шефът на Sony Computer Entertainment Worldwide Шухей Йошида.
Но този път, обяснява той, екипът на Playstation е пряко отговорен за създаването на Project Morpheus. "Ние го правим, за да сме сигурни, че е както трябва".
В отсрещния лагер Facebook възнамерява тепърва да начертае дългосрочен план (от над 10 години), в който виртуалната реалност да бъде отнесена отвъд видеоигрите.
Покупката на Oculus изненада мнозина, защото Facebook по начало не се интересува от стартъпи с такъв профил. Но самият Марк Зукърбърг твърди, че новата придобивка ще помогне на компанията му „да използва още по-полезни, развлекателни и лични преживявания".
Основателят на Facebook дава примери и за какво евентуално може да се използва Oculus Rift в бъдещето: „Да се потопиш в игра, да учиш в класна стая, която е пълна с ученици и учители от цял свят, да се консултираш с лекар лице в лице - всичко това, единствено с поставянето на очила".
Само че намесата на Facebook разстрои редица разработчици, които подкрепяха Oculus Rift. Например създателят на хитовата инди игра Minecraft моментално прекъсна връзките си с Oculus, твърдейки че настръхва само при споменаването на името Facebook.
Много други разработчици се почувстваха по същия начин и затова е възможно придобиването от Facebook да окаже негативно влияние върху Oculus в дългосрочен план.
Визията е само началото
Oculus Rift и Morpheus ще се появят на пазара в следващите няколко години и от компаниите осъзнават, че като начални опити в областта, те няма да са перфектни.
Поне в първата си версия Oculus няма намерение да реши проблема с контролера и шефът на компанията Брендан Ирибе приема това за нормално. „В момента искаме да изградим визуалната част. Всичко започва от визията", казва той и добавя, че можем да очакваме подобрения на по-късен етап.
"Няма да има платформа след тази", твърди Ирибе. „Виртуалната реалност ще бъде финалната платформа и тя започва от визията".