Швеция - домът на снимките и лайковете ви

Погледната отвън, сградата изглежда като огромен сив склад. Вътре донякъде напомня за филма "Блейд Рънър": дълги ехтящи коридори, работещи компютърни сървъри с проблясващи сини лампички и шум на гигантски вентилатори. Има и дълга ограда от бодлива тел около нея.

Да не би да е предназначена да спира корпоративни шпиони? Не - тя възпира лосовете.

Добре дошли в Node Pole, високотехнологичен хъб в Лулеа, Северна Швеция, където се намира първият дейта център на Facebook извън САЩ.

"Складът" отваря врати през 2013-та и е разположен сред гъста борова гора, езера и архипелаг.

Арктическият кръг е буквално на една ръка разстояние. Втори дейта център в съседство предстои да бъде завършен преди края на тази година.

Facebook има четири гигантски дейта центъра в САЩ, като най-новият от тях е във Форт Уърт, Тексас.

Изграждането на шведския център е реакция на огромните количества електронни данни, генерирани по света - броят им се удвоява приблизително на всеки 18 месеца.

В случая с Facebook, това означава 350 млн. снимки ежедневно, 4.5 млрд. харесвания и 10 млрд. съобщения.

Много е вероятно, ако качите селфито си в Лондон, или публикувате статус в Париж, данните ви да се съхраняват в Лулеа, където в действителност можете да видите мигриращи елени и северно сияние. Ако потърсите снимка от 2008-ма, тя вероятно също ще бъде подадена от сървър там.

Съхранението на данни в момента е бизнес за милиарди долари.

Според Facebook, центърът в Лулеа е най-енергийно ефективната сграда, която някога е създавана на Земята.

В Node Pole е доста студено: през зимата температурите са около -20C. Леденият въздух попада в сградата чрез помпена система и действа като естествен охладител, докато горещият въздух, генериран от сървърите, се извежда навън.

Стени от вентилатори поддържат температурата вътре постоянна.

Мястото е избрано и заради източника си на електричество. Преди век, Швеция започва да гради ВЕЦ-ове за стоманената, металургичната и хартиената индустрия. Те впоследствие започват да западат - макар че стоманолеярната в Лулеа все още работи, което оставя северния регион Норланд с излишък от енергия.

Дейта центърът на Facebook използва също толкова енергия, колкото и стоманолеярната.

Според Том Фърлонг, вицепрезидент по инфраструктурата на Facebook, компанията е свършила отлична работа по отношение на енергийната ефективност.

Според него целта е дейта центровете на фирмата да работят с 50% чиста и възобновяема енергия към 2018-та.

Не би ли било полезно топлината да се насочва към плувен басейн?

Фърлонг твърди, че Facebook са обмисляли идеята, но са решили, че е икономически нерентабилна.

Центърът в Лулеа е огромен, с широчина 300 метра и дължина 100 метра, голям колкото три футболни игрища, с три квадратни дизелови генератора - ако случайно електрическата мрежа откаже.

Фърлонг коментира: "В архитектурен аспект, това са много големи сгради. Те не са Шард в Лондон или Фрийдъм Тауър в Ню Йорк, но като сгради, изградени за специфична цел, са изключително добри".

Интериорният дизайн вътре в центъра представлява комбинация от Швеция и Калифорния.

Има снежинка със шест лъча и логото на Facebook в средата й; цветни картини на елени висят в приемната; на голяма стена под син графит с логото на Facebook са разположени екрани. Часовници показват времето в другите дейта центрове в Северна Каролина, Айова и Орегон.

Повечето от 150-те служители са местни хора, а екип от чистачи постоянно се труди в различните части на комплекса.

Главният техник, 28-годишният Виле Сьогрен, коментира:

"Вълнуващо е да бъдеш тук. Намираме се на фронтовата линия на технологията и виждаме новостите".

Сьогрен поправя повреден сървър в ред 28B, държейки нов мемори стик. Сървърите - подредени в безкрайни черни стойки - са направени чрез отворен компютърен проект, инициатива, при която технологичните компании споделят дизайна на продуктите си за дейта центрове.

Мениджърът на центъра - Йоел Киелгрен, казва, че Лулеа се е доказала като отлична локация.

През зимата той понякога идва със ски на работа; друг служител на Facebook се е появил със снегомобил. Екипът е ходил заедно на риболов под ледовете. Киелгрен казва:

"Преди две седмици се прибирах с колело и имаше северно сияние. Спрях колелото и снимах. Тук зимите са ясни и студени".

Пристигането на Facebook в Лулеа поставя градчето на световната карта

Делегация от града отива в Калифорния през 2009-та, за да се срещне с мениджъри от Силициевата долина.

Матс Енгман, изпълнителен директор на асоциацията на Лулеа за бизнес и икономическо развитие, казва, че в последните години е живял по часовата зона на западния бряг на САЩ - деветчасова разлика - за да лобира и превърне Node Pole в реалност.

Маркетинговият девиз е дело на умела ПР фирма в Стокхолм.

Проектът се е пазил в толкова дълбока секретност, че Енгман е използвал кодово название за обсъждане на дейта центъра на Facebook: Project Gold.

Градът също така залага на факта, че Швеция е едно от най-безопасните и стабилни места на света. Последната война там е била през 1814-та, а сеизмичната активност е изключително ниска.

И все пак проектът за малко да се провали.

Местен еколог заявил, че новият център ще навреди на местните птици, включително на редкия трипръст шведски кълвач, който гнезди наблизо.

Местните социалдемократически общински власти отхвърлили неговите възражения.

Градът преборил конкуренцията на друго селище в средната част на Швеция и още един претендент от Норвегия. Facebook похарчили стотици милиони долари за изграждането на зданието. Пет други компании също вече изграждат дейта центрове в съседство.

Енгман коментира:

"Това е напълно различен град. Той ни даде огромно усещане за гордост и вяра в собствените сили. Ако не беше Facebook, това никога не би се случило тук".

Съоснователят на Facebook Марк Зукърбърг все още не е посещавал центъра, но през 2012-та използва сайта, за да хареса гигантска ледена статуя на вдигнат палец, направена в местен парк.

Снимката придобива вирусна популярност с по 1000 харесвания в минута, като затрупва иначе спокойните градски уеб страници на Лулеа с глобален трафик.

Facebook също така е променил и нагласите в града

Обикновено Северна Швеция е прочута с решителната си работническа класа и немногословните жители, които за да покажат съгласие, понякога дишат тежко.

В миналото културният трафик винаги е бил еднопосочен: от слабо населения север към по-топлия юг, където има повече възможности за кариерна реализация.

Сега има стабилна вълна в обратната посока.

Броят студенти, кандидатстващи компютърни науки в техническия университет в Лулеа, се е увеличил осезаемо, коментира професор Петер Парнес.

Има и нови хотели и ресторанти в центъра на Лулеа, включително моден грил-ресторант, където за 400 шведски крони можете да хапнете месо от лос. (А то е вкусно - и по-крехко от очакваното).

Междувременно пред дейта центъра стои самотно колело с логото на Facebook.

Като се имат предвид дългите, мрачни зими и температурите под нулата, не би ли имало смисъл вместо това да има Facebook снегомобил? Зукърбърг със сигурност би одобрил нещо подобно.

Киелгрен отговаря:

"Стотици пъти са ме питали дали няма да направим брандиран Facebook снегомобил. Понякога тук падат по два метра сняг. Замислям се дали наистина да не го сторим".

Новините

Най-четените