Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

ЕК наложи рекордна глоба от €2,4 млрд. на Google

Ако Google не промени услугата си в рамките на 3-месечния срок, постановен от ЕК, компанията-майка Alphabet ще трябва да плаща обезщетения в размер на 5% от средните си дневни приходи в глобален мащаб Снимка: Getty Images
Ако Google не промени услугата си в рамките на 3-месечния срок, постановен от ЕК, компанията-майка Alphabet ще трябва да плаща обезщетения в размер на 5% от средните си дневни приходи в глобален мащаб

ЕК наложи глоба в размер на 2.4 милиарда евро на Google, след като постанови, че компанията злоупотребява с положението си и предлага собствената си услуга за продажби - Google Shopping - на първо място в търсачката си.

Това е най-голямата парична глоба, която Комисията е налагала срещу компания, разследвана за изкривяване на пазара.

Решението на ЕК постановява, че Google трябва да прекрати нелоялните си практики до 90 дни или ще получи нова глоба. Постановлението все още не е окончателно, като американската компания има право да го обжалва.

Ако Google не промени услугата си в рамките на 3-месечния срок, постановен от ЕК, компанията-майка Alphabet ще трябва да плаща обезщетения в размер на 5% от средните си дневни приходи в глобален мащаб.

Решението може да се възприеме като прецедент при разглеждането на всички останали жалби срещу предимството, което Google дава на собствените си услуги при търсене - например, на локализирането на адреси през Google Maps, резултати за цени на билети, или подреждането на данни за национални компании.

Какъв е проблемът с Google Shopping

ЕК разследва казуса с Google Shopping още от края на 2010 г., след като беше сезирана от компании като Microsoft и др.

Услугата, която засега не е достъпна в пълен обем за България, показва изображeния и цени на търсените продукти, заедно с брандовете на магазините, в които съответните артикули са налични. Показват се и "рейтинги" на стоките, ако са налични оценки от потребители. Извежданите резултати се маркират като "спонсорирани", като се има предвид, че продавачите са платили за показването им за разлика от останалото съдържание в търсачката.

При четенето на сайта през мобилно устройство с по-малък екран, обаче, потребителят няма как да види, че има и други линкове, освен ако не скролне надолу.

Жалбоподателите срещу Google посочват още, че целият бизнес страда заради антиконкурентното поведение на технологичния гигант, който в същото време увеличава цените за реклама на търговците, а това от своя страна води до по-високи цени за крайните потребители и по-ограничен избор.

Въпреки рекордната сума на глобата, ЕК можеше да наложи още по-строго наказание, като отнеме до 10% от годишните приходи на Alphabet - над 90 млрд. долара за последната финансова година.

Реакцията на Google

От Google публикуваха позиция, в която се казва:

"Когато един човек пазарува онлайн, очаква да намери търсените продукти бързо и лесно. Рекламодателите искат да промотират същите продукти.

Ето защо Google показва реклами на сайтове за пазаруване, свързвайки потребителите с хиляди рекламодатели - малки и големи - по начин, който е удобен за двете страни.

С уважение, не сме съгласни с изводите на Комисията, публикувани днес. Ще прегледаме решението в детайли, тъй като смятаме да го обжалваме и да продължим да защитаваме тезата си".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените