Въпреки всички комплексни неща, които смартфоните са в състояние да вършат в наши дни - от рода на показване на поточно видео и филми, или игра на 3-D игри - най-новият мобилен хит е възраждането на едно от най-ранните приложения на телефоните: текстовите съобщения.
Цяла вълна от новаци в бранша се борят за място под слънцето
Приложения от цяла вълна нови компании позволяват многобройни хора да участват в един и същ разговор през мобилен телефон, от рода на групова чат-стая или конферентен разговор, провеждан чрез текстови съобщения.
Сред новите програми, много от които са безплатни, са приложения като GroupMe, FastSociety, Beluga, Kik, TextPlus, PingChat, HurricaneParty и Yobongo.
Няколко от тези услуги дебютираха буквално преди седмица - точно преди откриването на технологичния и музикален фестивал South by Southwest в Остин, Тексас. Те се надяват да привлекат известно внимание на фестивала, който трае до 20 март и привлича многобройни любители на технологиите, предприемачи и рискови капиталисти, проявяващи интерес към запознаване с последните иновативни идеи.
Калеб Елстън, един от основателите на базираната в Сан Франциско Yobongo, твърди, че моментът на лансиране на софтуера им - седмица преди South by Southwest, "не е случаен". "Това е перфектната среда от разработчици, дизайнери и бизнесмени в сфера, където има естествена социална динамика за комуникация и контакти", коментира той. "Много от услугите вече ви помагат да поддържате контакт с приятелите си, но идеята на South by Southwest е да се срещнете с нови хора, които имат вашите интереси."
Младите компании действат бързо, преди да са се размърдали мастодонтите
Залогът може да се окаже голям. Траещото една седмица събитие вече е изстреляло към славата и печалбите няколко фирми - като Twitter и Foursquare, насред шума на стотици други фирми, борещи се за внимание на потребители и инвеститори.
А стартиращите компании за групова комуникация са изправени поне на този етап пред сериозно предизвикателство. Преди всичко те трябва да изпреварват големите компании като Facebook и производителите на мобилни телефони, твърди професорът от университета "Рутгърс" Джеймс Кац, който се занимава с изследвания на комуникациите.
По негови думи големите фирми може да се опитат да променят собствените си услуги по начини, които биха елиминирали нуждата от младите им конкуренти. "Гигантите в бранша са демонстрирали, че могат да бъдат невероятно пъргави и новаторски, когато става въпрос за откриване и възприемане на нови тенденции". допълва той.
И наистина в началото на март Facebook оповестиха, че са погълнали Beluga, което провокира много играчи в технологичния свят да гадаят дали шумът и интересът около мобилните услуги за групова комуникация е приключил още преди реално да е започнал.
Същевременно се носят слухове, че Research in Motion - производителите на BlackBerry, ще пренесат популярната си услуга за незабавни съобщения BlackBerry Messenger върху смартфоните на Apple и Google. RIM засега отказват коментари за бъдещите си планове.
Социалните мрежи генерират твърде много информационен шум
Желанието за лансиране на нови услуги за групов обмен на съобщения по думите на създателите им донякъде се корени в популярността на Facebook и Twitter. С еволюцията и растежа на тези сайтове стартиращите компании твърдят, че е вече е станало по-трудно да се отсее плявата, за да се проведе смислен разговор.
"Опитайте да проведете разговор в Twitter или Facebook с 500 от най-близките ви приятели", заявява Стив Марточи, един от основателите на GroupMe. "Те са ограничени по своя мащаб. Хората не могат да казват това, което желаят, или да се изразяват пълноценно."
За да преодолее това, GroupMe ограничава броя на хората, които могат да бъдат включени в единичен разговор, до 25 - но пък потребителите могат да членуват в колкото групи пожелаят.
Много от приложенията почти незабележимо се превключват между чат в рамките на услугата и чат през SMS, за да бъдат от полза на хората, които не притежават смартфони, или да са използваеми в моменти, когато участниците в диалога навлизат в зони със слабо покритие на мрежата за трафик на данни.
Услугите имат леки различия една от друга. GroupMe, Beluga, Kik, TextPlus и PingChat дават възможност на хората да създават групи и да канят приятели да разговарят в групова сесия.
HurricaneParty реализира подобна функция, но с конкретната цел да се организира парти или среща. Yobongo позволява на потребителите да се присъединяват към групов чат с хора, разположени наблизо.
Частни социални мрежи
GroupMe и други подобни сайтове спомагат за превръщането на смартфоните в частни социални мрежи - такива, които са идеални за размяна на специфични за определени кръгове "професионални шеги", организиране на непланирани екскурзии и координиране на планове за по-мащабни събития от рода на концерт или фестивал като South by Southwest.
Рисковите капиталисти имат голямо желание да спечелят от интереса към тези услуги. Канадската компания Kik наскоро набра финансиране от $8 млн. от видни инвеститорски компании като Union Square Ventures, RRE Ventures и Spark Capital. GroupMe, които представиха услугата си миналия май, досега са набрали $10.6 млн. от Khosla Ventures, General Catalyst, First Round и SV Angel, както и много други.
"Хората са забелязали, че има незапълнена пазарна ниша", казва Чарли О'Донъл, рисков инвеститор в First Round Capital - едни от първите, вложили средства в развитието на GroupMe. "Ценността на инструменти за известяване на местоположението, които информират всички къде сте или ви помагат да откривате нови неща, не е една и съща. За много хора реакцията е 'Аз вече харесвам хората, които познавам, и харесвам това, което притежавам. Просто искам да разговарям с близките си приятели и членовете на семейството'."