Сериозен дебат се разгоря през последните седмици, след като шефът на една от най-големите медийни компании в Европа отправи жестоки критики към Google в отворено писмо.
Матиас Дьопфнер, председател на борда на директорите на Axel Springer, публикува своето подробно изложение в германския ежедневник Frankfurter Allgemeine Zeitung. Темата: твърде голямата власт, която придобиват водещите интернет корпорации като Google и Facebook, техните противоречиви бизнес практики и неясния начин, по който третират сигурността в мрежата.
Дьопфнер директно обвинява Google в създаването на „глобален интернет монопол" и признава, че мощта на гиганта буди страх у него.
„Вашата компания е във всички части на нашето лично и професионално ежедневие - вкъщи, в колата, в здравеопазването, в роботиката. Това е голяма възможност, но и не по-малко голяма опасност", пише Дьопфнер.
Той смята, че Google нарушава прозрачните и честни критерии на конкуренцията, защото компанията толерира собствените си продукти при търсенето в мрежата и не оставя място за конкурентните, а потребителите не знаят, че всъщност стават жертва на собствената реклама на компанията.
Според него от алгоритъма на Google всъщност зависи целият рекламен пазар в интернет. „Ние имаме страх от Google. Трябваше да го кажа честно и открито, защото никой от моите колеги не посмя да го направи публично", продължава той, като аргументира писмото си с идеята за започване на дебат по темата.
Дьопфнер цитира и думи на основателя на Google Лари Пейдж, според които в миналото компанията е планирала да реализира определени идеи, но не е могла, защото са били незаконни. „Планира ли Google да създаде супер държава, в която компаниите по подразбиране правят само добро за хората?", пита Дьопфнер и припомня, че досега в историята монополите не са успявали да оцелеят в дългосрочен план.
Създателят на Facebook Марк Зукърбърг също попада под обстрела на немеца. Дьопфнер припомня как на конференция Зукърбърг бил запитан какви мерки взима Facebook за запазването на личните данни на своите потребители. „Не разбирам въпроса ви", отговорил той. „Тези, които нямат какво да крият, нямат от какво да се страхуват".
„Отново и отново се сещам за това изречение. Ужасно е", коментира Дьопфнер. „Знам, че целта му не е била да прозвучи така. Този начин на мислене беше подхранван в тоталитарните режими, а не в либералните общества. Такова изречение може да бъде казано от началника на ЩАЗИ или друга разузнавателна служба или диктатура".
Кой запали искрата
Отвореното писмо на Матиас Дьопфнер беше публикувано в отговор на текст от изпълнителния председател на Google Ерик Шмид - той от своя страна беше написал, че пред взаимоотношенията между Google и Axel Springer е имало предизвикателства, но в крайна сметка двете компании са се споразумели за дългогодишно сътрудничество.
В същия текст Шмид възропта, че много капацитети (особено от Германия) „атакуват целия интернет и неговата магия, даваща на всеки по всяко време достъп до доскоро трудна за намиране информация".
В отговора си Дьопфнер призна, че се възхищава на предприемаческия успех на Google и се радва, че си сътрудничи с компанията, но всъщност за Axel Springer не е имало кой знае каква реална алтернатива на това сътрудничество.
Дьопфнер стига и по-далеч, като казва, че фактически компанията му е напълно зависима от Google. Axel Springer издава вестниците Bild и Die Welt, а интернет бизнесът й расте силно през последните години, в голяма степен благодарение на трафика от Google.
Нуждата от дискусия
Впоследствие в дебата се включи и Шошана Зубоф, професор по бизнес администрация в бизнес училището към „Харвард". Тя атакува Google още по-яростно и призова за намеса на ЕС срещу онлайн монопола.
В едно по-умерено мнение предприемачът Томас Кьостерс, един от основателите на „Европейската инициатива за стартиращи бизнеси" (European Startup Intitiative) заявява, че започналият дебат може да бъде много полезен, особе но с участието на Ерик Шмид в него.
„Не мисля, че Google трябва да бъде превръщан в изкупителна жертва, но вярвам, че трябва да има дискусия на тема как интернет и цифровизацията се отразяват на личните ни права", казва той.
„Идеята, че Google, Apple и Facebook градят инфраструктура подобно на железопътните компании от миналото, не е съвсем преувеличена. Те наистина функционират по същия начин: щом сложиш вагона си на релсите им, е трудно да промениш посоката. Но ако не го сложиш там, стоката ти никога няма да достигне пазара.
Затова логично възниква въпросът: Дали тези дигитални създатели на инфраструктура не злоупотребяват с контрола си върху пазара?".
Кьостерс обаче пита и къде щяхме да сме днес без тези големи компании и припомня приноса на Google за раздвижването на световната икономика и стимулирането на стартиращи бизнеси.
Бизнесменът заключава, че няма лесни отговори на поставените въпроси, но за един пълнокръвен дебат по темата е задължително да се включат всички водещи фигури от Google, Facebook, Apple, Microsoft.