Mac срещу PC. Android срещу iPhone. Twitch срещу Mixer? Технологическите съперничества датират от десетилетия насам, но най-новата голяма битка в бранша засяга това по какъв начин хората да гледат как други хора играят игри.
Twitch значително увеличи своя бизнес за стрийминг на видеоигри след старта си през 2011 г., а след като през 2014 г. Amazon закупи услугата за 1 милиард долара, платформата се утвърди още повече. Сега обаче тя има съперник в лицето на Microsoft и тяхната стриймнг платформа Mixer, които полагат все повече усилия, за да разширят своето присъствие на пазара за излъчване на видеоигри на живо.
В края на юли Twitch получи някои лоши новини. Едната от тях беше, че изгуби една от най-големите звезди в играта Fortnite - Ninja, който обяви, че вече ще излъчва стриймовете си в Mixer на Microsoft.
След като изкара милиони долари от реклама и дарения в Twitch в кариерата си на стриймър, той не просто се превърна в една от звездите на този бранш, но също така помогна и за издигането на Twitch като цяло. Сега обаче Ninja заяви, че вече може да бъде следен изключително и само в Mixer.
The next chapter,https://t.co/lvn9KBjEYq pic.twitter.com/tljVgyM3bG
— Ninja (@Ninja) August 1, 2019
В официалното си съобщение към феновете той обяви, че целта му е да се върне към своите "стрийминг корени" - неясно твърдение, което обаче мнозина тълкуват като преминаване в по-малка стрийминг платформа, в която да е голяма звезда.
Според други Microsoft са платили богато и пребогато на стриймъра, за да направи той тази миграция. И от екипа на Ninja, и от този на Mixer обаче отказват да споделят условията на сключената между тях сделка.
За сметка на това от Twitch коментират пред CNN Business, че пожелават на бившата си звезда "късмет в бъдещите му начинания". След това случайно платформата рекламира на старата страница на Ninja канал за порно, което предизвика както негативната реакция на стрийминг звездата, така и извинение в Twitter от изпълнителния директор на Twitch Емет Шиър. Шиър също така обеща, че компанията ще разследва как се е стигнало дотам тази реклама да се появи в канала на Ninja.
Трансферът на Ninja към Mixer също така отново привлече вниманието към платформата, след като тя предизвика известни реакции като млад стартъп и при придобиването си от Microsoft през 2016 г.
За това време тя до голяма степен беше под радара на общественото внимание и поне към момента има сравнително скромен дял от общия пазар на стрийминг на видеоигри.
Според данните от последния доклад на StreamElements - компания, отчитаща гледаемостта на стрийминг видеа за гейминг, за последното тримесечие през Mixer са били гледани общо 112 млн. часа видео на живо. И макар тази цифра да звучи внушително, това са едва 3% от общия брой на гледанията на лайв стриймове за гейминг за изследвания период.
Абсолютен хегемон засега остава Twitch, която държи 72,2% от всички гледания. Следват YouTube с близо 20% и Facebook Gaming с 5,3%.
От Mixer коментират, че на месечна база разполагат с над 30 милиона активни потребители и от старта си досега се развиват с бързи темпове. Междувременно обаче Twitch заяви пред CNN, че всеки ден в платформата има над 15 милиона активни потребители. Данни на месечна база компанията не е предоставила.
Според данните на StreamElements обаче за пръв път от януари 2018 г. общият брой часове, прекарани в гледане на лайв стриймове в Twitch, е отбелязал спад. Все пак обаче от там коментират, че това са по-малко от 2% спад.
Затова и мнозина експерти все още са доста скептични относно това доколко Mixer може да се превърне в заплаха за Twitch.
"Twitch отдавна е действащ и има цяла стабилна от популярни, популярни стриймъри. Mixer е относително новопоявил се играч", казва Джуст ван Дройнен, съосновател на SuperData, дъщерна компания на Nielsen - компания за измервания на рейтинги и други показатели за популярност на медии и медийни продукти от всякакъв тип.
Ван Дройнен също така предупреждава да не се пресилва влиянието, което Ninja може да има. "Казано по друг начин, Ninja не се различава от Карди Б и славата му е също толкова непостоянна", допълва той.
Все пак в бъдеще Microsoft може да набере скорост. Компанията има едно важно предимство - в сравнение с Amazon, Microsoft има в портфолиото си цяла една изградена гейминг екосистема - от конзоли, през разработчици на игри до облачни услуги за стрийминг.
Стриймингът от Xbox One отнема само няколко стъпки в сравнение с излъчването на живо в интернет през PlayStation 4 или Nintendo Switch. При тях се изискват много повече усилия, включително закупуване на специален хардуер и инсталиране на допълнителен софтуер.
Всичко това неизбежно ще доведе до завършване на цикъла и осигуряване на удобна среда за стрийминг в Mixer за онези, които притежават Xbox.
В момента Mixer има далеч по-малка общност от Twitch. Поне засега по-известната платформа предлага на своите потребители по-удобна система за четене и управление на груповите чатове, както и с анимираните си емоджита, които летят със страхотна скорост през екрана.
Новите стриймъри обаче може да намерят Mixer по-привлекателен от Twitch, защото там те много по-лесно могат да бъдат открити заради по-малката конкуренция. Това им дава и значително поле за развитие.
Mixer също се опитва да се хареса на хората, които искат по-силно модерирана платформа, както и дрескод. Например, Mixer позволява само на стриймърите си да носят по-изрязани дрехи единствено в канали с означение 18+. Мнозина разкритикуваха тази политика на компанията, но от там отговарят засега само с това, че продължават да приемат отзивите, за да се поддържа "благоприятна и приветлива среда за нашата общност“.
Както всяка онлайн платформа, Mixer трябва да се справя с неизбежния вече онлайн тормоз, но по думите на компанията има вече добре развити филтри за реч на омразата, както и категорични модератори, които се справят с тролове и хейтъри. Онези, които не спазват правилата на платформата бързо биват блокирани.
Друга ключова разлика между платформите е, че Mixer позволява на стриймърите да взаимодействат със зрителите си почти в реално време по подразбиране, докато Twitch обикновено има няколко секунди закъснение в зависимост от интернет връзката.
Именно тази възможност за предаване в реално време е факторът, от който Mixer смята да се възползва най-много и за това получава най-големи похвали от феновете си. Точно тази сила обаче представлява и една от слабостите на платформата - тя позволява на зрители да се възползват от това, за да се заяждат със стриймъра, намирайки героя му в реално време и убивайки го. Като вече има подобни случаи.
За повечето от геймърите, макар и неприятен, този момент вече е неизбежен - независимо от платформата, в която излъчваш на живо, ако някой иска да се заяжда с теб по този начин, ще си намери как да го направи - просто един от неприятните моменти на това да си стриймър.
За повечето от новопоявилите се в платформата обаче тя предлага предимно плюсове. За тях и самата миграция на Ninja е важен фактор - щом една от звездите на този бранш е взела това решение, значи и много други ще последват.
И все пак със значителната преднина на Twitch на пазара за стрийминг на видеоигри ще е необходимо много повече от само една гейминг "знаменитост", за да бъде застрашено първото място на платформата на Amazon.