Малко устройства разполагат с повече лични данни за хората от смартфоните в техните джобове: телефонни номера, настоящо местоположение, често и реалното име на собственика и дори уникален идентификационен номер, който не може никога да бъде променен или изключен. Тези телефони не пазят тайни. Те споделят тези лични данни масово и редовно, констатира скорошно проучване.
Проверка на 101 популярни приложения за смартфони - игри и друг софтуер за iPhone и Android телефони - разкри, че 56 предават уникалния идентификатор на телефона на други фирми без знанието или съгласието на потребителите. 47 приложения по някакъв начин са предавали местоположението на телефона. 5 са изпращали информация за възрастта, пола и други лични данни на външни лица.
Резултатите от проучването разкриват настойчивите усилия от фирмите за проследяване онлайн да събират лични данни от хората, за да подготвят подробни досиета за тях.
Сред тестваните приложения, тези за iPhone са предавали повече данни от софтуера за телефони, използващи операционната система Google Android. Заради мащабите на теста не е известно дали тенденцията важи за стотиците хиляди съществуващи приложения.
Сред приложенията, споделящи най-много информация, е TextPlus 4 - популярна програма за iPhone за текстови съобщения. Тя изпраща уникалния ID номер на телефона на осем рекламни компании, а пощенския код на телефона, възрастта и пола на потребителя - на две от тях.
И Android, и iPhone версиите на Pandora, популярно приложение за музика, изпращат възрастта, пола, местоположението и идентификацията на телефона на различни рекламни мрежи. iPhone и Android версиите на игра, наречена Paper Toss - където играчите се опитват да хвърлят топки от хартия в кошче - изпращат ID номера на телефона на поне пет рекламни фирми. Grindr, приложение за iPhone за запознанства на гейойве, изпраща информация за пола, местоположението и идентификацията на телефона на три рекламни компании.
Винаги под око
"В света на мобилните устройства няма анонимност," коментира Майкъл Мекър от Mobile Marketing Association, асоциация на работещите в мобилната индустрия. Мобилният телефон е "винаги с нас. Винаги включен."
Apple казват, че преглеждат всяко приложение за iPhone, преди да го предложат на потребителите. И Apple, и Google твърдят, че защитават потребителите, като изискват от приложенията да получават разрешение, преди да разкриват определени типове информация - от рода на местоположението.
Потребителите на смартфони са почти безпомощни в това да ограничават следенето . С малко изключения, използващите приложенията не могат да се "откажат" от следенето, както в ограничена степен е възможно върху обикновените компютри. Върху компютрите също така е възможно да блокирате "бисквитките", които представляват малки проследяващи файлове. Тези техники като цяло не работят за приложенията за телефони.
Много приложения дори не предлагат базова форма на защита на потребителите - писмена политика за защита на личните данни. 45 от 101 тествани приложения не са осигурявали на своите уебсайтове политика за защитата на личните данни, нито такава е присъствала в самите приложения по времето на тестовете. Нито Apple, нито Google изискват приложенията да имат подобна политика.
Сред всички тествани приложения най-масово споделяната информация е бил уникалният идентификационен номер, който се присвоява на всеки телефон. А той на практика е "супербисквитка," коментира Вишал Гурбуксани, съосновател на Mobclix - форум за мобилни рекламодатели.
Върху iPhone този номер е "UDID", Unique Device Identifier. Идентификационните номера в Android носят други имена. Тези идентификатори се изпращат от производителите на телефони, операткорите или създателите на мобилната ОС - и като цяло не могат да бъдат блокирани или изтривани.
Следенето и рекламата
"Чудесното в мобилната реклама е, че не можете да изчистите UDID по начина, по който го правите с бисквитките," казва Меган О'Холеран от Traffic Marketplace, Интернет рекламна мрежа, която навлиза в мобилните приложения. "Така следим всичко." О'Холеран признава, че Traffic Marketplace, поделение на Epic Media Group, следи потребителите на смартфони при възможност. "Наблюдаваме кои приложения изтегляте, колко често ги употребявате, колко време прекарвате в тях, колко навътре в приложението отивате," коментира тя. Според нея данните се обобщават и не са свързани с конкретни хора.
Основните компании, задаващи правилата за събиране на данните от приложения, имат големи дялове и в рекламния бизнес. Двете най-популярни платформи за нови смартфони в САЩ са Apple iPhone и Google Android. Google и Apple също така притежават двете най-печеливши услуги за предоставяне на реклами върху мобилни телефони.
Рекламните мрежи и на Apple, и на Google позволяват на рекламодателите да се ориентират към групи потребители. И двете компании заявяват, че не проследяват отделни лица на база начина, по който те използват приложения.
Apple ограничават нещата, които могат да бъдат инсталирани върху iPhone, като изискват приложенията за iPhone да бъдат предлагани ексклузивно чрез техния App Store. Apple преглеждат тези приложения за функционалност, благоприличие и по други критерии.
Нарушаване на правилата
Apple твърдят, че приложенията на iPhone "не могат да предават данни за потребителя, без първо да получат разрешение от потребителя и без да осигурят достъп до информацията как и къде ще бъдат използвани данните." Много от тестваните приложения изглежда нарушават тези правила, като изпращат местоположението на потребителя до рекламни мрежи без известяване. Apple отказват да обсъждат как интерпретират или налагат политиката си.
Телефоните, използващи Google Android, се произвеждат от фирми като Motorola и Samsung Electronics. Google не преглеждат приложенията, като те могат да бъдат изтегляни от много разработчици. Google твърдят, че създателите на приложения "носят отговорността как работят с информацията на потребителя."
Google изисква от Android приложенията да информират потребителите, преди те да изтеглят приложението, за източниците на данни, които приложението се предвижда да използва. Сред възможните източници са камерата на телефона, паметта, списъка с контакти и над 100 други. Ако потребителите не харесват интереса на определено приложение към данните им, могат да изберат да не го инсталират, казват от Google.
Нито Apple, нито Google изискват от приложенията да търсят разрешение, за да получават достъп до някакви форми на идентификатори на устройството, или за изпращането им до външни лица. Когато потребителите на смартфони позволяват на приложение да вижда местоположението им, приложенията като цяло не разкриват дали ще предадат данните за местоположението до рекламни компании.
Липсата на стандартни практики означава, че различните фирми работят по различен начин с една и съща информация. Например Apple казват, че вътрешно третират iPhone UDID като "лично идентифицируема информация." Това е защото, по думите на Apple, той може да бъде комбиниран с други лични данни за хората - от рода на имена и адреси на електронна поща - с които Apple разполагат от App Store или музикалната услуга iTunes. Обратно, Google и повечето разработчици на приложения не смятат идентификаторите на устройствата за информация за лично идентифициране.
Разрастваща се индустрия обобщава тези данни в профили на мобилните потребители
Mobclix например свързва повече от 25 рекламни мрежи с около 15 000 приложения, търсещи рекламодатели. Компанията от Пало Алто, Калифорния събира ID на телефони, кодира ги (за да скрие номера), и ги свързва с категории на интерес на база оценка какви приложения изтеглят хората и колко време прекарват в употреба на приложение, както и на база други фактори.
Чрез проследяването на местоположението на телефона Mobclix също така прави "основателни догадки" къде живее човекът, казва мениджърът на фирмата Вишал Гурбуксани. Mobclix след това свързва местоположението с данни за разходите и демографска информация от Nielsen.
Приблизително за четвърт от секундата, Mobclix може да разположи потребителя в един от 150 "сегменти", които те предлагат на рекламодатели - от "зелени ентусиасти" до "футболни майки". Например "заклетите геймъри" са мъже между 15 и 25 години с повече от 20 приложения в телефоните си, които използват приложение за повече от 20 минути наведнъж.
Mobclix твърдят, че системата им е мощна, но категориите са достатъчно широки, за да не идентифицират отделни хора. "Това е по-скоро начин, по който проследяваш хората по-добре," пояснява Гурбуксани.
Има ли опасност за личните данни?
Създателите на приложения, предаващи данни, твърдят, че те са анонимни за външните фирми, които ги получават. "Няма реална идентификация," казва Джоел Симхай, изпълнителен директор на Nearby Buddy Finder, създателите на приложението за гейове Grindr. "Тъй като ние не свързваме информацията с име, не виждам причини за притеснение."
Скот Ламан, изпълнителен директор на разработчика на TextPlus 4 - Gogii, твърди, че фирмата му "се е посветила на защитата на личните данни на потребителите. Не споделяме лично идентифицируема информация или съдържанието на съобщенията." Говорител на Pandora разкрива, че "използваме данните на слушателите в съответствие с политиката ни за защита на личните данни," където се указва употреба на данни от приложението за доставяне на адекватна реклама. При първа регистрация на потребителя, приложението изисква адрес на електронна поща, пол, рождена година и пощенски код.
Google са най-големият получател на данни в тестовете. Техните поделения AdMob, AdSense, Analytics и DoubleClick съвместно са получавали данни от 38 от 101 приложения. Google, чиито рекламни поделения работят и върху iPhones, и върху Android телефони, твърдят, че не комбинират данните, получени от тези свои поделения.
Рекламните мрежи
Главната мобилна рекламна мрежа на Google е AdMob, която бе закупена тази година за $750 млн. AdMob позволява на рекламодателите да таргетират потребители по местоположение, тип устройство и "демографски данни," включващи пол или възрастова група.
Говорител на Google заяви, че AdMob продава реклами на база това, което знае за типовете хора, които използват приложението, местоположението на телефона и информацията от профила, която потребителят е предоставил на приложението. "Не се създават или съхраняват никакви профили на потребителите, устроствата им, къде са били или какви приложения са изтегляли," казва той.
Рекламната мрежа на Apple iAd работи само върху iPhone. 18 от 51 приложения за iPhone изпращат информация до Apple.
Apple насочват рекламите към потребители на телефона основно на база това, което знаят за тях чрез App Store и iTunes. Критериите могат да включват типове песни, клипове и приложения, изтегляни от потребителя, заявяват Apple в рекламна презентация. В презентацията са упоменати 103 целеви категории от рода на караоке, християнска/госпъл музика, аниме, бизнес-новини, приложения за здравето, игри, филми на ужасите и така нататък.
Хората, запознати с iAd, твърдят, че Apple не проследяват какво потребителите правят в приложенията, както и предлагат на рекламодателите широки категории хора, не конкретни лица.
По-стриктно таргетиране
Apple обаче демонстрираха, че имат идеи за по-стриктно таргетиране. В документация за патент, подадена през май, Apple описват система за публикуване и определяне на цена на реклами на база "уеб-историята или историята на търсене" на потребителя и "съдържанието на медийната библиотека." Например рекламодателите в областта на домашните ремонти биха могли да плащат повече, за да достигне рекламата до човек, който е изтеглял ТВ шоута тип "Направи си сам", твърди документът.
Друг възможен начин да бъде насочвана реклама към хора е съдържанието на медийната библиотека на приятели. Но как Apple биха научили кои са приятелите на потребител на мобилен телефон, и какъв тип медийно съдържание предпочитат? Патентът заявява, че Apple биха могли да проверяват "известни връзки в един или повече сайтове за социални мрежи" или "публично достъпна информация или частни бази данни, описващи решения за покупка, предпочитания към марки" и други данни.
През септември Apple представиха социална мрежа в iTunes, наречена Ping, която позволява на потребителите да споделят музикални предпочитания с приятели. Apple отказват коментар дали тя има връзка с патента.
Технологичните фирми често подават документи за патенти на интересни концепции - и не е ясно дали Apple ще доразвият тези идеи. Ако го сторят, това би било еволюция на позициите на изпълнителния директор на фирмата Стив Джобс, който неведнъж досега се е изказвал срещу настойчивото проследяване. На технологична конференция през юни той се оплака от приложения, които "искат да вземат много от личните ви данни и да ги погълнат."
До Anton: Антоне я по-тихо там. Не обичам да чета депресиращи коментари като твоя.