„Забавно е, че от време на време можеш да видиш някой от дизайнерите ни на кормилото на мотокара", хили се Чиех Хуанг, изпълнителен директор на Boxed. За разлика от почти цялата Силициева долина, която полудява около борсовия дебют на всяка еднодневка, спечелила вниманието на хлапетата, Boxed движи из пространството колкото байтове, толкова и атоми.
Това е онлайн магазин, който, подобно на Amazon, доставя всичко до вратата ви - но на едро. Платформата започна работа преди едва половин година с малко над 1 млн. долара първоначално финансиране. Три месеца по-късно се появи приложение на iPhone (вече има и за Android, но поне на този етап не се планира изграждането на уебсайт) с доставки в Ню Йорк и Джърси.
Последва бързо разширяване и Boxed вече доставя в повечето американски щати. Услугата е безплатна при поръчки над 75 долара и се извършва за 24 часа във Филаделфия, Вашингтон, Бостън, Ню Йорк и Лос Анджелис. Максималното време за доставка на другите места е два дни.
Подобно развитие е лесно за чисто софтуерните компании. Доста по-различно е в търговията, където се изгражда логистика със снабдяване и складове. Когато това се прави от 10 инженери и мениджъри с опит основно от разработката на игри за смартфони, явно имаме пред себе си едно малко чудо.
Проблеми и решения
Част от тайната на успеха е, че физическата работа може да се върши от друг. UPS извършва доставките и така Boxed не се налага да поддържа десетки собствени камиони, а само складови бази. Те са взети под наем, а стоките се купуват директно от производителите.
Така остава един основен проблем - софтуерът, който ще контролира целия процес. „Много рано осъзнахме, че почти всичкият складов софтуер е пълен боклук", признава Хуанг. Големите вериги магазини и Amazon имат достъп до много по-добри програми за управление на логистиката. Екипът на Boxed се наложило да си напише своя собствена.
За да предлагат привлекателни цени и бърза доставка, хората на Хуанг трябвало много прецизно да изберат къде да са техните складове. На източното крайбрежие избрали Джърси, а на западното - Лас Вегас. Boxed ще строи и свои собствен склад, за да ускори още повече доставките. За сравнение - Amazon са хвърлили 14 млрд. долара за собствени бази от 2010 г. насам.
Следващото, с което стартиращата компания се e справила, e частта, видима за клиенти - приложението и свързаната с него търговска платформа. Според Хуанг изработката им отнела три месеца и половина. „Всъщност беше много по-лесно, отколкото да направиш игра", коментира той.
Корените на Boxed са точно в софтуера за забавление - голяма част от екипа е работила с настоящия си шеф в Astro Ape, а после - в закупилата я Zynga (създателите на FarmVille - б.р.). Гейм миналото личи в приложението с големи разбираеми икони и талисман, който прилича на герой от игра.
Нищо тежко и евтино
Boxed печели пари от първия ден и макар да предлага безплатна доставка за по-големи поръчки, намалява разходите си с относително скромен асортимент - около 600 артикула. По думите на Хуанг това са нещата, които е най-вероятно човек да си купи. С изключение на бутилираната вода и чувалите с кучешка храна, както се оказва.
Големите евтини артикули провалят бизнес модела. „Бутилките с минерална вода по 3 долара бройката нямат смисъл за нас - ще губим по 30 долара на поръчка", обяснява изпълнителният директор. Поне с перилните препарати са намерили решение.
А Amazon какво мислят?
Когато има нещо голямо и работещо като Amazon, човек се пита какъв е смисълът от платформа като Boxed. "Amazon не продава на едро. Ако търсите нещо от нашия асортимент в количествата, в които ние го продаваме, те или не го предлагат, или го предлагат през посредници, при което цената е 25-30% по-висока от нашата. Онлайн нямаме много конкуренти по отношение на цената за бройка", обяснява Хуанг.
Както често се случва в бизнеса, концепцията в началото била по-различна от това, което имаме в настоящия момент. Екипът на Boxed възнамерявал да продава на млади и запознати с технологиите градски мъже продукти като протеин на прах и енергийни барове. Не потръгнало.
Оказало се, че доста повече майки предпочитат да поръчат различни стоки онлайн, вместо да висят цял следобед в магазина. В момента жените преобладават сред клиентите на Boxed.
Никога повече на опашка за тоалетна хартия
Какво следва? Намерили своята ниша, от Boxed искат да помогнат на хората да пазаруват по-умно. В основата на това е предугаждащ алгоритъм, изграден от инженерите в екипа. От години Amazon се опитва да разбере сам какво искате да си купите чрез анализ на предишни покупки.
Хуанг иска да отиде още по-далеч и да разбере какво представлява всекидневието на клиентите му и колко бързо употребяват закупеното. Идеята е, че когато тоалетната хартия свърши, Boxed ще знае и ще ти предложи нова доставка, преди сам да осъзнаеш нуждата от такава (което най-често става в средата на по-дълъг престой в тоалетната - б.р.).
„С влизането на всичко в мобилните устройства, аз просто не мога да си представя да чакам на опашка за тоалетна хартия", откровен е изпълнителният директор на Boxed.