Помирисвал ли си българска роза

А ти помирисвал ли си българска роза? Задавам този въпрос на трима познати чужденци: грък, германец и французин. Първият идва на ски в България, в Банско - и отскача честичко до Сандански заради евтин секс, вторият е женен за българка и посещават България всяка година, а третият работеше тук по проект за година и половина и успя да обиколи с колело и раница много планински маршрути и затънтени селца.

Питам ги заради логото, с което в следващите 10-15 години (според зам.-министър Иво Маринов) страната ни ще се позиционира на туристическия пазар. За неговата визия е работа на художници и дизайнери да коментират. Но за елементите, които присъстват в него, освен че са твърде много, е странно как точно са подбрани.

Защо питам? Ами просто защото всички чухме твърде много публични клетви през последните години как е време да има стратегия за културно-историческия туризъм (каквато няма), как е добре да се препозиционираме от дестинация за алкохол, жени и дрога (евтини, евтини, евтини), заради което очаквано да заложим на друг бранд.

Вместо това виждаме чадърче, моренце, слънчице - макар че Черноморието е най-малко уникалното в България, още повече и презастроено, и ... любимата на целия ни соцпериод, минал под знака на "Балкантурист", българска роза. При това стилизирана като от плакат на БСП и далеч от казанлъшкия гюл. Твърде ретро. А очевидно и никой от създателите му не си е направил труда да го направи в черно-бял вариант, за да разбере колко е зле продуктът им.

България е твърде далеч от романтичните представи, асоциирани с цвете като розата. А едва ли повечето туристи, които идват у нас, са наясно, че става въпрос за маслодайна роза, от която се прави прочутото розово масло, за което бият тревога, че ЕК може да намали използването му, заедно с лавандуловото масло, в парфюмите. Причината - в името на безопасността на потребителите, базирани на доклад за алергенните ароматни вещества в козметичните продукти.

(Впрочем Персия, днешен Иран, също е известна като страната на розите, Гюлистан.)

Особено смешно е зеленото чадърче, боднато на плажната ивица. Защо ли няма кабинков лифт на високите сини планини:))

Според германския ми приятел логото му прилича на евтина пластмасова играчка. За него България е звук, защото присъства чрез интересния фолклор и уникални гласове в произведенията на много съвременни певци и музиканти. Вероятно е свързано с професията му на тонрежисьор. Другото, което намира за уникално, са минералните извори. Не обича да ходи на море у нас, минават цялото семейство оттук през един СПА хотел и оттам - в Гърция.

А може би логото е правено като за руския пазар? Там със сигурност разпознават всяка от съставните му части - плажа, слънцето и дори българската роза (за много руснаци онези пирографирани дървени мускалчета, които ги има и до ден днешен, носят определен сантимент.) Но ако е така, да вземем да направим още едно за западния. Само да не смъкне "творческото обединение" още 1.4 милиона лева. Всъщност за цялата дунанма покрай логото и многото рекламна патетика са изхарчени общо около 4 милиона лева.

Един конкурс за идеен проект щеше да накара много млади и свежи умове да родят прекрасни идеи. Със сигурност много по-добри от тази картинка с изглед на аламинут, сервирана ни преди ден. При това аранжирана в два цвята синьо, два - зелено, и за разнообразие - червено и оранжево. Щампа за 1.4 милиона лева.

В този свят има по-добри плажове от нашите, повече слънчеви дни и повече планини, които са добри за зимни спортове. Мистерията на българските гласове я има само тук, тракийските златни съкровища и маската от Старосел, Пижо и Пенда, картините на Майстора, плъстените изделия, кукерските маски, глаголицата, изобилието от минерални извори, ако щете, домати и горнооряховски суджук. Него поне защитихме пред ЕС. И дори българското каракачанско куче (премиерския Лазарчо например)...

Не знам как това може да се впише в едно лого. Със сигурност обаче море, слънце и плаж не са българското, което си струва да бъде "открито и споделено". Логото е идентичност. Ако от think tank-а, прибрал повече от милион, не са го разбрали, значи тоя резервоар е едно спукано гърне.

#7 паяка 18.01.2013 в 13:12:51

Еми какво да направим като сме толкова тривиални!? ...и асимилирани, претопени в ниския ценови клас на стоките и услугите. Логото ни трябва да символизира дискаунтър...Щото всичко, което някога е било определящо, вече не е същото... Истинско кисело мляко може да се намери май само в Япония, мартениците ни се произвеждат в Китай, шопската ни салата е забъркана от турски домати, гръцки краставици, македонски чушки и ерзац, сурогат, менте сирене от койзнаекаквипалми, с дресинг от испански зехтин и италиански оцет балсамико... За да отразява действително какво предлагаме на туристите, това лого би трябвало да е композирано от разкършена снага на знойна девойка по монокини с голяма чаша в едната ръка и стръкче мериджейн в другата и всичко това да е на фона на мънички жълти стотинки...

#10 паяка 18.01.2013 в 14:55:24

Пламенчо, за това си трябва талант, учене не помага...

#16 Оня Дето Го Трият 18.01.2013 в 21:33:00

Не че нещо разбирам от туризъм, реклама и т.н. , ама какво значи една държава да има лого? За кво и е? Един прост германец като се върне вкъщи логото на БГ ли ще си гледа или сметката, с която тукашен бакшиш го е натоварил с две заплати от летището до центъра? Това трябва да е логото на БГ- касов бон от копърка, не друго

#18 Xari 19.01.2013 в 13:08:07

Къде ги видяхте тия български рози само не ми стана ясно...не,че за най-слънчевата,най-снежната,най-плажната страна ми е нещо ясно,ама нищо,някой слънчев снежен ден във въздуха ще се носи миризмата на рози и тоз дето е написал статииката ще има шанса да излезе някъде зад граница да да си свери малко часовника

#19 Стако 19.01.2013 в 13:24:07

Донякъде съм съгласен с темата, защото както каза Оня, Дето Го Трият - за какво й е лого на една държава? Да се продава? Тя, ако се продава, трябва да се продава през флага си и да се запомня с него, не с ... фалшиво, пластмасово лого (чийто образ така и не видях в статията и си нямам и идея за какво иде реч, щото даже не знам как да го търся в Св. Гугъл). Имам само една поправка: Кукерските маски, такива каквито са, ги има само тук разбира се, но самата идея, обичая и много близки подобия има в монго точки на света, така че не смятам това за добър пример, обаче, по дяволите - СИРЕНЕТО И КИСЕЛОТО МЛЯКО! Ние само от това можем да станем една малка Швейцария ако си изиграем картите както трябва. Вместо това раздаваме бацила наляво-надясно като награда от снакс, а парите така или иначе изчезват. Ама не, никой не се сеща за киселото мляко - НАШЕТО кисело мляко. Но целия въпрос можеше да се реши много просото, с логото имам в предвид, щото явно е много важно - просто попитайте хората за какво се сещат, когато си мислят за Вкъщи (България), особено тези които са навън, като мен. Едно гласуване, пуска се темата като конкурс и ХОРАТА избират логото, а не гумените глави. Но тия дето мислим трезво сме малко. А и какво казвам ние, ако питате мен - една баба с носия и роза на ухото как прави мляко или сирене на фона на едни високи, синьо-зелени планини и няколко типични къщи с орнаменти е всичко.

#20 Лаик 19.01.2013 в 13:43:40

Логото на перуанците е поне от 2 години и е възхитително. Те също имат природни дадености и то впечатляващи, но са синтезирали изображението до една проста симолност. Смятам, че имаме графични дизайнери с модерно мислене и изразност, но нали се сещате какво оправдание може да има такова просто като изразност изображение за усвояване на толкова пари. За инфо - най-скъпото лого (не бранд) за момента е на олимп. игри в Лондон - 600 хил. паунда. Така, че сме шампиони. Просто въпросът е бил как да се оправдаят средствата. Лично моето мнение е, че от наслагването на толкова (и то сложни) изображения за една страна в съзнанието на потенциалния потребител ще се открои един жълтък. Алчност..... По-голяма от достойнство, професионализъм, отговорност. Нищо ново.

Новините

Най-четените