Много нагли са тия естрадни и соц-рок певци, дето ревнаха за пенсии! Много нагъл е тоя министър-с-извинение-на-културата, дето им обеща хем тлъсти пенсии, хем да ги закарфичи с орден!
Егати държавата, щом тия безочливи лигльовци са й артистичният елит! Егати държавата, щом орденоносецът на "Мултигруп", дето днес мери литературния принос в сантиметри и метри написани книги, е министър, с извинение, на културата.
Първи път естрадните и рок-соц-примадони излъгаха, че изгорял архивът на концертната им дирекция и сега нямало как да докажат, че са се осигурявали преди 1989-а. Нито им е изгорял - поне далеч, далеч не целия, нито са си търсили бумагите - както хиляди и хиляди други български кандидат-пенсионери, които с месеци издирват архиви на несъществуващи учреждения и фирми, за да докажат в НОИ по един указ от 1961 г. трудов стаж.
Ама не само не са си ги търсили наглите соцпримадони, а и мнозина са знаели, че няма смисъл да търсят, просто защото не са се осигурявали. Както каза министърът-с-извинение-на културата - мислели си, че ще си останат вечно млади. А пък да вземеш тогава хонорар и да не го изпиеш - точно министърът-с-извинение-на културата ли не знае?
То и много други са си мислили, че ще си останат вечно млади и са си пропивали парите, ама не оревават медийно-правителствения орталък, а си налягат парцалите.
И втори път естрадните соцпримадони излъгаха за архива - защото много добре знаят, че и да са се осигурявали, то е било на съвсем ниски суми и сега пенсите им ще са мизерни. Иначе много били работили - трябвало на година по минимум 80 концерта да направят, та да изпълнят плана, от който зависело признаването на трудов стаж.
Колко точно е трябвало да пеят и свирят е съвсем отделен въпрос - само да не излезе и тая работа като с изгорелия архив. Иначе е съвсем резонно срещу определена бройка концерти да се признава трудов стаж - нали и тогава това е било някакъв вид свободна професия, със съответен осигурителен минимум. Пък и колко стотици други музиканти не от "първа линия" са пяли на същия принцип? И е трябвало да работят и друго, за да си докарват стаж и прехрана.
Не, тези "от първа линия", дето сега реват за пенсии, хич да не се правят на бедни и изоставени. Хората на изкуството от онова време масово получаваха доста благини извън мизерната заплата и хич не толкова мизерните за тогавашните доходи хонорари. Жилище, например.
Я да излезе един театрал от централен театър, понавлязъл в кариерата по онова време, и честно да си каже как се е сдобил с апартамент и колко е платил за него? Или да каже някоя сегашна естрадна звезда, напъпила още като провинциална студентка в естрадния отдел на Консерваторията, колко бързо е получила софийско жителство и жилище в столичния Зона Б-5, например, построен от Людмила Живкова специално за художествено-творческата интелигенция.
Сега е лесно да ревеш какви жълти стотинки е плащала държавата за твоя таланат. Но неприятната истина е, че малцина от днешните ревльовци са живели като свободни артисти, както техните колеги на запад. Почти всички са били на заплата, а мнозина са ставали любимци на силните на деня и са се уреждали с лелеяните от цял народ по онова време дефицитни неща.
И след 1990 г. мнозина от артистичните соцпримадони продължиха с безочливото си нахалство. Васил Найденов и сега казва, че трябвало да е болен мозък, ако продължавал да внася осигуровки, щом нямал признат и един ден трудов стаж, докато и кучетата знаели, че е пял. И било по-добре да си ги спестява.
Да, той и данъците за доходите си спестяваше, и данъчна декларация не бе подавал години наред, докато в края на миналата година не го спипа НАП. И ако закононарушителят бе някой друг, а не народна соцпримадона, щеше да отнесе няколко години затвор за укриване на данъци в особено големи размери.
Дотук безочието бе поне едномерно. Соцпримадоните неправомерно си поискаха пенсии, загърбвайки общите за всички правила - получаваш пенсия за навършени години и трудов стаж, а размерът й зависи от дохода, върху който си се осигурявал. И доказваш стаж и осигуровки по общия ред като всички, а не по някакъв специален, за звезди.
Понеже това хич не ги устройва, призоваха майчицата-държава. По същия начин доскоро ревяха, че държавата трябвало да защитава родната естрада като едва ли не висша форма на наионална и висококултурна идентичност.
Нещата опошляха съвсем, когато майчицата-държава, от своите най-високоуправленски и висококултурни нива, отликна с широко отворени обятия и безочието стана двумерно.
Първо, премиерът като един крал-слънце нареди за два дни двама министри - онзи-с-извинение-на културата и социалният, да напишат законопроект, който да разреши казуса. Това, че не бива да се пише закон за едно под-под-съсловие, че за 2 дни не може да се напише какъвто и да е закон, и че и да може, това ще наруши всякакви законно установени процедури на съгласуване и доказване на финансова обезпеченост, никога не е било проблем за който и да е крал-слънце.
Но най-близките по манталитет и душевност придворни на краля-слънце отидоха и по-далеч, като изведоха претенцията за пенсии в държавна заслуга, давана лично от самодържеца. Министърът-с-извинение-на културата се позова на Луи XIV, покровителствал лично Молиер, Расин и Лафонтен.
И сега, явно като негов достоен наследник, лично премиерът-слънце ще раздава ордени, пришити към ежмесечна доживотна средна заплата, вместо изработена пенсия (средната заплата сега е колкото максималната изработена пенсия). Това ще са 150 супер-заслужили и супер-ощетени от осигурителната съдба певци, музиканти, поети, лекари-изобретатели и спортисти.
Така де, няма само президентът да раздава "Стара планина", "Мадарски конник" и "Кирил и Методий" (нищо, че почти не остана соцпримадона в пенсионна възраст без орден), няма само парламентът да гласува пенсии за особени заслуги (нищо, че пак правителството ги предлага, ама премиерът явно от много футбол и рязане на ленти не си е научил управленските правомощия).
А и какво по-лесно от това с чужди пари - на данъкоплатеца, да го играеш щедър бащица.
И така, соцпримадоните не само ще вземат незаслужени и високи пенсии, но и ще получат незаслужени държавни отличия. Незаслужени, защото са изпросени като милостиня. И защото наградата на един творец е неговата вярна публика и признанието на неговата професионална общност (което носи и пари, и престижни отличия). Но какво да се очаква от соцпримадони, които цял живот са расли под държавно крило. И какво да се очаква от управляващи, недорасли даже до соцестрадата. Социализмът продължава да побеждава - в една отделно взета страна, при едни уж други условия и по един още по-уродлив начин.
Прекрасна статия! Съгласен съм с всяка дума от нея, ама.......какво от това?
Ето и още нещо по темата, което е в тон с тази статия. http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=598759
Тихо сега, че ше ни обявят за хейтъри. Подозирам, че в следващия коментар някой ще ни пита дали можем да пеем като Кеца, та си позволяваме да критикуваме..... ама какво пък, след като му плащаме пенсията Тук за съжаление, това че който плаща той поръчва музиката не върви....
вземете си гледайте у собственото канче, първо си намери работга (коментаторе), па после опявай, че некой си плащал нещо си от "твоите" данъци..., тъпанар.
Ако нямах работа нямаше да ме касае тая статия, щото нямаше да плащам осигуровки тогава Щеше да е смешно ако не беше тъжно как някои все още си мислят, че парите за пенсии капят някак си от небето..... а даже има и в излишък за раздаване на разни хрантутеници на предишни времена ...
Авторът е в грешка! Министърът не е само на културата но и на бахура (с извинение)!