Пушачите трябва да се крепим

В социалните мрежи димят куп запалени цигари - и още толкова бройки им се опълчват, сякаш ще хванат през статусите си рак на белия дроб.

Това бодро опълчение, заформило се в последните дни, произвежда толкова недоволство срещу забраната за тютюнопушене, сякаш са им кеширали от "Булгартабак", "Кингс табако" и всички законни и незаконни вносители на цигари.

Поне десетина приятели са сменили снимките си с нови, на които държат цигара, и сякаш се връщам двайсетина години назад, когато в подгответо палехме първите цигарки на гърба на училището и демонстративно пафкахме в пози на Джеймс Дийн в оня стар черно-бял филм "Бунтовник без кауза".

Леят се вопли дори за хазната с вой колко акцизи внасят пушачите в бюджета, особено най-закоравелите. Сякаш са си отворили лична партида със средства - в случай че им се наложи ЯМР или скенер на бял дроб.

Всеки опит да внеса маслинова клонка в тоя спор засега се проваля. След няколко игри на бинго в неделя един от приятелите ми се е вкиснал тотално, че не може да пуши. И аз, пушач като него, се опитвам да му вкарам една доза разум: Братле, ама така е в цяла Европа, а той ми се тросва: "Егати, дори и така да е, ама не са бедни като нас. Тук и цигарата от устата ми вземат, това ми беше едничкото удоволствие..."

Тая хиперболизация ми се струва адски тъпа предвид факта, че не е клошар - да беше, разбирам едничкото му удоволствие да е да пафне някой голям фас и да дръпне от недопито кенче бира, забравено на някоя спирка или на скамейка в парка. А не е.

Ако "свободата" да димим в заведение е най-голямата ни привилегия, то ние верно сме най-големите нещастници на света. Гледам как и в Испания, и в Белгия, и в Германия на бирфеста дори хората се справят, не роптаят, не псуват, излизат си където трябва, пушат си, говорят си, смеят се, завързват познанства.

Как един път някой българин не каже, че чашата е наполовина пълна? Чудя и как ли щяха да гласуват някъде у нас, да речем, ако ги поставят пред избор като в бедната испанска община Гихо де Галистео, провинция Екстремадура.

Там местните власти направили референдум и попитали хората дали едни пари да отидат за традиционната фиеста с бикове за патронния празник или за временна заетост за безработни. И местните решили - да бъде фиеста. Затова и човек не се чуди защо Папа Хем е написал "The Sun Also Rises", превеждан у нас като "Фиеста" или "И изгрява слънце"...

Ами обичат темпераментните испанци адреналина на общото забавление. Доста време си блъсках главата, за да се сетя за подобно колективно изживяване у нас - тип фиеста, карнавал или някакво веселие, и не успях да намеря, освен орфическите мистерии, но те не се броят, понеже тогава не е имало държавата България. (Не смятам днешните опити да ги възродят, понеже те са по-скоро туристическа атракция...)

А всъщност вече започнах да откривам предимствата да се пуши навън - пред бара например. Запознах се със страхотна мацка, с която ми предстои да излизам за втори път. Стана много лесно и тривиално - "Имате ли огънче?", каза тя и така двамата попушхме, посмяхме се и се запознахме под софийското звездно небе в 1.45 през нощта.

Вътре в пиано бара беше толкова шумно, тя - в компанията на една невзрачна и една друга приятелка, от тия, които гледат страшно всеки мъж и си носят феминизма, както някои други техни посестрими - силикона. Никакъв шанс. А как добре се получи...

Посъветвах един приятел да си носи и един пакет дъвки с вкус на плод, за разнообразие - жените обичат такива. Може да предлага дъвки, ако се изтърка номерът с огънчето. Освен това може да попадне и на красива непушачка, излязла за компания на приятели навън. Човек трябва да е подготвен.

Виждам, че на някои други им е хрумнало да канят вече на пикник в някой парк на сандвичи, бира и цигарки. Къде-къде по-добре от навика да седнем в някоя кръчма. И така, поизлегнат на тревата, със зареян поглед някъде нагоре, не ставаш ли по-добър човек?

Затова по-позитивно, хора. Пушачите трябва да се крепим.

#54 nakadetaka 05.06.2012 в 18:46:29

@ Vankata Имам блед спомен и преди това да съм те чела и имах добро впечатление. Ще ме извиняваш, но доста анти ми действа, когато някой започне изречение с "абе вие в България"....що се отнася до коментара ти-загубил ти се е смисъла на казаното, замени си Ленора с нещо пожелание и пробвай пак.

#59 imperiall 05.06.2012 в 22:23:23

дам, 42 abductor е казал всичко, което трябва да се знае.

#61 nakadetaka 05.06.2012 в 23:30:38

Важното е, че има теб кой да те търпи, ти за мен не бери грижа. Аз мнението си по темата съм го казвала достатъчно ясно под милион други подобни статии тук. Това което цитирах явно няма как да го схванеш, жив и здрав и не се чувствай задължен да ми отговаряш повече.

#65 imperiall 06.06.2012 в 00:23:52

От Vankata_820 продължава да извира загриженост

#69 Theodora 06.06.2012 в 10:17:41

Значи...до тук се разбра: Корейчето и Боби страдат много от гадните си приятели пушачи. Дори има голяма опасност Корейчето да остане без приятели (хм....аз имам приятели и от двата "вида"). Въпреки статистиката, че по-голям процент от населението са непушачи...се оказва, че пушачите са супер...супер...супер...хората в компанията и ходят по заведения само да пушат. И т.н. и т.н. А щях да забравя...Ванката, ми вкарва оферти да съм мислела за бизнес Стегнете се Нещо много серизоно почнахте.... Вместо да се стягате идете в близкото заведение, пийте едно кафе/ бира. Нали вече не се пуши там?

#78 Theodora 06.06.2012 в 11:36:02

Боби, приятелството не се основава на цигарите. Ама както и да е ...много задълбахме и стана скучно вече....

#80 TheSpider 06.06.2012 в 11:50:14

ValTo прав си. Много приказки се изписаха за очевидно явни неща - няма да се пуши в закрити заведения, това е! Целият шум, който вдигат пушачите е заради една проста причина - това, че те са зависими от никотина. Не могат да седят в заведение спокойно без да си вземат дозата и от там започват разни философии за ограничаване на права и свободи и подобни глупости. Пушат само, за да им стане хубаво като си облекчат абстинентния синдром. Но той става по-силен като пушат повече, т.е. намират се в омагьосан кръг.

#81 Doberman 06.06.2012 в 11:50:45

Пушенето до к'ви социални трагедии водело, баси макята! Потръпнах, пуснах сълза, въздъхнах. Боби, абсолютно прав си, че приятелството не се гради на това какви преживявания имаш с близките си хора, независимо къде и как. То е като е гора, може да бъде чисто, да чуруликат птички, зайчета палаво да прескачат от храст в храст, да срещаш погледа на сърнички, които след като преценят, че не си заплаха да се приближат до теб и да ти дадат да ги погалиш... Идилия. И всичко това може да бъде разрушено от горски пожар. Димът да убие зайчетата и те да застинат във вечността с обърнати нагоре лапички, димът да задуши птичките в опита им да изпратят живота с песен, а от сърничките да направи пушено месо, и само черните като въглени маслини ще напомнят за сърнешкия им, пълен с копнеж поглед.

#83 leibstandarte 06.06.2012 в 12:03:58

Това е някакво тотално обезумление. Чета, чета и до този момент не съм видял нито един смислен и убедителен довод в полза на новата разпоредба. Народът просто се репчи и си говори глупости. -Непушачите им е неприятно някой да ги опушва- ОК, проблемът беше решен законово при досегашния ред, има места за едните и места за другите. Наистина, имаше слабости в спазването на наредбата, и там трябваше да се наблегне, за да са всички доволни. -Бяха малко заведенията за непушачи - ОК да бяха вдигнали данъците на местата за пушачи - така хем за хазната, хем повече места без цигарен дим, хем и пушачите щяха да имат къде да си отмарят с цигара и чаша в ръка. -Пушачите пушат пред децата и има дават лош пример- сега, като ги стимулира законът да си пушат само в къщи зимно време, ще им стане на тия дечица животът песен... - Приятелите ми пушачи не ме взимат с тях на кръчма и повече няма да мога да имам приятели - жалка твар, това е несериозно. -Имам астма - ами не ходи по заведения в които се пуши и виж горното тире. -Законът вече е в сила, защо се пените - Ами защото това е то гражданското общество, като видиш, че някой ти гази правата, необосновано, да се опиташ да си ги защитиш. -Инвалидите са дискриминирани у нас - така е, но какво по дяволите това има нещо общо с забраната на тютюнопушене на обществени места?! Пак и мисля да е за последно, казвам: напълно съм съгласен да не се пуши на всякъде, напротив, и аз със децата си и до момента с благодарност че има заведения за непушачи ходех в тях! Но да няма места в които да идеш с компания пушачи и да се насладиш на добра напитка/ кафе с цигара/ пура, въпреки, че самите тютюневи изделия са законни, това е крещящо погазване правото на личен избор на човек! И щом толкова се радвате на това брутално ограничение на свободите си, най- искрено ви пожелавам държавата да продължи да взима правилните за вашето здраве решения без да ви пита. Дано почнат от тук: Огромни акцизи на алкохола и никакво пиене извън дома- вреден си е! Всички коли над 10 години - аут, останалите брутални данъци, много замърсяват въздухът ми и този на децата ни! Който няма пари за нова кола и такси - моля на градския транспорт. Никакви чипсове, вафли, шоколади и т.н. на обществени места, 'щото децата ми гледат и ще искат и те вреднотии. Сигурен съм, че и други полезнотии ще се измислят! Ха дано всичкото благо ви се изсипе на главите и да няма хън, мън.

#84 Мина 06.06.2012 в 12:05:43

82Last Sword | 06.06.201212:02 На ValTo са му трябвали 30 години за да осъзнае, че е нехранимайко? Или аз грешно го разбрах? --- Е, И!??? Все пак го е осъзнал! А ти? По-добре късно, отколкото никога! => Той е по-напред с материяла от теб!

#85 Мина 06.06.2012 в 12:09:29

Чета, чета и до този момент не съм видял нито един смислен и убедителен довод в полза на новата разпоредба. ...............Но да няма места в които да идеш с компания пушачи и да се насладиш на добра напитка/ кафе с цигара/ пура, въпреки, че самите тютюневи изделия са законни, това е крещящо погазване правото на личен избор на човек! -------------- Уффффффф! ВСЕ ОЩЕ ИМА НЕДОРАЗБРАЛИИИИИ. БРЕЕЕЕЕЕЙ!! За съжаление (или за щастие?) НЕ МОЖЕ ДА ИМА ТАКИВА ЗАВЕДЕНИЯ, понеже това би противоречало на конституцията! Обясни ви го Красимир под другата тема с ЦИТИРАне НА ОСНОВНИЯ ЗАКОН НА Р.България- четете по-предни мения бееее! ПРОТИВОКОНСТИТУЦИОННО е да има работно мястно, което застрашава здравето на работещите и съответно би било такова за работещите бармани и сервитьори в такова едно заведение. И НЕ, ТОВА НЕ ЗАВИСИ ОТ СЪГЛАСИЕТО НА ТЕЗИ БАРМАНИ И СЕРВИТьОРИ да работят на задимено- чисто и просто би било НЕЗАКОННО! Сега, разбрахте ли НАЙ-НАКРАЯ защо не може така, както вие искате!???

#87 abductor 06.06.2012 в 12:12:33

Всъщност нещата не са така очевидни, и въобще не е ясно дали ще е така ;) - човешките закони, за разлика от законите на физиката например, се променят с голяма лекота - девизът "Няма все да е така" важи за абсолютно всяка ситуация Така че, другари талибан-непушачи, не бързайте да подскачате и да пуцате откоси във въздуха - не сме свършили с вас

#90 abductor 06.06.2012 в 12:17:02

Минке, Минке, ама и ти доводи вадиш, направо ме разби А ужким си гражданя, че и с претенции Ми да затворят мините тогава. И пожарната, полицията, химическите комбинати, газстанциите... да продължавам ли да изброявам?

#91 Мина 06.06.2012 в 12:18:41

90abductor | 06.06.201212:17 Минке, Минке, ама и ти доводи вадиш, направо ме разби А ужким си гражданя, че и с претенции Ми да затворят мините тогава. И пожарната, полицията, химическите комбинати, газстанциите... да продължавам ли да изброявам? --- Ох, миличкия! А твоите претенция, какви са, бе сладък! Ами, че нали ако гореизброените НЕ ОТГОВАРЯТ за стандартите за безопасност, ги затварят, бе сладък!!! Ти какво мислиш, че става с тях!???

#92 Мина 06.06.2012 в 12:21:01

88Last Sword | 06.06.201212:13 Минке, с материЯла може и да е напред. Ние от село по принцип се движим по-бавно с материЯла. ---------- Е, радвам се, че си го призна! Поздравления/Gefiliciteerd! Ben je een idioot? Това мисля, го разбираш и без превод. Даже и ти...

Новините

Най-четените