Разгледайте последните популярни видеа с грим в социалните платформи. Почти не е останал бюти инфлуенсър, които да не е демонстрирал как да контурирате лицето си, да "отворите" погледа си, за да изглежда по-драматично на селфи камерата и как да си нарисувате по-обемни устни.
Арсеналът и техниката винаги са едни и същи, независимо дали става въпрос за грима на Кайли Дженър и някой от YouTube влогърите с милиони последователи. Купувате си една чанта с продукти, постепенно скривате естествения тон на кожата и очертания на лицето си и си създавате други.
Но преди YouTube, TikTok и Instagram, представителите на един слой от обществото в САЩ са използвали грим рутината, която днес е тенденция, за да се качат на сцената и да се чувстват по-женствено. Това е драг общността, участваща в шоу програми, или т.нар. драг кралици (drag queens).
Трансформацията на лицата им е обичайна практика за сценичните им участия, като затова е имало и артистична, и практична причина. Част от мъжете на сцената са искали чрез силния грим да скрият лицата си, за да не ги разпознаят. Други обаче са се стремели да приличат на вариететните актриси, но с повече изкуствени мигли и по-ярки сенки за очи.
И в двата случая обилното количество козметика, съчетано с обемна прическа и дългата вечерна рокля, стават отличителната визия за общността на драг кралиците, която няколко десетилетия по-късно се превърна в мода, следвана от съвременните жени.
"Не мисля, че драг общността получава заслуженото признание за грим тенденциите, които станаха толкова популярни в последно време", казва гримьорът Рени Васкес пред американския Elle. "Няма представители на драг кралиците в рекламите на големите козметични марки, няма ги като лица на продукти, въпреки че всяка стъпка от актуалния днес грим идва от нашата сцена".
Васкес е напълно прав. В период от няколко десетилетия драг общността е субкултура, появяваща се основно на сцените в Харлем, Ню Йорк. Включвала е предимно чернокожи и латино изпълнители, а инкубаторът на техните шоу програми са клубовете Pyramid, Limelight и Tunnel.
До началото на 90-те видът и представленията стоят основно в рамките на ЛГБТ клубовете, но след това нещо се променя. Киното силно се заинтересува от маргинализираните ЛГБТИ хора и им дава пространство във филми като "Приключенията на Пресила - кралицата на пустинята", "На Уонг-фу, с благодарности!", "Секси ботуши", "Клетка за птици".
Веднъж станали герои на холивудски истории, за представителите на драг общността е само въпрос на време да стигнат до телевизията, да попаднат в кръга на актуалните за момента знаменитости, а чрез тях - методите им на себеизразяване да си намерят място сред модните акценти.
Ако попитате някои от инфлуенсърите или някоя от съвременните жени за историята на контурирането, плътния слой мигли и тежкия грим, вероятно повечето от тях ще гледат озадачено, а малка част може и да си спомнят за популярното видео на Ким Кардашиян от 2012 г., в което сподели как се гримира.
За масовите бюти последователи това е годината, в която се роди контурът.
По-късно сестрата на Ким, Кайли Дженър също хвърли поглед върху ежедневието си пред огледалото, като ключов момент бяха съветите за скулптуриране на носа, скулите и очертаването на устните, така че да изглеждат по-обемни.
Не са малко жените, които в представите си сравняват насоките на двете риалити звезди с мига, в който Прометей е донесъл огъня на хората, но истината е, че разликата между грима на Ким Кардашиян и който и да е драг изпълнител е само в биологичния пол на модела.
Дори гримьорите на Ким и Кайли - Джойс Бенели и Марио Дедиванович, признават, че техниките са изцяло заимствани от драг културата. Без значение дали се прилагат на мъже или жени, играта с четките има еднакъв резултат - визуално намалява размера на носа, подчертава скулите и брадичката и привлича вниманието върху погледа и устните.
За вдъхновителите на тази естетика обаче грим продуктите са нещо повече четчици и пудри, които да нанасяме на лицето си, и някои от тях биха искали знаменитостите, следващи сценичната им облик, да споменават източника си на информация.
"Гримът винаги е означавал много за нас. Той не е само инструмент за промяна, а и за освобождаване. Когато за първи път оформих визията си, усетих електричество по цялото си тяло. Тогава за първи път се почувствах приета и усетих увереността, която винаги ми е липсвала", разказва драг изпълнителката Джъстин Лий Джонсън.
От драг общността например никога не са отричали, че донякъде копират театралния грим на актрисите от началото на 20 век с разликата, че са увеличили количеството на продукти, които използват.
"Нашият свят винаги е обичал да добавя някоя "екстра". Да е в повече, да се забелязва. Удивително е колко сме развили уменията си за драматична трансформация, а големите брандове продължават да не ни обръщат внимание. Не е като хората да не са готови за нас", споделя пред Vogue инфлуенсърът Вивакиус.
Но и без официално признание от съвременния бранш за красота, представителите на драг общността увеличават последователите си с разяснителни грим уроци онлайн. Защото само една истинска драг кралица може да те научи да се гримираш като драг кралица.
"Преди нас красотата се приемаше само в рамките на природните дадености, но ние показахме как може драстично да промениш външността си, така че да отговаря на вътрешните ти усещания. Ние дадохме възможност на всеки човек да се чувства красив и приет, а това е задължителната стъпка към един по-безопасен и щастлив свят", смята гримьорът Рени Васкес.