Как би ви звучал живот без телефони, без интернет, без нови технологии? Вечерите на свещи да бъдат нещо нормално, защото не ползвате ток, основният ви поминък да е земеделието, превозното средство да е каруца, а най-близкият приятел - Библията.
Вероятно ви изглежда като ежедневието на някой, който е живял през XVI или XVII век и няма да сте много далеч от истината. По света обаче има немалко хора, които дори днес живеят по този начин. При това съвсем съзнателно.
Една подобна общност е намерила убежище на карибския остров Белиз, който освен като малък туристически рай, е известен и като дом на една от най-консервативните християнски общности.
Става въпрос за религиозната група на менонитите, приели да водят скромен и благочестив начин на живот, отхвърлящ голяма част от достиженията на модерната цивилизация.
Корените на тази общност могат да бъдат проследени до XVI век, когато тяхното разбиране за християнството се заражда в рамките на протестантската Реформация. Името произлиза от това на холандския свещеник Мено Симонс, който се превръща в една от влиятелните религиозни фигури в Европа през този период.
През следващите столетия неговите последователи се разпръсват из целия свят в търсене на изолирани земеделски райони, където да могат да живеят на спокойствие от религиозни преследвания. Днес се смята, че те са над 2 милиона на пет континента, като най-големите общности се намират в Канада, САЩ, Индия и Конго.
![](https://static.webcafe.bg/uploads/images/11/7711/227711/768x432.jpg?_=1628764424)
Сред тях е и общността от около 12 000 менонити в Белиз. Достигат дотам след пътешествие, продължило няколкостотин години, започнало от техните предшественици в Нидерландия и Германия. С времето те се преместват към Полша и Русия, за да избегнат заплахите от интеграция и асимилация от местните общества, които не приемат изолирания начин на живот на менонитите.
В края на XIX век около 7000 менонити емигрират към Канада и Мексико. Когато обаче през 50-те правителството на Мексико също заплашва да интегрира групата в своята социална система и да я лиши от автономността ѝ, нейните членове продължават своя път още по на юг - към Белиз, чието име тогава е Британски Хондурас.
Там менонитите постигат споразумение с местното управление, което им предоставя пълна религиозна свобода, освобождаване от някои данъци, както и от военна служба. Последното е особено важно за менонитите, тъй като те са отдадени пацифисти и отхвърлят каквато и да е форма на насилие или съпротива. Затова и винаги, когато са изправени пред конфликт с друга общност, предпочитат да се оттеглят и да потърсят друго място за живот.
В замяна Белиз се възползва от техния труд. Въпреки, че менонитите са под 4% процента от цялото население, практически те произвеждат почти цялата селскостопанска продукция в държавата.
Живеят сравнително изолирано в своите мини аграрни общности и практически са съхранили почти напълно автентичния си начин на живот такъв, какъвто е бил по времето на Мено Симонс.
Реално менонитите са изключително близки и до друга силно консервативна и фундаменталистка общност в рамките на протестантството.
Заедно с амишите те се явяват двете основни общности в анабаптисткото течение, което се придържа към буквалното тълкуване на Новия завет и практиката за покръстване единствено и само от възрастни хора, които съзнателно приемат вярата. Това е в остро противоречие с традиционното покръстване, което се извършва в несъзнателна детска възраст, и реално в исторически план е било причина анабаптизма да бъде считан за ерес и да бъде причина за религиозни гонения.
Двете фундаменталистки общности на амишите и менонитите всъщност нямат никакви различия в принципите на своята вяра, като те се изразяват по-скоро в практиката. Амишите практически изцяло са отхвърлили модерните технологии и са доста по-затворени, докато менонитите действат и като мисионери, а някои групи сред тях дори използват мобилни телефони и друг вид модерни приспособления.
В Белиз могат да се намерят както изцяло консервативни групи, които даже отхвърлят и каруците, така и по-либерални, които са приели вярата сравнително наскоро. Абсолютно всички обаче говорят специфичен диалект на немския език, съхранен почти непроменен през последните столетия.
![](https://static.webcafe.bg/uploads/images/10/7710/227710/768x432.jpg?_=1628764366)
През 2018 г. фотографът Джейк Майкълс прекарва една седмица сред менонитите в Белиз и описва атмосферата в техните общности.
"Зелените хълмове бяха осеяни с чифлици, а в тях всяко едно семейство си беше създало собствен рай", разказва той в своята книга "c.1950". "Целият пейзаж напомня американското земеделско общество от средния запад през 50-те. Порази ме тишината, която бе прекъсвана единствено от звука на конете наоколо", допълва Майкълс.
Правителството е дало позволение на менонитите да използват свои собствени училища. Така реално много малко от менонитските деца се включват в белизката образователна система - едва 5% завършват средното си образование, а немалка част от всички остават и неграмотни.
В крайна сметка целият им живот се организира около вярата, семейството и труда. Както посочва фотографът, въпреки моментните модерни нюанси, все пак "семейството и традицията остават сплотяващия елемент в тези групи".
"Простичкото им разбиране за обществото предоставя и на нас едно огледало: човек просто се удивлява на темпото, с което се променя неговия живот, докато техния си остава застинал във времето", разказва Майкълс.