Рециклирането на кораби е трудна и тежка работа. Още повече, когато става въпрос за военни кораби и най-вече - за ядрени подводници.
Процесите са сложни, скъпи и могат да продължават с години и дори десетилетия, като голяма част от бракуваното е напълно неизползваемо за каквото и да е.
Във Великобритания обаче пробват иновативен подход, който ще гарантира, че 90% от материалите в извадена от експлоатация атомна подводница ще могат да бъдат рециклирани и използвани отново.
Става въпрос за огромен проект на Министерството на отбраната за бракуване, демонтаж и обезвреждане на общо 27 подводници с ядрени реактори.
Първа от тях е Swiftsure. Тя е най-старата от едноименния клас щурмови подводни кораби, които са на служба в британския флот от началото на 70-те до 2010 г.
Swiftsure има почти легендарен статут в рамките на британските военноморски сили. Именно тя през 1977 г. се промъква насред военни учения на съветския Северен флот в Баренцово море и успява в продължение на часове да следи самолетоносача "Киев", събирайки ценна разузнавателна информация за дизайна и работата му.
През 1992 г. Swiftsure е извадена от служба заради конструктивни проблеми, като още тогава са премахнати ядрото на реактора и ядреното гориво.
През последните три десетилетия стои на док в пристанището на Росайт в Шотландия и точно там вече няколко години се провежда и проектът по нейния демонтаж, който трябва да послужи като примерен за това как ще протичат подобни процедури в бъдеще.
Swiftsure class #Submarine
— 🇬🇧 The_Sub_Hunter 🇨🇦 (@TheSubHunter1) October 28, 2022
6 boats were built between 69-77 and commissioned 73-81
The last boat (Sceptre) left service in 2010
The boats were
HMS Swiftsure
HMS Sovereign
HMS Superb
HMS Sceptre
HMS Splendid #History pic.twitter.com/Kf1tTeJf7d
Всяка подводница ще премине през триетапен процес. Първият етап включва премахване на нискоактивни радиоактивни отпадъци, докато при втория и най-сложен се отстранява корпуса, в който се намира реакторът с вода под налягане.
При третият и последен етап се гарантира, че подводницата е напълно изчистена от радиоактивни материали. Премахват се и всички елементи, които са считани за строго секретни.
От този момент нататък подводницата вече може да бъде нарязана и около 90% от останалия материал, главно стомана и други метали, могат или да бъдат използвани повторно, или да бъдат подложени на конвенционално рециклиране.
Това е първият случай на демонтаж и рециклиране на такъв тип ядрен реактор с водно налягане.
Досега САЩ, Русия и Франция са извадили от служба десетки подобни плавателни съдове, но използвайки далеч по-проста технология - изрязват цялото реакторно отделение на подводницата, запечатват го и го транспортират към специални места за съхранение на ядрени отпадъци.
В случая британците залагат на далеч по-сложен подход, но той позволява по-ефективно управление на отпадъците и по-голям тонаж на материали, които биха могли да бъдат използвани отново.
"Прави се за първи път в света", обяснява Хари Холт, който е изпълнителен директор в Babcock - частната компания, която ръководи целия проект по съхранение, изваждане от употреба и рециклиране на всички стари подводници на Великобритания.
"Обединяваме опита ни в поддръжката на целия подводен флот на Обединеното кралство, нашия ядрен опит и нашата способност да съчетаем най-доброто от индустрията в тази програма, за да оглавим подхода за безопасно обезвреждане на всички бивши ядрени подводници", казва Холт.
Очаква се цялата работа по Swiftsure да бъде приключена през 2026 г.
Почти всичко от подводницата ще бъде използвано за конструкцията на плавателни съдове от следващо поколение, включително ядрените подводници от най-новите класове Dreadnought и AUKUS.