Вече не можеш да си позволиш да си офлайн

Туитът с въпрос до екипа на YouTurn се появява в 21:15 ч. Четири часа по-късно - никаква реакция.

На седмия час директорът на компанията Марк Бабит вижда, че съобщението в Twitter все още стои без отговор.

Той решава да напише гневен мейл до служителите си, който започва с въпроса: "Как допуснахме да се случи подобно нещо?".

Слава Богу, в случая не става дума за извънредна ситуация - просто технически въпрос за сайта на YouTurn, който помага на студенти при намирането на стажове.

Случаят обаче кара Марк Бабит да осъзнае, че е нужно да въведе някакъв ред - както за себе си, така и за служителите си. Все пак нали не може да очаква от тях да са на линия всяка минута, денем и нощем?

"Тогава разбрах, че не мога да правя така. Не мога да бъда шефът, който иска всеки да бъде онлайн по всяко време" - казва Бабит.

Затова той прави график с възможност за незабавна реакция. Сега във фирмата му по всяко време има човек, който да отговаря на въпроси или имейли. Така той се подсигурява, че компанията му няма да пропусне туит късно вечерта или онлайн въпрос от клиент.

Това е нов подход спрямо действителността на съвременния бизнес. Всяка компания, която обслужва интернет потребители, а това значи почти всички, вече не разполагат с осемчасов работен ден и петдневна работна седмица.

Така границата между работата и останалата част от живота изглежда по-размита от всякога.

За шефовете, това означава търсене на нов подход, за да искат от служителите си да работят допълнително извън работното време. Това е балансиране между тяхното лично време и това нещата да се свършат.

Правилният начин е служителите да се чувстват оценени, когато от тях се иска да отделят още време за работа.

Израснали с технологиите

"Тази промяна дойде с навлизането на милениалите. Те нямат отделен служебен и личен телефон, на имейлите си получават едновременно лични писма и служебна поща, и те по-често ползват социалните мрежи за връзка с приятели и клиенти. За тях работата и животът са едно цяло." - обяснява Тиен Тцуо, основател и генерален директор на технологичната компания от Сан Франциско "Zuora", която помага на компаниите да създават услуги за уеб абонаменти.

Според Тцуо така би трябвало да бъде. Той не го възприема все едно старите правила са заменени, а мисли, че просто милениалите са върнали естествения начин, по който трябва да се работи.

"Когато говоря за това със служителите ми, аз обичам този цитат на Волтер "Работата ни спасява от три големи злини: скуката, порокът и нуждите".

В неговата фирма Тцуо очаква, почти по всяко време на деня, да намери хора на линия в чата или на имейла. Когато той влиза в електронната база документи в 10 часа вечерта, за да си подготви презентация за следващия ден, често намира много други служители там.

Тцуо съзнава, че за някой това са прекалени изисквания към служителите. Проучванията показват, че добър баланс между работата и живота повишава производителността, но той отговаря, че много компании просто не могат да си позволят този лукс.

Според него, фактът, че си на линия по всяко време, ти дава възможност да си вземеш малко лично време от традиционния работен ден. Затова Тцуо не се чувства виновен, когато му се е наложило да заведе седемгодишната си дъщеря на зъболекар, за разлика от преди няколко месеца.

"Понякога може да се възползваш от тези моменти. И трябва да покажеш разбиране, когато твоите служители искат да направят същото" - казва той.

По думите му "трябва да разбереш, че твоите служители също са човешки същества, които понякога може да са линия през нощта и през уикендите, но понякога ще искат и да ги няма".

24-часов работен ден

Опасението да искаш от хората си да са на линия всеки ден, е че ще "изгорят" бързо. Но Джо Крос, генерален мениджър на услугата за трансфер на пари TransferWise обяснява, че има начин това да се предотврати.

Това, което помага на цикъла 24 часа - седем дни в седмицата работа е служителите да се чувстват пълноценна част от компанията и да се идентифицират с нейната мисия.

Служебното положение и заплащането вече не са достатъчни, защото хората искат да виждат смисъл, да са уверени, че правят нещо добро.

"Притеснението дали ще има хора на линия по всяко време се изпарява, когато става дума за нещо, в което те вярват. Ако те приемат работата си като мисия, ще искат да работят по всяко време" - казва Крос.

В случая с TransferWise, фирмата е създадена в Естония и Крос ръководи експанзията й из цяла Европа, първо до родния му Лондон, а след това и в Съединените щати.

Да имаш компания, която работи в толкова много часови зони означава сериозно увеличение на традиционното разбиране за работно време.

После фирмата се разраства чак до Австралия и сега вече работният ден не свършва никога. В неговия офис всички ползват месинджъра Slack. Често той получава или изпраща съобщения "лека нощ", буквално преди да отиде да спи.

Това означава шефовете да проявят разбиране, когато служителите заявят, че не могат да направят нещо извън работно време. Един път се хванал как с лявата си ръка пишел имейл, докато с дясната държал книгата "Шоколадов мус за лакоми гъски" и я четял на дъщеря си.

"Това ме накара да се замисля, че вероятно съм прекрачил линията доста навътре и трябва да се върна назад. Сега трябва да съм офлайн и вече разбирам, че и служителите ми имат нужда от същото".

Когато не е ОК да си офлайн

"Особено за младите работещи, да си офлайн не винаги е нещо добро" - счита Бабит, автор на книгата "Светът стана социален". Милениалите не искат да бъдат единствените на бара без важен имейл, на който трябва да отговорят или никога да не получават текстове от шефа.

"Ако са единствените, които не са търсени, ще имат усещането, че пропускат нещо и това чувство може да ги доведе до мисълта, че не са оценени" - казва Бабит.

Но мениджърите трябва да са добри ментори и това означава също да се окуражават служителите да поставят някакви граници за това кога да бъдат на линия.

В случая на Бабит, той създава нов график, в който има човек на линия, за да отговаря за въпросите, които биха възникнали късно вечер. Тази стъпка му спестява нуждата да се кара на служителите си защо не са отговорили на мейла.

"В момента живеем в икономика, която е базирана на отзивите и затова бързия отговор е фундаментален" - обяснява той.

Но това също означава, че като мениджър, ти също трябва да имаш обратна връзка от служителите си.

"Започнахме да се чудим дали е редно да бъдем приятели с подчинените си в социалните мрежи" - казва Бабит.

Сега тези дни са минало, защото и мениджърите имат нужда от положителни отзиви от хората, които им докладват. А това означава да си представиш как управляваш 24 часовия работен ден на служителите си, но без да прекаляваш.

#5 explorer 05.10.2016 в 15:17:24

Millenials или поколението Y, са хората стигнали трудоспособна възраст в и след началото на 21 век. т.е. родените след началото на 80-те

Новините

Най-четените