В София имаме добре известният проблем с намирането на места за паркиране на автомобили, а на други места в Европа пък изпитват същите трудности по отношение на велосипедите.
Звучи наистина странно, че едно от най-компактните превозни средства може да предизвика подобен проблем, но това е факт в Нидерландия, където се инвестират десетки милиони в строежа на огромни гаражни комплекси за колела.
Тази седмица в Амстердам бе открит точно такъв, чиито капацитет е за 6300 велосипеда, с място за още 700, които да се дават под наем, и план за разширение в следващите години до 11 000. Това са впечатляващи цифри дори за страната, където придвижването по този начин е изключително широко разпространено.
Според данни на амстердамската община в града има приблизително 900 000 велосипеда с около 625 000 пътувания дневно. При подобни цифри не е изненада, че намирането на място, където човек да си остави колелото, не е никак лесна задача.
Самият гараж е повече от впечатляващ като проект. Строежът му започва още през 2019 г. в района до Централната гара и е на стойност от 65 милиона евро, като се намира изцяло под земята и по-точно - под две от реките, минаващи през града.
Амстердамската община публикува видеозапис на сложните процеси по изпомпване на подпочвени води, за да се освободи място за строеж, които показват ясно за какво инженерно постижение става въпрос.
De grootste fietsenstalling 🚲🚲🚲 van onze stad opent eind januari de deuren. Om de stalling te bouwen moest het water worden weggepompt uit het Open Havenfront. Bekijk 4️⃣ jaar werk in 6️⃣0️⃣ seconden. pic.twitter.com/J1GJM6PYmZ
— Gemeente Amsterdam (@AmsterdamNL) January 13, 2023
"Имаме много знания и опит, когато става дума за вода", каза холандският заместник-министър на инфраструктурата Вивиан Хейнен пред АФП по време на церемонията по откриването, допълвайки, че такива гаражи "използват по оптимален начин пространството в една малка държава".
Новата придобивка ще представлява сериозно облекчение за голяма част от около 200 000 души, които всеки ден пристигат на гарата - около половината от тях на велосипед. Те вече ще имат директен достъп от гаража до чисто новата станция на метрото, както и до входа на гарата.
Влагането на толкова усилия и пари в гараж за велосипеди може да изглежда невероятно според международните стандарти, но не и в Нидерландия.
Подобни подземни гаражи са все по-често срещани в цялата страна, а най-новият в Амстердам дори не е най-големият сред тях. Тази титла отива в Утрехт - четвъртият по-големина град в страната - където има гараж с капацитет от 12 000 места. В Утрехт 51% от хората се придвижват всекидневно с велосипеди, а на този фон 32% в Амстердам направо изглеждат скромно.
"Данните от градския регион на Амстердам и в цялост Нидерландия показват, че нужно много повече за намаляване на пътуванията с кола, отколкото просто да ги заменим с велосипеди", обяснява за Bloomberg Мередит Глейзър, изпълнителен директор на базирания в Амстердам Urban Cycling Institute. "За да намалите зависимостта от автомобилите, имате нужда от велосипеди плюс система за обществен транспорт с голям капацитет, висока ефективност и честота."
Като улеснява паркирането и безопасното съхранение на велосипеди на гарата, Амстердам насърчава повече пътници да използват влакове, както за ежедневно пътуване, така и за по-дълги разстояния извън града.
Ниските такси допълнително стимулират използването на велосипеди - първите 24 часа са напълно безплатни за оставяне на велосипед в гаража, а след се таксува по 1,35 евро на ден
Чрез новата инфраструктура се облекчава и пространството в целия град, където често могат да се видят огромни и претрупани стойки за колела, заемащи ужасно много място навсякъде. Не са редки и гледките на дървета, улични лампи или указателни табели, които остават буквално обградени от велосипеди.
Така че, ако харченето на 60 милиона евро за подводен гараж колела изглежда като абсурден лукс за повечето градове, в Амстердам това е по-скоро инфраструктурна инвестиция.
"Това е капка в морето в сравнение с парите за разширение на магистрали", смята Глейзър, "Да не говорим за разходите подорени от задрсътвания или заради автомобилни катастрофи."