Нима спряхме да мечтаем за звездите

"Всичко е теоретично невъзможно, докато не бъде направено.",

Робърт Хайнлайн

Живеем във време, в което не само масовото кино, но и "масовата" литература сякаш се опитват да избягат от сериозното, от социалните проблеми, които разкъсват обществото ни, и от висините, до които можем да достигнем в бъдеще. На преден план излиза продаваемото, лесно смилаемото, което няма да затормози мозъчетата на зрителя или, не дай си Боже, да накара гледащите/четящите да мислят.

Дори научната фантастика - жанр, който години наред е тласкал фантазията на милиони души по света в нови и непознати посоки, плашливо се опитва да се свие в своя "сдъвкан" вариант под формата на космическа опера или по-лошото - космически екшън.

Изключения като Interstellar (реж. Кристофър Нолан) и Arrival (реж. Дени Вилньов) се губят в конкуренцията на ежегодно излизащи Star Wars филми и новите екшън версии на Star Trek, оставили настрана наука, култура и социални проблеми.

Но каквото търсенето, такова и предлагането. Нима вече сме спрели да мечтаем за звездите и се сещаме за тях само когато Илон Мъск реши да изстреля някоя своя лична вещ в Космоса? Нима сме толкова вглъбени в малките правоъгълни устройства за комуникация (и забавление) в джобовете си, че не искаме да гледаме или да четем нещо, което ще ни накара да се замислим за основите на нашето общество, проблемите в него днес и утре?

Може би да. А когато не търсиш, няма как да ти предложат. Когато стане дума за "научна фантастика", която не само гледа напред в бъдещето на човечеството, но и засяга сложни социални и морални въпроси, няма как да не се сетим за писателя Робърт Хайнлайн, точно 20 години след като той напусна този свят. Мнозина ще попитат "За кого?" - един пораждащ тъга, но вероятно обясним въпрос. Защото макар да е талантлив, продуктивен и признат (4 награди "Хюго") през миналия век, Хайнлайн постепенно потъва в мъглата на забвението и изпада от полезрението на настоящите и бъдещи читатели.

Да го кажем простичко - Хайнлайн е един от писателите, чието творчество е било вдъхновение за Илон Мъск. Същият, който сега иска да ни прати на Марс и кара милиони деца по света да мечтаят за същото.

Писателят е сmqtan за един от "тримата големи" от Златния век на научната фантастика, заедно с Айзък Азимов ("Фондацията") и Артър Кларк ("2001 Одисея в Космоса").

За разлика от тях обаче неговите произведения не са чак такъв магнит за апетитите на Холивуд за адаптиране на популярни книги, на което може би се дължи и липсата на по-масова разпознаваемост на името му.

Хайнлайн (вляво) и Айзък Азимов (вдясно) във Военноморското пристанище на Филаделфия. Снимка: Wikimedia Commons

Творчеството му обаче е богато на идеи и социални теми, много от които звучат актуално и днес - десетилетия след написването на книгите и разказите му. Той засяга темата за индивидуалната свобода (включително сексуалната такава) и не е учудващо, че сам се описва като либертарианец.

Творбите на Хайнлайн през годините са били обект на различни тълкувания и не малко спорове. Най-популярното му произведение - "Звездни рейнджъри" (Starship Troopers), е определяно от мнозина за промилитаристка, фашистка пропаганда.

На заден план остава акцентът върху това, че гражданството и възможността да избираш своите управници трябва да се заслужи с лична саможертва; че човечеството, макар и скроено от индивидуалисти, понякога трябва да е единно срещу общата заплаха (в случая извънземни гигантски буболечки с общ разум, които могат да се разглеждат като лицето на комунизма в романа).

Да, има филм по "Звездни рейнджъри", но той е един от онези случаи, в които човек съжалява, че Холивуд е посегнал към негова любима книга. Режисьорът Пол Верховен се опитва да екранизира романа през 1997-а, но опитът му е по-скоро неуспешен.

Няма я философията на книгата, няма ги посланията, няма ги дори любопитните нови технологии, които Хайнлайн "рисува" на пишещата си машина. Филмът просто иронизира военната служба и военните конфликти като цяло, а в крайна сметка човек помни само безцелното пуцане на войниците срещу гигантските буболечки.

Кадър от "Звездни рейнджъри" (1997).

Но самият Верховен признава, че е стигнал само "до втората глава на книгата" и накрая поискал от сценариста да му я разкаже. Ето как магията на литературата се губи, задушена от некомпетентността и визията на студия и кинотворци. Питайте за това и почитателите на Айзък Азимов и им припомнете филма "Аз, роботът" с Уил Смит. Ако изобщо са се осмелили да го гледат...

Това е странно. С продуктивността си (32 романа и 59 разказа) Хайнлайн е мечтата на всяко жадно за съдържание студио или телевизия.

В същото време прогресивността в произведенията му няма как да не се хареса на погълнатия от политкоректност Холивуд. Той включва тъмнокожи персонажи в книгите си и дори се осмелява да предизвика читателите с расови и етнически предразсъдъци. Джони Рико, например - главният герой в "Звездни рейнджъри" всъщност е от филипински произход, и се казва Хуан. Налице в творбите на Хайнлайн са и силни женски персонажи, които понякога са по-талантливи и даровити от мъжете.

Романът му "Странник в странна страна" засяга и любими теми като сексуалната свобода, ролята на парите в живота ни и абсурдността на организираната религия през погледа на човек, отгледан на Марс. Все теми, върху които може да се стъпи за основата на филми и сериали, които да са нещо повече от 2 часа в киносалона с пуканки в ръка, а подобно на книгите му да тласнат жанра в една по-сериозна насока.

Проблемът обаче е в мащаба на тези произведения, който стряска Холивуд и го кара да стои настрана. Може би за добро, ако резултатът ще е орязана и лишена от всякаква философска тежест версия ала филмът "Звездни рейнджъри".

Същият този мащаб, както и някои по-крайни възгледи на Хайнлайн, вероятно стряскат и част от читателите. Ново издание на негова книга вероятно не се е появявало в България от десетина години, а за да не бъде издадено нещо, значи то не се продава. Тук е разликата между продукта - онези бързи за схрускване книги, с които разпускаме в метрото, и творбата, която изисква вниманието на читателя и неговата отдаденост.

А може би ни е нужно още малко. Може би, за да бъдем привлечени отново към научната фантастика, трябва да откъснем поглед от екрана на смартфона и да се огледаме. Първо около себе си и обграждащия ни свят, а след това и нагоре - отвъд него. Нещо, за което творчеството на Хайнлайн може да ни помогне.

#1 futureless 08.05.2018 в 20:44:11

Ъхъм... Ще си позволя леко еретичното мнение, че "тримата големи" на научната фантастика са лекинко надценени. И това го казвам като фен на научна фантастика. Не, че и тримата нямат чудесни произведения (хеле пък ранният Кларк), но не мисля, че ще се справят така чудесно с теста на времето. И причината за това няма да е липсата на въображение в творчеството им, (напротив това им е силната страна), а тяхното твърде семпло и шаблонно повествование. Чисто литературните достойнства на произведенията им поне за моя вкус не са нищо особено. Ако искам да прочета наистина твърда научна фантастика изборът ми винаги би паднал на братя Стругацки или Станислав Лем, които за мен са истинските титани в жанра. Ако пък искам антиутопична фантастика или такава със социална сатира, то изборът ми пак е ясен - Вонегът, Филип Дик, Дъглас Адамс... А, и за филмчето на Верховен. Когато го гледах на видео преди има-няма 20 години, ми се видя стъписваща кретения. Днес вече смятам, че това е един от най-добрите антиутопични филми. Наистина не е за вярване, но дайте втори шанс на "Звездни рейнджъри", няма да съжалявате.

Новините

Най-четените