Разговорът с Тим Гюбел започва толкова лесно, че чак се чудя какво не е наред. Директорът на първата българска музикална борса Music Pro говори езика на Вазов страхотно добре. Светлият, слаб и леко брадясал белгиец слага директно в джоба си всички акредитирани в София посланици, официални представители и неофициални агенти на великите сили със своя „малко развален български". Научил го е за 3 години и половина тук.
„Доведе ме вятърът", метафорично ми разказва Тим за работата, която трябвало да върши за половин година у нас. На петия месец се запознал с българския фолклор и това се оказала любов от пръв поглед. Останал.
В момента има няколко проекта у нас, като някои от тях са далеч от музиката, но най-близък до сърцето му е Fusion Embassy. Лейбълът популяризира българската музика, базирана на фолклора. Тази, която „обработва музикалното ДНК на България", както ми обяснява Тим. Сред групите в лейбъла е и „Оратница", за която вече сме ви разказвали.
Тим Гюбел е категоричен, че страната ни има богата музикална история и трябва да си я пазим. „Работим с групи, които търсят съвременен начин да спасят традицията", обяснява ми той.
Не минаваме без неизбежния въпрос за „декомпресията" след срещата с българската действителност. Странно е, но на него си му харесва тук, защото Белгия е „прекалено много подредена". „Интересното е, че, да, не е много подредено, но има много възможности, има много ентусиазъм и има голям потенциал" - надъхва ме чак и мен.
Що се отнася до музикалния потенциал, Тим Гюбел всъщност е човек, чието мнение тежи. 28-годишният днес белгиец се занимава с организацията на концерти от 8 години, имал е собствен джаз клуб в Брюксел, а продължава да бъде арт директор на известния Brosella Folk and Jazz Festival в белгийската столица, където кани и балкански изпълнители. Един от тях е Теодоси Спасов.
Тим посочва, че в Западна Европа балканската музика набира популярност, но все още най-известните групи и певци са сръбски и румънски. Според него това се дължи на две неща - липсата на държавна подкрепа за музикалния „експорт" и липсата на комерсиална традиция по нашите ширини. Второто донякъде е и заради липсата на комуникация вътре в бранша.
Тук идва и мястото на Music Pro. Събитието, което ще се състои през уикенда в рамките на ON! Fest, ще има три части. Младите групи ще могат да представят музиката си пред отбрана публика от продуценти и промоутъри, а в последствие ще разполагат с изложбена площ, за да осъществят подходящ контакт с тях. Освен това, ще има изложение на инструменти, техника и оборудване, както и лекции по различни теми, в това число и авторски права.
Тим признава, че е срещнал и скептици, но, като цяло, индустрията е приела радушно идеята на Music Pro. Очаква се из „Интер Експо Център" да се мотаят много от големите имена в българския музикален бизнес, а Графа и Ruth даже участват в промоцираното видео.
Събеседникът ми няма гледната точка на прежаднял за пари музикален „бизнесмен", който още живее в XX век. За него музиката е продукт, но със сърце и душа. „Много е важно когато комерсиализираш музиката, да не пипаш това сърце", категоричен е той.
Тим вярва в българската сцена. Смята, че нещата ще тръгнат - нужни са само комуникация между хората в нея и малко повече диалог с останалия свят. Ще направим една голяма стъпква и в двете направления още този уикенд.