Днес, на 6 септември, в България празнуваме Съединението - на две от частите на родината ни.
Този текст обаче е посветен на българите в чужбина.
Не на тези, които поради слабост на характера или други причини забягнаха в най-различни световни посоки, за да търсят по-лесен живот. А на тези, които живеят около нас - в най-непосредствена близост. И са в чужбина, защото са се родили там - в не-съединената България.
Лесно е от сравнително удобното положение на що-годе удовлетворени материално люде, които разполагат със свобода на словото, да обявим национализма за бич и отживелица и просто да забравим за съществуването на наши сънародници, които са граждани на други, съседни нам държави.
Донякъде това е разбираемо - България много е страдала във войните за национално обединение през първата половина на ХХ век и особено в периодите след тях. Като добавим и либерално-космополитните схващания, които властват в съвременния свят и с които се съобразяват повечето държави без най-силните военно (САЩ, Русия, Франция, Израел, Турция и т. н.), има обяснения за този нихилизъм по отношение на българските общности в близката чужбина.
И докато обикновеният гражданин има своето оправдание - все пак не е длъжен да става и да ляга с мисълта за проблемите на тези хора и това е въпрос на личен избор, то когато безразличието или осъзнатият отказ от защитата на техните интереси са изведени до държавна политика, това вече е престъпление. Ето и няколко примера...
Македония
Младата държава, която не щади усилия и средства за изграждането на собствена национална идентичност, която - за съжаление, е на базата на разграничаване от българския произход, репресира всячески тези, които открито се обявяват за българи.
Един от лидерите на българската общност в Скопие - Мирослав Ризински, който е и български гражданин, вече втора година е в затвора по скалъпен съдебен процес с редица процесуални нарушения и не получава подкрепа от България по молбата си за трансфер за доизлежаване на своята присъда в София.
Същевременно България широко афишира подкрепата си за членството на Македония в ЕС и НАТО и съвсем плахо повдига въпроса за правата на тези, които са запазили българското си самосъзнание. А при последната визита на външния министър Николай Младенов в Скопие поканата за среща от страна на местния Български културен клуб остана без отговор...
Албания и Косово
По неофициални данни около 100 000 граждани на Албания (мюсюлмани и православни християни), живеещи в районите на Мала Преспа, Голо Бърдо и Гора, се идентифицират като българи. Република Македония полага големи усилия да ги македонизира, а България на практика е абдикирала от тях.
Дори ако оставим настрана чисто човешките измерения, то по-голямото внимание към тези хора би могло да има много силен комуникационен ефект спрямо доктрината на македонизма.
В наскоро отделилата се от Сърбия република Косово също живеят около 40 000 българи-мюсюлмани (горани и жупанци). При признаването на Косово България не постави въпроса за българско малцинство там, въпреки че спор по темата не би могло да има и за новата държава не представляваше никакъв проблем да признае 2% малцинство, което няма политически амбиции.
За България обаче присъствието на такова малцинство без обща граница отново можеше да бъде сериозен аргумент...
Гърция
Според официалните данни през 2006 г. в Гърция са преброени 78 981 българи - предимно имигранти, които работят в южната ни съседка. Същевременно, около 200 000 души от коренното население живеят в Егейска Македония, предимно в районите на Солун, Костур, Лерин, Воден, Сяр и Драма.
Официално те се водят "славянофонни гърци", което е нонсенс, наложен с помощта на много терор в продължение на десетилетия. Тези хора се радват, макар и плахо, когато някой дойде от България и говори с тях на български.
След падането на границите и що-годе добросъседските отношения официална Гърция не би трябвало да създаде проблеми за съществуването на организации, занимаващи се с културно-просветна дейност сред тези българи, които полека-лека да започнат да се чувстват свободни да изразяват идентичността си.
Сърбия
Особеността на откъснатите с Ньойския договор след Първата световна война по стратегически причини Западни покрайнини е в неоспорвания от никого български характер на населението.
Тъй като в епохата на падане на граници и общ европейски дом не е актуално да се говори за териториални претенции, то необходимо е поне гарантиране на културните права на българите там и образованието им на роден език, тъй като тяхната асимилация е много лесна предвид близкия език и общото вероизповедание.
Дали днес да бъдем "модерни" и да се правим, че тези стотици хиляди хора не съществуват, или да се замислим за тях, е въпрос на личен избор. Първият вариант е категорично по-лесен.
Ако изберем да бъдем "старомодни" обаче, за нас те са братя и сестри. И 6 септември трябваше да е и техен празник...
И сме единствената държава, която 5 пари не дава за хорат, които се наричат българи извън пределите и
"Дали днес да бъдем "модерни" и да се правим, че тези стотици хиляди хора не съществуват, или да се замислим за тях, е въпрос на личен избор. Първият вариант е категорично по-лесен. Ако изберем да бъдем "старомодни" обаче, за нас те са братя и сестри. И 6 септември трябваше да е и техен празник..." Авторът като че ли нарочно е избегнал факта, че въпросните не-съединени българи има вероятност (и то доста голяма, поне по мои наблюдения) да не дават пет пари дали България мисли за тях. Милата ни татковина не мисли за хората вътре, ще се гевези да обгрижва българите извън... Хайде стига високопарен национализъм, моля ви се!