Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Нагли, по-нагли, Ferrari

На Фернандо Алонсо му се искаше да спечели Гран при на Германия по честен начин Снимка: Getty Images
На Фернандо Алонсо му се искаше да спечели Гран при на Германия по честен начин

Заповедите от бокса във Формула 1 са забранени. Регулацията е семпла и не подлежи на кой знае колко тълкувания. Но в световния шампионат се появяват толкова много възможности за прилагането им, че пълният мониторинг на подобни ситуации е невъзможен.

Но това не се отнася за случаите, когато заповедите от бокса се прилагат нагло, пред целия свят и след това всички в тима се правят на гръмнати като обясняват, че няма такова нещо и пилотите са принудени да поемат вината.

ФИА забрани заповедите от бокса след фарса в Австрия през 2002, когато Жан Тод (настоящият президент на ФИА) открито нареди на Рубенс Барикело да пусне пред себе си Михаел Шумахер. След което тримата от предишното изречение влязоха в историята на Формула 1 като първите освиркани от публиката на подиума на "А1 Ринг".

Кодираното съобщение от Смедли към Маса всъщност беше твърде лесно за разбиране от цял свят, а допълнителните обяснения на инженера към пилота осветиха напълно ситуацията.

И трябва да признаем, че дължим целия скандал на демонстративния начин, по който Маса пусна Алонсо напред. Точно на ускорението по дългата права след обратния завой, където в най-новата история на "Хокенхайм" едва ли има изпреварване, което да се е случило между два технически изправни болиди с полуавтоматични скоростни кутии, при които е невъзможно да пропуснеш предавка когато превключваш.

Година след тежкия инцидент в Унгария Фелипе демонстрира, че отново е сред най-бързите във Формула 1 и беше на път да спечели Гран при на Германия - взе старта на фаворитите пред него, беше много бърз с меките гуми, бори се с твърдите и пак имаше аванс пред Алонсо. И Маса наистина вярваше, че може да спечели това състезание. Ако от бокса го бяха оставили, най-вероятно щеше и да го направи.

Но не му било писано.

Заповедите от бокса години наред са приемани като нещо нормално във Формула 1 - интересите на отбора винаги стоят по-високо и от най-големите амбиции на най-талантливите пилоти. Затова пилотите на пистата правят това, което е най-добре за отбора.

Но тук винаги се пропуска една много важна подробност - най-важният фактор в автомобилните състезания е публиката, милионите пред телевизорите и стотиците хиляди по трибуните на пистите.

Зрителите са по-важни и от най-големите спонсори, от най-талантливите пилоти, най-добрите тим мениджъри и т.н.

И никой, дори и Ferrari няма право да лъже зрителите. Защото Формула 1 съществува заради публиката. Ако ги няма феновете, няма да я има и Формула 1.

Така че на "Хокенхайм" Ferrari излъга феновете, че Алонсо спечели Гран при на Германия. И затова Черните кончета трябва да бъдат наказани.

Доскоро се обясняваше, че бившият президент на ФИА Макс Мозли мъти водата на големите отбори и затова постоянно се раждат скандали. Сега Макс го няма - радва се на садо-мазо старините си, предполагам, но скандалите продължават - шмереките просто не са си тръгвали. С едно изключение - Флавио Бриаторе.

Наказанието на Скудерията - 100 000 долара глоба, което за стандартите е равносилно на порицание - ще създаде интересен прецедент.

Защото това е първият сериозен тест за новата администрация на ФИА. Как ще постъпи в тази ситуация Световният съвет на ФИА, като начело на федерацията е човекът, който узакони и безскрупулно прилагаше заповедите от бокса докато те не бяха изрично забранени - Жан Тод.

Все някога маските падат. Сега идва точно такъв момент.

А втората половина на сезона ще е интересно. Защото Ferrari най-вероятно ще спечелят и в Унгария и разликите в точките още ще намалеят.

Ще е много интересно ако Маса вземе аванс пред Алонсо в Гран при на Унгария. Дали пак ще реши да го пусне или ще му подскажат от бокса? Тогава пък можем да станем свидетели на изпълнение, което е запазена марка на Скудерията - да се повреди радиото на Маса. и всичко ще започне отначало.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените