Огледалото на спортиста

В началото на март тази година една снимка обиколи света и впечатли сериозно феновете на футбола. Кадърът показваше суперзвездата Дейвид Бекъм, облечен с екип на Милан и с жълто-зеленото шалче-символ на протеста на феновете на бившия му отбор Манчестър Юнайтед срещу собствениците на клуба американската фамилия Глейзър.

Сцената е от реванша между Милан и Манчестър Юнайтед в предишното издание на Шампионската лига, двубоят е първото завръщане на Дейвид на „Олд Трафорд" след като напусна клуба, който го създаде като футболист и символ.

Бекъм беше последният футболист, който напусна терена. На път към тунела той се спря пред "Стретфорд енд" - трибуната с най-запалените привърженици на английския шампион. Той взе един жълто-зелен шал и си го сложи на врата.

Впоследствие Бекъм не пожела да се включи гласно в критиките срещу Глейзър. Тогава авторитетния английски „Таймс" коментира, че освен добър футболист Бекъм е и PR гений.

„Дипломатическите му умения са безспорни, а шалът показват докъде може да стигне. Най-известният привърженик на "Манчестър юнайтед" в света направи популярен протеста на запалянковците. Нещо, което нормално би струвало огромна сума", коментира още изданието.

Сетих се за този коментар един ден в края на септември когато в личния ми мейл попадна писмо, с което ме уведомяваха за появата в България на първата компания, специализирана в областта на спортния Пи Ар.

Краткото съобщение събуди любопитството ми, след като в резултат на години работа с родните спортисти и клубове съм наясно, че у нас все още не осъзнаваме ползата и необходимостта от подобна личност и звено. Нищо, че особено във футболните ни клубове съществуват подобни отдели.

Така се запознах с Михаела. Тя е човекът, който в PR агенцията Via Comunication се занимава със спортния PR. „Беше ни трудно да си изберем име. Виа идва от латински и означава път и чрез. Така най-кратко описваме схващането ни, че в 21 век всичко се постига чрез комуникациите", разказва за началото Михаела.

„Спортът сега е бизнес, сфера, от която се печелят много пари. За съжаление в България не е точно така. Особено що се отнася до по-голяма част от спортистите. И у нас, както навсякъде другаде обаче те са хората с най-много фенове. Затова се нуждаят от човек, който да осъществява правилната комуникация - между спортистите и журналистите, както и между спортистите и техните фенове.

По този начин може да помогне да си намери рекламодатели, спонсори. Успехите на спортиста са важно нещо, но те трябва да се управляват правилно", обяснява нуждата от PR в спорта Михаела. Определя PR-a като дясната ръка на спортиста. Затова е много важно взаимоотношенията между двамата да са чисти и ясни.

Признава, че самата тя е изненадана от факта, че родните спортисти осъзнават нуждата от такъв човек. Въпреки това не са много онези, които ползват такива услуги. Това обаче не е нещо, което ще я откаже.

„Амбициите ми са големи. Искам да достигна до клубовете и федерациите. Надявам се един ден да успеем да обособим и специално звено за мениджмънт, да си наемем спортен мениджър, който да работи с нашите клиенти. Аз лично съм голям привърженик на голфа и на ските и се надявам да пробием и там".

А какво се иска, за да си свършиш работата както трябва? "Трябват ти познания, освен това да си убеден и да вярваш в каузата, с която се захващаш. Не вярваш ли, че твоят клиент е наистина добър и че има потенциал в него няма да се получи", обяснява тя.

Убедена е, че средствата, които един спортист дава, за да има такъв човек около себе си ще му се върнат. Не приема обаче факта, че много спортни журналисти се заемат с подобна дейност. „Да, той има много познания, но тази работа изисква и определени техники, стъпки, тактики, които трябва да се използват. Те се учат само в PR-а. Но иначе журналистите, спортистите, федерациите трябва да работят заедно".

Едно от нещата, на които много разчита и тя, а и по света са социалните мрежи. Все повече отбори и отделни спортисти разчитат именно на тях, за да осведомяват феновете си за последните новини.

Според последните проучвания най-популярният футболен клуб във Facebook е Галатасарай, следван от Барселона и Реал (Мадрид). От спортистите пък е Кристиано Роналдо. Португалецът избра именно по този начин да съобщи на света, че е станал баща.

Онзи ден с официална страница във Facebook се сдоби и световният шампион с Испания защитника Жерар Пике. Той е един от последните състезатели на „Ла фурия", който прибегна до страница в тази мрежа. Останалите вече имат такава, както и в другата доста популярна -Twitter.

Испанците са толкова запалени по този вид комуникация, че се наложи треньорът им Висенте дел Боске да издаде специална забрана по време на Мондиал 2010: „Никакви социални мрежи".

Как стои този въпрос у нас?„Насочили сме се именно към тях. Смятам, че у нас тепърва ще се развиват в този си аспект. За съжаление самите спортисти не знаят ка да използват подобна система. Вместо да печелят от това се получава обратният ефект.

И тук е ролята на PR-а. Той трябва да предупреди своя клиент кого може да одобри за приятел и кого не, коя публикация да пусне и коя не. А спортиста трябва да повярва, а не да каже, че не трябва да му се бъркат в личното пространство. И да търси сметка защо се е появила една или друга лоша публикация", споделя впечатленията си Михаела.

Осъзнала е, че у нас спортистите не се стремят да си изграждат най-добрия имидж. „Това е въпрос на манталитет. Търсят слава, публичност, известност, по начини, които ще им навредят.

Освен това вътрешните комуникации в спортните организации са тотално разбити. Излизат новини и клюки от кухнята. Спортистите не знаят как да комуникират с медиите, не ги уважават, възприемат ги като хората, които им очернят имиджа. А не е така. Надявам се един ден и у нас да осъзнаем, че всяко действие е Пи Ар, че медиите не са врагове. Трудно е, но в живота няма лесно", с усмивка признава Михаела.

Новините

Най-четените